IDENTIFYING DATA 2019_20
Subject (*) ARCHAEOLOGY AND ROMAN ART Code 12214242
Study programme
Bachelor's Degree in the History of Art (2008)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Optional
Language
Català
Department History and History of Art
Coordinator
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
E-mail joaquin.ruizdearbulo@urv.cat
Lecturers
RUIZ DE ARBULO BAYONA, JOAQUIN
Web
General description and relevant information Aproximació a la història, societat i economia de l´Antiga Roma mitjançant la seva cultura material i grans obres artístiques. Coneixement de les metodologies de treball i del caràcter plural de les dues disciplines

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer les coordenades espai-temps (diacronia i sincronia) i els límits i interrelacions culturals de la història i de la història de l’art.
 A2 Aplicar la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes, cerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesi, formulació ordenada de conclusions.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques del període que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
Assoleix una base de coneixements sobre les manifestacions artístiques dels períodes en relació al territori que permeti la interpretació i la contextualització espai-temporal.
 A2 Reeix en l’ús d’eines i recursos bàsics per aplicar-los a la investigació històrica.
 A4 Reconeix a través dels mecanismes lingüístics i semiològics que ens proporciona l’obra d’art, els elements temporals (diacronia i sincronia) i culturals que conté.
Interpreta tots els elements narratius i simbòlics, presents en un discurs artístic.
Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
1. Els orígens de Roma, els mites i la seva expressió artística. La Roma dels reis llatins i etruscos.
2. Les grans etapes de l'expansió romana.
3. La vida urbana en època tardo-republicana I. Definició del pomerium i de l'espai urbà.
4. La vida urbana en època tardo-republicana II. Pompeia i l'evolució de la casa itàlica. La producció.
5. Pintura, mosaic i arts de l'estuc com a elements de definició de l'espai simbòlic en l'àmbit privat.
6. La Roma dels emperadors. Gigantisme i marmolització.
7. Les grans termes públiques com a expressió de poder.
8. L'escultura i el retrat romans: àmbits d'utilització.
9. Arqueologia de les ciutats romanes d'Hispània: les capitals provincials.
10. Castra et limes. L'art romà de la fortificació.
11. Roma ciutat de consum. Els magatzems de Roma, Òstia i Portus. Rutes i productes del comerç mediterrani en època imperial.
12. Explotacions agrícoles i residències de les elits: les villae.
13. Infraestructures de servei: vies, ponts i aqüeductes.
14. Les grans activitats productives: mines, pedreres i pesqueres en els territoris hispans.
15. El món funerari.
16. Els segles III-V d. de C. Cap a un nou model de societat.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 2 4
Lecture
A1
A2
A4
40 70 110
Assignments
A1
A2
A4
15 15 30
Personal attention
3 3 6
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Elecció tema de treball, elaboració index i presentació oral
Lecture Al llarg del curs
Assignments Recensions.
Metode cientific de recollida i exposició bibliografica, Notes peu de pagina i notes entre parentesi sistema Harvard. Llistats bibliogràfics.
Tractament de les imatges.
Tipus de Publicacions: monografies, articles, participació congressos.
Elaboració d'una presentació
Personal attention De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic

Personalized attention
Description
De forma permanent al despatx, moodle i correu electrònic.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Assignments
A1
A2
A4
Elecció tema treball, elaboració index i presentació oral: 30% Elaboració de dues recensions: 20%
Treball escrit equivalent a TFG o comunicació a un congres, presentació oral amb P Point i escrita amb figures: 50%
100%
Others  
 
Other comments and second exam session

En el cas que no s'hagi seguit l'avaluació continuada els estudiants hauran de realitzar una prova escrita amb valor 100%


Sources of information

Basic

* Autores clásicos.

APIANO, Historia Romana, Madrid: Biblioteca Clásica Gredos, 1985-1994.

DION CASIO, Historia Romana, 2 vols., Madrid: Biblioteca Clásica Gredos,  2004.

FRONTINO,  Los acueductos de Roma, Madrid: CSIC, 1985.

LIVIO,  Historia de Roma desde su fundación, 8 vols., Madrid: Biblioteca Clásica Gredos, 1990-1997.

PLINIO,

Historia natural. Obra completa. 3 vols. Madrid: Editorial Gredos, 1995-2003

POLIBIO, Historias, Madrid: Biblioteca Clásica Gredos, 1983-1997.

TÁCITO,  Anales, 2 vols.,  Madrid: Biblioteca Clásica Gredos, 1986 y 1991.

