IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) ART CRITICISM Code 12214218
Study programme
Bachelor's Degree in the History of Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 1Q
Language
Català
Department Anthropology, Philosophy and Social Work
History and History of Art
Coordinator
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
E-mail mariaramon.cubells@urv.cat
Lecturers
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
General description and relevant information Principals moments de la història de la crítica des de la seva fonamentació al segle XVIII fins a la situació actual.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Be advanced users of the information and communication technologies

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A4 Coneix i assimila els fonaments teòrics de l’estructuralisme i el post-estructuralisme per aplicar-los a la crítica d’art.
Assoleix una metodologia d’anàlisi dels sistemes complexos aplicats a la crítica d’art des d’una visió multidisciplinària.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professorat
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Type C Code Learning outcomes
 C2 Understand basic computer hardware.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Introducció: El concepte de crítica en la Modernitat. Crítica, història de l'art i estètica.
Tema 2. El segle XVIII. La crítica d’art i els salons. Denis Diderot. L'Enciclopèdia, els Salons.

Tema 3. El segle XIX
França. Charles Baudelaire. El Romanticisme.
Tema 4. El segle XIX
Anglaterra. Ruskin i Morris.
Tema 5. El segle XX
Les avantguardes.
Tema 6. El segle XX.
La crítica nord-americana. Clement Greenberg i els seus seguidors. Estructuralisme i Postestructuralisme.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Presentations / oral communications
A4
12 12 24
Lecture
A4
41 67 108
Assignments
A4
B1
4 10 14
Personal attention
1 0 1
 
Extended-answer tests
A4
1 1 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura. Informació sobre les fites que pretén assolir l'assignatura i sobre l'avaluació corresponent.
Presentations / oral communications Els alumnes de forma individual i en grup exposaran les idees bàsiques de les lectures assignades prèviament.
Lecture Explicació dels temes del programa.
Assignments Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona.
Personal attention La professorà rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Personalized attention
Description
El professor rebrà als alumnes per resoldre dubtes relacionats amb les lectures i els treballs.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / oral communications
A4
Realització de crítiques i comentari de textos. 35%
Assignments
A4
B1
Els alumnes de manera individual realitzaran tres crítiques sobre algunes de les exposicions realitzades a Tarragona, Valls, Reus o Barcelona. 30%
Extended-answer tests
A4
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 35%
Others  
 
Other comments and second exam session

Es valorarà el seguiment de les classes.

En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament (35%) i el treball de crítica (35%), s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text (30%).


Sources of information

Basic Valeriano Bozal (editor), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 vol.), Visor, Madrid, 2000
Francisco Calvo Serraller, Los espectáculos del arte, instituciones y funciones del arte contemporáneo, Tusquets , Barcelona, 1993
Anna Maria Guash, La crítica de arte. Historia, teoría y praxis,, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003
Anna Maria Guash, La Critica discrepante, Cátedra, Madrid, 2012
Serge Guilbaut, De cómo Nueva Cork robó la idea de arte moderno, Tirant lo Blanch, Valencia, 2007
Lionello Venturi, Historia de la crítica de arte, Debolsillo, Madrid, 2004

El programa complet de l'assignatura, que inclou la bibliografia específica per a cada tema, es lliurarà als estudiants el primer dia de classe.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.