IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) SYMBOLIC ANALYSIS Code 12214231
Study programme
Graduate in the History of Art
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional 2Q
Language
Català
Department Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinator
RODA AIXENDRI, ROBERTO
E-mail roberto.roda@urv.cat
Lecturers
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Web
General description and relevant information Es tracta d´introduir en un sistema metodològic que permet analitzar el llenguatge artístic en els seus aspectes simbòlics.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A8 Conèixer i comprendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Learning to learn
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A8 Desenvolupa i assoleix els instruments d’interpretació semàntica i semiòtica de l’obra d’art al llarg de la història.
Assoleix una metodologia d’anàlisi dels sistemes complexos des d’una visió estètica multidisciplinària.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
Type C Code Learning outcomes
 C3 Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.

Contents
Topic Sub-topic
1. INTERPRETACIONS DEL SIMBOL

1.1 Representació de món i nivells de sentit: senyal, concepte, al·legoria i símbol.
1.2 Tensió entre hermenèutiques reductives i instauratives. Possibilitat de convergència.
1.3 Les funcions de la imaginació Simbòlica.
2. LA VIDA DEL SÍMBOL EN LA HISTÒRIA

2.1 Els orígens prehistòrics.
2.2 El simbolisme en l´ extrem orient.
2.3 El món clàssic i els recursos expressius.
2.4 El monoteisme creacionista i missatge simbòlic del art medieval.
2.5 Renaixement i modernitat.
2.6 La especificitat del món occidental contemporani.
3. ELS SÍMBOLS I L´ARQUETIP


3.1 L´ésser humà.
3.2 L’espai i el temps.
3.3 El món i l’invisible.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 1 2
Lecture
25 50 75
Presentations / expositions
4 8 12
Assignments
10 22 32
Problem solving, exercises
9 10 19
Personal tuition
4 4 8
 
Mixed tests
1 1 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció als objectius de l´assignatura i presentació dels instruments de treball.
Lecture Desenvolupament sistemàtic del temari de l´assignatura a càrrec del professor.
Presentations / expositions És treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l´aula.
Assignments El treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l´alumne sobre una temàtica específica.
Problem solving, exercises Presentació de resultats i resolució de preguntes suscitades.
Personal tuition L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Personalized attention
Description
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l´assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Lecture
S´avaluarà mitjançant l´elaboració de síntesis, amb les quals es demostri un bon seguiment dels temes exposats. 30%
Presentations / expositions
Avaluació dels diferents treballs realitzats. 15%
Assignments
Redacció d´un assaig del curs. 30%
Problem solving, exercises
Avaluació del coneixement de les lectures obligatòries treballades durant el curs. 15%
Mixed tests
Constatació del seguiment de curs 10%
Others  
 
Other comments and second exam session

Per als no presentats a la primera convocatòria les condicions respecte a la segona són idèntiques.

Per tal de superar el curs en segona convocatòria, els suspesos en la primera hauran de revisar els punts insatisfactoriament resolts del treball final.


Sources of information

Basic

AUERBACH, E.  Mimesis, F.C.E., México, 1975.

BARASCH, M.   Teorías del arte. De Platón a Winkelmann,  Alianza, Madrid, 1991.

BARTHES, R. Elementos de semiología, Comunicación, Madrid, 1970.

BARTHES, R. Mitologías, México, Siglo XXI, Madrid, 1980.

BENJAMÍN, W. “La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica” en Discursos Interrumpidos I, Taurus, Buenos Aires, 1989.

BEUCHOT, M. Las caras del símbolo: el ícono y el ídolo, Caparrós, Madrid, 1999.

CASSIRER, E. Esencia y efecto del concepto de símbolo, México, FCE, 1975.

CHARTIER, R. El mundo como representación, Gedisa, Barcelona 1993.

CHUECA GOITIA, F. Historia de la arquitectura occidental, Dossat, Madrid,1986.

DERRIDA, J. La verdad en pintura, Buenos Aires, Paidós, 2005.

DURAND, G. La imaginación simbólica, Amorrortu, 1968.

ECO, U. Los límites de la interpretación, Lumen, Barcelona,1984.

FOUCAULT, M Las palabras y las cosas, Siglo XXI, México, 1990.

FREUD S. “El Malestar en la cultura” en las Obras Completas, Editorial Biblioteca Nueva, Madrid,1973.

GADAMER, H.G. Elogio de la teoría, Barcelona, Península, 1993.

GOMBRICH, E. Norma y forma, Alianza, Madrid,1984.

GOODMAN, Nelson “¿Cuándo hay arte?” en Maneras de hacer mundos, Madrid, Visor, 1990.

GRIMAL, P. La mitología griega, Barcelona, Paidòs, 1991. (Introducción, Cap. 1 y 5 )

GUARDINI, R. El fin de los tiempos modernos, Sur, Bs.As., 1965.

HAUSER, A. Teorías del arte, Guadarrama, Barcelona, 1974.

HAUSER, A.  A. Introducción a la historia del arte, Madrid, Guadarama,1961.

HUYSSEN, A. “Lo otro evanescente: la cultura de masas” en Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, postmodernismo, Adriana Hidalgo, Bs. As., 2006.

HEIDEGGER, M. De camino al habla, Odós, Madrid,1987.

HUIZINGA, J. El otoño de la Edad Media, Barcelona, Madrid, Alianza, 1982.

JAMME, Ch. Introducción a la filosofía del mito en la época moderna y contemporánea. Paidós. Barcelona, 1998.

JAUSS, H. R. Experiencia estética y hermenéutica literaria, Madrid, Taurus, 1982.

JESI, F. Mito. Labor. Barcelona, 1976.

JUNG, C., Símbolos de transformación, Alianza, 1986.

KRISTEVA, J. Semiótica, Fundamentos, Madrid,1978.

LE GOFF, J. Lo maravilloso y lo cotidiano en el Occidente Medieval, Gedisa, Barcelona, 1996.

LOTMAN, Yuri y Escuela de Tartu: Semiótica de la cultura, Cátedra, Madrid, 1979.

ELIADE, M. Mito y realidad, Labor, 1994.?

PANOFSKY, E., El significado en las artes visuales, Alianza, Madrid, 1995 (selección)

PANOFSKY, E. Estudios sobre iconología, Alianza, 1972.

RICOEUR, P. "Explicar y comprender: texto, acción e historia", en Hermenéutica y acción, Ed. Docencia, 1985.

TATARKIEWICKZ, W.  Historia de la estética (3 v.), Akal, Madrid, 1970-91.

  “  . Hª. de  seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mimesis, experiencia estética, Tecnos-Alianza, Madrid, 2002. 

VALVERDE, J.M.  Breve historia y antología de la estética.  Ariel. Barna, 1987

VATTIMO, G. Ética de la interpretación, Paidós, Buenos Aires, 1992.

VATTIMO, G. Hermenéutica y racionalidad, Grupo Editorial Norma, Bogotá, 1994.

VERNANT. Mito y pensamiento en la Grecia Antigua. Ariel. Barcelona, 1973.

WELLEK, R. y WARREN, A. Teoría literaria, Gredos, Madrid,1959.

WÖLFFLIN, H. Conceptos fundamentales en la historia del arte, Espasa Calpe, Madrid, 1947.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.