DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) GENÈRE I COMUNICACIÓ Codi 12234225
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant El gènere i la comunicació han consolidat un camp d’estudi amb una entitat pròpia, principalment, al món anglosaxó. La preocupació tant per la dimensió de gènere en els processos comunicatius (ja siguin interpersonals, grupals, relatius a les organitzacions o mediats) com per la manera en què la comunicació participa de la construcció de les nostres feminitats, masculinitats, sexualitats, etc., caracteritzen un àmbit de coneixement molt dinàmic sobre el qual treballarem al llarg d’aquest quadrimestre.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 És capaç d'analitzar de forma crítica les representacions de gènere en els mitjans de comunicació
Assoleix una sensibilitat per les qüestions d'igualtat de gènere
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1 Clarificació conceptual Amb l’objectiu de donar els elements que ens han de permetre fer les posteriors anàlisis (veure bloc 2), en aquest primer bloc es definiran teòricament alguns conceptes com ara comunicació, sexe, gènere o estereotips.
El bloc es tancarà amb referències a alguns debats actuals sobre la sexualització i el postfeminisme.
BLOC 2 Mediatització del gènere i la sexualitat Aquest serà el bloc més extens. En referència a diverses produccions culturals (els vídeos musicals, la publicitat, les revistes, les xarxes socials i el videoart), s’analitzaran les representacions de les feminitats, les masculinitats, el lesbianisme, la identitat gai masculina, les relacions sexuals i afectives en general, i la violència de gènere, entre d’altres qüestions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
5 0 5
Sessió Magistral
A2
C5
25 0 25
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A2
B1
C5
15 0 15
Presentacions / exposicions
A2
B1
C5
14 0 14
Atenció personalitzada
B1
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A2
B1
C5
0 50 50
Proves pràctiques
A2
B1
C5
0 15 15
Proves pràctiques
A2
B1
C5
0 25 25
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels blocs temàtics i pautes per a les activitats que s'han de realitzar a l'aula.
Sessió Magistral Presentació, per part del la professora, dels continguts del programa. Debat.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Visionat de textos mediàtics. Anàlisi en grup de textos mediàtics.
Presentacions / exposicions Presentació de casos per part de l'alumnat. Presentació de casos per part de la professora.
Atenció personalitzada Tutories individuals i grupals per a consultes relacionades amb el contingut de l'assignatura i l'avaluació.

Atenció personalitzada
Descripció
Es fixarà un dia de tutoria. Caldrà demanar cita amb antelació a iolanda.tortajada@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A2
B1
C5
FÒRUM. Participació al fòrum de l’assignatura que consistirà en dinamitzar un dels temes del fòrum i participar-ne a la resta (llegint les intervencions dels companys i companyes i realitzant un mínim de tres intervencions per tema). Per fer les intervencions, cal seguir els següents criteris:
- les intervencions han de tenir entre 15 i 20 línies
- com a mínim, en una d’elles, s’ha d’incloure una cita de la lectura obligatòria del tema que correspongui, i en relació al debat
- totes les intervencions han d’estar fonamentades en dades, exemples o cites

40%
Proves pràctiques
A2
B1
C5
PRESENTACIÓ. En grups de dues o tres persones cal escollir una de les lectures obligatòries i presentar-ne algun dels conceptes o categories que s’hi discuteixen tot aplicant-los a un o més textos mediàtics. Es facilitarà un llistat de lectures i, prèviament a la presentació, s’acordarà l’objecte d’anàlisi. 30%
Proves pràctiques
A2
B1
C5
PARTICIPACIÓ. La participació consisteix en l’assistència a les diferents sessions i al treball desenvolupat en el marc d’activitats guiades que tindran lloc a l’aula. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

SEGONA CONVOCATÒRIA

Per a presentar-se a segona convocatòria, cal haver participat en un 40% de les activitats puntuables.

La segona convocatòria consistirà en la recuperació d'aquelles proves que no hagin estat superades (sempre que aquestes, en conjunt, no superin el 70% del valor total de la nota). Si no, caldrà fer examen final (per un valor del 100% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica

Aquesta bibliografia bàsica es completarà amb textos seleccionats per als diferents temes del programa. Hi haurà un dossier de lectures disponible per a preparar tant les presentacions com les intervencions al fòrum. És important que tingueu en compte que la major part de les fonts estan en anglès.

Berger, J. (1975). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.

Blumer, H. (1933). Movies and conduct. New York: McMillan.

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no: feminismo, semiótica, cine.

Dines, G. & Humez, J.M., (2011). Gender, race and class in media. A critical reader. London: Sage.

Dyer, R. (1993). The Matter of Images: Essays on Representations. London: Routledge.

Gill, R. (2007) Gender and the media.

Gill, R. & Scharff, C. (2011). New femininities : postfeminism, neoliberalism and subjectivity. Basingstoke : Palgrave Macmillan.

Gross, L. (2002). Up from Invisibility: Lesbians, Gay Men and the Media in America. New York: Columbia University Press.

Guarinos; V. (ed.). (2013).  Hombres en serie. Construcción de la masculinidad en los personajes de la ficción seriada española de televisión. Madrid: Fragua.

Kaplan, E. A. (1992). Motherhood and representation: the mother in popular culture and melodrama.

Kellner, D. (1995). Media culture: cultural studies, identity and politics between the modern and the postmodern. London: Routledge.

Kuhn, A. (1985). The Power of the Image. Essays on Representation and Sexuality. London: Routledge & Kegan Paul.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres: feminismo y cine. Madrid: Cátedra.

Hall, S. (ed.). (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage.

McRobbie, A. (2009). The Aftermath of feminism: gender, culture and social change. London: Sage.

Mulvey, L. (1988). Placer visual y cine narrativo. Valencia: Universitat de València.

Sánchez Leyva, M.J. & Reigada, A. (coords.). (2007). Crítica feminista y comunicación. Sevilla: Comunicación Social.

Van Zoonen, L. (1994). Feminist media studies. London: Sage.

Wood, J. T. (2001). Gendered lives: communication, gender and culture (4th edition). Belmont: Wadsworth.

Zurian, F. A. (2011). Héroes, machos o, simplemente, hombres. Una mirada a la representación audiovisual de las (nuevas) masculinidades, Secuencias: Revista de historia del cine, 34, 32-53.

 Zurian, F. A. (Ed.). (2011). Imágenes del Eros. Género, sexualidad, estética y cultura audiovisual. Madrid: Ocho y medio.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent