DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) PATRIMONIO Y SOCIEDAD Código 12214221
Titulación
Grado de Historia del Arte
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa Cuarto Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Historia y Historia del Arte
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Correo-e annaisabel.serra@urv.cat
Profesores/as
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripción general e información relevante S'estudiaran els vincles existents entre les múltiples manifestacions patrimonials i el seu reflexe a la societat.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conocer las coordenadas espacio-temporales (diacronía y sincronía) y los límites e interrelaciones geográficas y culturales de la Historia del Arte
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa
 B6 Comprometer-se con la ética y la responsabilidad social como ciudadano o como profesional
 B8 Sensibilización en temas medioambientales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix els diversos factors que han afectat a l'evolució del Patrimoni
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B8 Fa una estimació de l’eficàcia i l’eficiència de les accions, aprofitant els recursos que té a la seva disposició
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
1. PATRIMONI. CONCEPTE I CLASSIFICACIÓ 1.1. Definició.
1.2 El naixement del Patrimoni Cultural.
1.3. Tipologies de Patrimoni.
1.4. Protecció legislativa.
2. EL PATRIMONI COM A FORMA DE CONSCIÈNCIA HISTÒRICA 2.1. El naixement de la consciència patrimonial: el reconeixement del patrimoni com a valor històric. Evolució històrica
3. L’ÚS SOCIAL I TURÍSTIC DEL PATRIMONI 3.1. Antecedents històrics del turisme cultural
3.2. Els consumidors del patrimoni: turisme en busca de patrimoni.
3.3. Conseqüències del turisme cultural.
3.4. La població local com a eix del desenvolupament patrimonial
3.5. La rendibilitat del patrimoni
4. EL PATRIMONI COM A FORMA D’INTEGRACIÓ SOCIAL 4.1. El patrimoni com a símbol de la identitat d’un poble
4.2. Moviments socials i Patrimoni Cultural
5. EDUCACIÓ I PATRIMONI A LA CIUTAT 5.1. La ciutat: escenari patrimonial modern
5.2. La ciutat com a portadora de nous missatges patrimonials, artístics, socials i formatius
5.3. Estructures i espais urbans: alè multicultural
5.4. Les escoles com a espais de valoració de la història patrimonial

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A2
B6
52 21 73
Presentaciones/exposiciones
A2
2 45 47
Prácticas de campo / salidas
A2
B8
6 24 30
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentaciones/exposiciones Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Prácticas de campo / salidas Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Atención personalizada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atención personalizada
descripción
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
A2
Es realitzaran dos treballs i les seves exposicions a classe. Cada treball tindrà un 30% de la nota final. 60%
Prácticas de campo / salidas
A2
B8
Les pràctiques i les resenyes seran avaluables. 20%
Otros  

L'assistència serà molt valorada

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Aquesta assignatura forma part del projecte Aprenentatge Servei. L'alumne haurà de realitzar un diari, seguint les pautes vistes a classe, a partir de les entrevistes que es realitzaran a gent gran. Les entrevistes treballaran la memòria històrica i s'adreçaran a la recerca de patrimoni cultural local.

També es preveu, segons el material recuperat, la preparació d'una petita exposició del mateix.

Un cop superades les classes i la pràctica programada l'alumne podrà disposar d'un certificat conforme ha participat en aquest projecte.

A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%.

Es recorda que, a l'hora de realitzar exàmens, s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fuentes de información

Básica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. Patrimoni i societat, Catàleg exposició, Universitat de València, València, 2004.

 

AADD. Repertorio de Textos Internacionales del Patrimonio Cultural. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Granada, 2004.

 

AADD. Patrimonio inmaterial y gestión de la diversidad. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Consejería de Cultura, Cádiz, 2005.

 

ALCALDE, Gabriel/ SAÑA, Maria. Patrimoni arqueològic i espais d’interès natural, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

BALLART HERNANDEZ, Josep/ JUAN TRESSERRAS, Jordi. Gestión del Patrimonio Cultural, Ariel, Barcelona, 2005.

 

CALAF MASACHS, Roser. (Coord.). Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio, Trea, Gijón, 2003.

 

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Trea, Gijón, 2002.

 

GUTIÉRREZ ROBLEDO, J.L. (Coord.). Del ayer para el mañana. Medidas de Protección del Patrimonio, Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León, Valladolid, 2004.

 

JUANOLA TERRADELLAS, Roser/ CALBÓ ANGRILL, Muntsa/ VALLÈS VILLANUEVA, Joan. Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

PLANAS, Rosa/ TUGORES, Francesca. Introducción al patrimonio cultural, Trea, Gijón, 2006.

 

Al llarg del curs s’anirà aportant bibliografia específica per cada apartat estudiat.

 

 

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.