IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) HERITAGE AND SOCIETY Code 12214221
Study programme
Bachelor's Degree in History the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional Fourth 1Q
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
E-mail annaisabel.serra@urv.cat
Lecturers
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
General description and relevant information S'estudiaran els vincles existents entre les múltiples manifestacions patrimonials i el seu reflexe a la societat.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A3 Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural.
Type B Code Competences Transversal
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A3 Integra un coneixement sobre el Patrimoni i l’entorn geogràfic, per convertir la seva conservació i promoció en una possible eina per professionalitzar-se.
Reforça el perfil investigador de l’Historiador o la Historiadora de l’Art , en relació al seu compromís amb la societat.
Type B Code Learning outcomes
 B7 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Type C Code Learning outcomes
 C5 Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
1. PATRIMONI. CONCEPTE I CLASSIFICACIÓ 1.1. Definició.
1.2 El naixement del Patrimoni Cultural.
1.3. Tipologies de Patrimoni.
1.4. Protecció legislativa.
2. EL PATRIMONI COM A FORMA DE CONSCIÈNCIA HISTÒRICA 2.1. El naixement de la consciència patrimonial: el reconeixement del patrimoni com a valor històric. Evolució històrica
3. L’ÚS SOCIAL I TURÍSTIC DEL PATRIMONI 3.1. Antecedents històrics del turisme cultural
3.2. Els consumidors del patrimoni: turisme en busca de patrimoni.
3.3. Conseqüències del turisme cultural.
3.4. La població local com a eix del desenvolupament patrimonial
3.5. La rendibilitat del patrimoni
4. EL PATRIMONI COM A FORMA D’INTEGRACIÓ SOCIAL 4.1. El patrimoni com a símbol de la identitat d’un poble
4.2. Moviments socials i Patrimoni Cultural
5. EDUCACIÓN Y PATRIMONIO EN LA CIUDAD 5.1. La ciudad: escenario patrimonial moderno.
5.2. La ciudad como transmisora de nuevos mensajes patrimoniales, artísticos, sociales y formativos.
5.3. Estructuras y espacios urbanos: visiones multiculturales.
5.4. Las escuelas como espacios de valoración de la historia patrimonial.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A3
49 21 70
Presentations / expositions
C5
2 45 47
Field work/trips
A3
6 24 30
Personal tuition
2 0 2
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentations / expositions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Field work/trips Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Personal tuition Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Presentations / expositions
C5
Es realitzarà un treball i la seva exposició a classe. 100%
Others  
 
Other comments and second exam session

Aquesta assignatura forma part del projecte Aprenentatge Servei. L'alumne haurà de realitzar un diari, seguint les pautes vistes a classe, a partir de les entrevistes que es realitzaran a gent gran. Les entrevistes treballaran la memòria històrica i s'adreçaran a la recerca de patrimoni cultural local.I en prepararà un treball.

També es preveu, segons el material recuperat, la preparació d'una petita exposició del mateix.

Un cop superades les classes i la pràctica programada l'alumne podrà disposar d'un certificat conforme ha participat en aquest projecte.

A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%.

Es recorda que, a l'hora de realitzar exàmens, s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Sources of information

Basic

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. Patrimoni i societat, Catàleg exposició, Universitat de València, València, 2004.

 

AADD. Repertorio de Textos Internacionales del Patrimonio Cultural. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Granada, 2004.

 

AADD. Patrimonio inmaterial y gestión de la diversidad. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Consejería de Cultura, Cádiz, 2005.

 

ALCALDE, Gabriel/ SAÑA, Maria. Patrimoni arqueològic i espais d’interès natural, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

BALLART HERNANDEZ, Josep/ JUAN TRESSERRAS, Jordi. Gestión del Patrimonio Cultural, Ariel, Barcelona, 2005.

 

CALAF MASACHS, Roser. (Coord.). Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio, Trea, Gijón, 2003.

 

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Trea, Gijón, 2002.

 

GUTIÉRREZ ROBLEDO, J.L. (Coord.). Del ayer para el mañana. Medidas de Protección del Patrimonio, Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León, Valladolid, 2004.

 

JUANOLA TERRADELLAS, Roser/ CALBÓ ANGRILL, Muntsa/ VALLÈS VILLANUEVA, Joan. Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

PLANAS, Rosa/ TUGORES, Francesca. Introducción al patrimonio cultural, Trea, Gijón, 2006.

 

Al llarg del curs s’anirà aportant bibliografia específica per cada apartat estudiat.

 

 

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.