Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció |
1.1. La llengua catalana
1.2. Registres, sociolectes i geolectes
1.3. Tipus de textos |
Tema 2. Vocabulari |
|
Tema 3. Plural |
|
Tema 4. Verbs (1): morfologia |
|
Tema 5. Verbs (2): règim i pronominals |
|
Tema 6. Perífrasis verbals |
|
Tema 7. Partícules compostes (1): cap, fins, com, locatives |
|
Tema 8. Partícules compostes (2): per |
|
Tema 9. Partícules simples (1): usos |
|
Tema 10. Partícules simples (2): canvi; caiguda; contactes |
|
Tema 11. Infinitiu (1): usos absoluts |
|
Tema 12. Infinitiu (2): substantivat |
|
Tema 13. Gerundi |
|
Tema 14. Ser i estar (1): locatius |
|
Tema 15. Ser i estar (2): amb adjectius i participis |
|
Tema 16. Pronoms relatius |
|
Tema 17. Pronoms febles |
|
Tema 18. Quantitatius |
|
Tema 19. Abstracció i intensitat (lo neutre) |
|
Tema 20. Concordances |
|
Tema 21. Compostos |
|
Tema 22. Doble negació |
|
Tema 23. Convencions gràfiques |
|
Annex: obres de referència |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
45 |
0 |
45 |
Treballs |
|
1 |
64 |
65 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
20 |
21 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació sobre el funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Plantejament i explicació dels temes |
Treballs |
Diverses tipologies a triar segons els interessos de l'estudiant. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada |
Descripció |
El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Un treball, a triar:
1) Ressenya conjunta de 4 llibres sobre un tema, a escollir d'una llista.
2) Treball sobre el tractament de trets lingüístics locals en literatura. |
30% |
Proves pràctiques |
|
Quatre proves pràctiques breus |
30% (5%+10%+5%+10%) |
Proves de desenvolupament |
|
Sobre el temari |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És obligatori presentar tots els ítems d'avaluació (la prova final, les 4 proves pràctiques i un dels 3 treballs). No aprovar un ítem implica suspendre l'assignatura. No presentar un ítem implica un "no presentat" a tota l'assignatura. Per a aprovar cal escriure correctament; per tant, si en un treball o en una de les proves (tant les pràctiques com la final) l'alumne escriu 3 o més faltes d'ortografia (entre les quals, sense que la llista estigui tancada, confondre el verb "haver" amb el pronom feble personal de 1a persona, el verb "venir" amb l'adverbi "bé", el verb "saber" amb el pronom feble personal de 3a persona, usar "y" sense "en", entre d'altres) o un error gramatical greu, suspèn tota l'assignatura. Igualment, un cop el professor ha exposat a classe la lliçó sobre la representació tipogràfica de l'ús metalingüístic, presentar un text (una pràctica, el treball, etc.) fent malament això implica suspendre aquell text. Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar els mateixos ítems que a la primera convocatòria. Pot haver-hi alguna prova sorpresa breu al llarg de l'assignatura que serveixi per a apujar lleument la nota. |
Bàsica |
Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Jordi de BOFARULL (director), Praxi lingüística I. Convencions , 1999 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
AADD, Problemàtica de la normativa del català, 1984, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|