DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI Codi 12214220
Ensenyament
Grau d'Història de l'Art (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Adreça electrònica carmen.gomez@urv.cat
joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Professors/es
GÓMEZ BUENDIA, MARIA DEL CARMEN
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura presentarà els conceptes i les activitats i responsabilitats integrades en la vida professional dels conservadors de Museus Arqueològics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Reeix en l’elaboració de projectes patrimonials a partir dels recursos artístics i els vestigis històrics localitzables en l’entorn objecte d’investigació.
Assimila l’ús de les noves tecnologies a la recerca sobre patrimoni cultural.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
BLOC PATRIMONIAL
1. Interpretar, transmetre 2. Els principis bàsics de la interpretació 3. Reptes en interpretació 4. La interpretació del patrimoni històric. Mètodes i objectius. 5. Patrimoni històric com a motor econòmic 6. Espais previs per la interpretació: planificació, comercialització, recursos patrimonials, potencialitat del recursos i necessitat de la ruta 7. Espais d’atracció de turisme cultural 8. Itineraris historicoartístics. Tipologia i estudi de casos 9. Itineraris europeus i espanyols 10. Els promotors i la gestió del patrimoni a les comarques tarragonines 11. Equipaments interpretatius: professionals de la interpretació, avaluació d’itineraris, disseny de senyals, TIC i itineraris, visitants, impactes ambientals de la ruta. 12. Rutes i itineraris vigents a les comarques tarragonines

BLOC JURIDIC

1.- El marc jurídic del patrimoni cultural
2.- Les categories de protecció del patrimoni cultural
3.- Béns Culturals d'Interès Nacional (BCIN): règim de protecció de béns mobles i immobles
4.- Béns Catalogats (Bcat): règim de protecció de béns mobles i immobles

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
35 50 85
Pràctiques de camp/sortides
A3
B7
32 4 36
Treballs
A3
B7
4 20 24
Presentacions / exposicions
A3
C5
2 0 2
Atenció personalitzada
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.

Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.

Data de realització: Octubre.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Al llarg de tot el curs
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.

Sortides als monuments de Tarragona declarats Patrimoni Mundial
Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)

British Museum (viatge cap de setmana) opcional
Treballs Seminaris especialitzats amb agents del patrimoni

Presentacions / exposicions Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.

Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball.
Atenció personalitzada De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic

Atenció personalitzada
Descripció
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents espais, monuments i museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
Introduccció al tema, presentació del professors, metodologia i calendari 5%
Sessió Magistral
A2




Presentacions

30
Pràctiques de camp/sortides
A3
B7


Es visitaran diversos espais patrimonials


10%
Treballs
A3
B7
L'alumne haurà d'elaborar una ruta patrimonial inèdita i exposar-la a classe (40% treball i 40% exposició) 40
Presentacions / exposicions
A3
C5
Altres  

Assistencia a classe

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Pels exàmens s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

ASENSIO,M./ POL, E. Nuevos escenarios en educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Ed. Aique, Buenos Aires, 2002.

BALLART MASACHS, R./ FONTAL MERILLAS, O. Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos. Trea, Gijón, 2004.

GUERRA ROSADO, Francisco (coord.). Interpretación del patrimonio: diseño de programas de ámbito municipal. UOC, Barcelona, 2008.

MORALES, J. Guía práctica para la interpretación del patrimonio. El arte de acercar el legado  natural y cultural al público visitante. Junta de Andalucía, Sevilla, 1998.

QUEROL, María Ángeles. Manual de Gestión del Patrimonio Cultural. Ed. Akal, Madrid, 2010.

ROSELLÓ CEREZUELA, David. Diseño y evaluación de proyectos culturales. Ed. Ariel. Barcelona, 2005.

ROSELLÓ CEREZUELA, David. Diseño y evaluación de proyectos culturales: de la idea a la acción. Ed. Ariel. Barcelona, 2007.

TILDEN, Freeman. La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio. Pamplona, 2006.

NORMATIVA:

Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Ley 16/1985, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español y Real Decreto 111/1986, de 10 enero, de desarrollo parcial de la Ley

Sentència Tribunal Constitucional 17/1991 de 31 de gener

Decret Legislatiu 1/2005, de 26 de juliol, del Text refós de la Llei de Urbanisme

Ley de 16 de diciembre de 1954, de expropiación forzosa

Decret 78/2002, de 5 de març, del Reglament de Protecció del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic

Text refós de la Llei d'Urbanisme de Catalunya, Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent