DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) INTERPRETACIÓN DEL PATRIMONIO Código 12214220
Titulación
Grado en Historia del Arte (2008)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa Cuarto 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Derecho Privado, Procesal y Financiero
Historia e Historia del Arte
Coordinador/a
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Correo-e carmen.gomez@urv.cat
joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Profesores/as
GÓMEZ BUENDIA, MARIA DEL CARMEN
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura presentarà els conceptes i les activitats i responsabilitats integrades en la vida professional dels conservadors de Museus Arqueològics.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Evaluar la historia de la conservación y las problemáticas actuales, criterios de restauración y gestión del patrimonio histórico y cultural
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Tener sensibilización en temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Tiene éxito en la elaboración de proyectos patrimoniales a partir de los recursos artísticos y los vestigios históricos localizables en el entorno objeto de investigación.
Asimila el uso de las nuevas tecnologías a la investigación sobre patrimonio cultural.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Conoce las herramientas y los procesos para aplicar criterios de sostenibilidad en el diseño y la evaluación de soluciones.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.

Contenidos
tema Subtema
1. Conceptes de Museu, museologia i museografia. Tipologies de Museus.
2. Evolució dels museus.
3. El concepte del patrimoni històric-arqueològic. Museus i legislació.
4. Els Museus Arqueològics a Catalunya, l'Estat espanyol, Europa i el Món.
5. El Museu Arqueològic: projecte i programa.
6. Les col·leccions: documentació, conservació i investigació.
7. Les sales d'exposició.
8. Els magatzems com a espais de conservació i investigació.
9. Les exposicions temporals.
10. La seguretat en els Museus.
11. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya i el Museu d'Empúries.
12. MARQ. El Museu d'Arqueologia de Alacant. ARQUA. Museo Nacional de Arqueología Subacuática de Cartagena. Museo del teatro Romano de Cartagena.
13. British Museum. Museo dei Fori Imperiali/Mercati di Traiano. Museo della civiltà romana.
14. La gestió dels Museus Arqueològics i el perfil professional del conservador de Museus.
15. El Museu i al societat: mecanismes d'interacció. El futur dels Museus. Tarraco Viva.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A2
35 50 85
Prácticas de campo / salidas
A3
B7
32 4 36
Trabajos
A3
B7
4 20 24
Presentaciones/exposiciones
A3
C5
2 0 2
Atención personalizada
1 1 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.

Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Al llarg de tot el curs
Prácticas de campo / salidas Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.

Sortides als monuments de Tarragona declarats Patrimoni Mundial
Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)

British Museum (viatge cap de setmana) opcional
Trabajos Seminaris especialitzats amb agents del patrimoni

Presentaciones/exposiciones Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.

Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball.
Atención personalizada De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic

Atención personalizada
descripción
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents espais, monuments i museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Actividades introductorias
Introduccció al tema, presentació del professors, metodologia i calendari 5%
Sesión magistral
A2




Presentacions

30
Prácticas de campo / salidas
A3
B7


Es visitaran diversos espais patrimonials


10%
Trabajos
A3
B7
L'alumne haurà d'elaborar una ruta patrimonial inèdita i exposar-la a classe (40% treball i 40% exposició) 40
Presentaciones/exposiciones
A3
C5
Otros  

Assistencia a classe

10
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Pels exàmens s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fuentes de información

Básica

BIBLIOGRAFIA

ASENSIO,M./ POL, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Ed. Aique, Buenos Aires, 2002.

BALLART MASACHS, R./ FONTAL MERILLAS, O. Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

GUERRA ROSADO, Francisco (coord.). Interpretación del patrimonio: diseño de programas de ámbito municipal. UOC, Barcelona, 2008.

MORALES, J. Guía práctica para la interpretación del patrimonio. El arte de acercar el legado  natural y cultural al público visitante. Junta de Andalucía, Sevilla, 1998.

QUEROL, María Ángeles. Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Ed. Akal, Madrid, 2010.

ROSELLÓ CEREZUELA, David. Diseño y evaluación de proyectos culturales. Ed. Ariel. Barcelona, 2005.

ROSELLÓ CEREZUELA, David. Diseño y evaluación de proyectos culturales: de la idea a la acción. Ed. Ariel. Barcelona, 2007.

TILDEN, Freeman. La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio. Pamplona, 2006.

NORMATIVA:

Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español y Real Decreto 111/1986, de 10 enero, de desarrollo parcial de la Ley

Sentència Tribunal Constitucional 17/1991 de 31 de gener

Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, del Text refós de la Llei de Urbanisme

Ley de 16 de diciembre de 1954, de expropiación forzosa

Decret 78/2002, de 5 de març, del Reglament de Protecció del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic

Text refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya, Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.