VIRGILIO, Obras Completas, Madrid: Cátedra, 2003.

VITRUBIO, Los Diez libros de Arquitectura, Madrid: Alianza, 2009.

*Selecciones y referencias a Autores clásicos

GUALANDI, M.L.  Le Fonti per la Storia dell’Arte. L’Antichità Classica, Roma: Carocci ed., 2001.

SCHULTEN, A. y MALUQUER DE MOTES, J. (dirs),  Fontes Hispaniae Antiquae,  7 vols.  Barcelona: Universidad de Barcelona, 1922 - 1987.

TORREDO, E. (ed), Plinio. Textos de Historia del Arte, Madrid: Ed. Visor, 1987.

*Colecciones de ediciones y traducciones críticas de fuentes documentales.

Teubneriana.

Scriptorum classicorum bibliotheca oxoniensis.

Les Belles Lettres (con traducción francesa).

Loeb (con traducción inglesa).

Biblioteca Universale Rizzoli (BUR) Classici Greci e Latini (con traducción italiana).

Fundació Bernat Metge (con traducción catalana).

* Atlas.MARCO, F. y  BELTRAN, F., Atlas de Historia Antigua, Zaragoza, 1987.

TALBERT, J. (ed), Atlas of classical history, London, 1985.

* Enciclopedias / Diccionarios.

Enciclopedia dell’Antichità Classica, Roma: Garzanti, 2000.

Dictionnaire des Antiquités Grecques et Romaines, París, 1877-1919.

GRIMAL, P., Diccionario de Mitología Griega y Romana, Buenos Aires: Paidos, 1982.

Enciclopedia dell’ Arte Antica, Classica ed Orientale, Roma.

Lexicon Iconographicum Mytologiae Classicae, Zurich-München.

Real Encyclopädie der classischen altertumswissenschaft, Stuttgart, 1894 y ss, (con reeds.).

* Arqueología y ciencias de la Antigüedad

ARCE, J. y OLMOS, R. (coords.): Historiografía de la Arqueología y de la Historia Antigua en España (s. XVIII-XX), (Madrid 1988), Madrid: Ministerio de Cultura,  1991.

Artistas y artesanos en la Antigüedad Clásica, Cuadernos emeritenses, 8, Mérida, 1994.

BIANCHI BANDINELLI, R.: Introducción a la arqueología clásica como historia del arte antiguo, Madrid, 1982.

BRANDT, O. i D`ALESSIO, M.T. (a cura di): Parola di archeologo. Incontri con Bernard Andreae, Andrea Carandini, Filippo Coarelli, Edward C. Harris, Adriano La Regina, Dieter Mertens, Paul Zanker, Roma: Editorial Service System, 2008.

CARANDINI, A.:  Arqueología y cultura material, Barcelona, 1984.

CARANDINI, A.:  Historias en la Tierra. Manual de la excavación arqueológica, Barcelona: Ed. Crítica, 1997.

DAREMBERG, Ch.  et SAGLIO, Edm.  (eds.):  Dictionnaire des Antiquités Grecques et Romaines, Paris, 1877 y ss.

ETIENNE, R.,  1989: Pompeya. La ciudad bajo las cenizas, Aguilar Univ., Madrid.

FRANCOVICH, R. y MANACORDA, D.: Diccionario de Arqueología: conceptos y métodos, Barcelona, 2001.

GARCIA Y BELLIDO, A. Arte Romano, Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1990.

GOMEZ PALLARES, J. y CAEROLS, J.J. (eds.):   Antigua tempora. Reflexiones sobre las Ciencias de la Antigüedad en España, Madrid, 1991.

GUTIERREZ, S.: Arqueología. Introducción a la historia material de las sociedades del pasado, Alicante, 1997.

MAR, R.  El Palatí. La formació dels palaus imperials a Roma, Col. Instrumenta, 3, Tarragona: ICAC, 2005.

MOATTI, Cl., La Antigua Roma. Historia de su descubrimiento, Madrid: Aguilar, 1991.

RODA, I. (ed.): Ciencias, metodologías y técnicas aplicadas a la Arqueología, Bellaterra, 1992.

ROLDÁN, J.M. La República Romana, Madrid: Cátedra, 1981.

SCHIAVONE, A. (dir.), Storia di Roma, 6 vols., Torino: G. Einaudi ed., 1990 y ss.

ZANKER, P.: Augusto y el poder de las imágenes, Madrid: Alianza Editorial, 1992.

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.