DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL Codi 12254007
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura pretén desenvolupar en l’alumne l’anàlisi i la interpretació dels fenòmens històrics globals i alhora treballar competències que els permetin fer una anàlisi crítica de quina memòria col·lectiva s’ha fet sobre aquells fenòmens històrics. L’objectiu principal és historiar com la memòria col·lectiva i la història han abordat l’estudi d’aquells problemes que la societat actual ha considerat fonamentals en la formació de la seva identitat col·lectiva, per la qual cosa s’abordarà temes com els conflictes racials, la democratització, la contracultura, etc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aprofundir en el coneixement de l'ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Sap analitzar la complexitat i interdependència del món actual.
Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament.
Comprèn les lògiques dels conflictes actuals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. La crisis de la democracia.
II. La construcción del Estado del Bienestar en el Occidente europeo en la postguerra de la Segunda Guerra Mundial.
III. ¿Está el mundo mejor o peor que hace cincuenta años?
IV. Análisis de conflictos actuales.
I. La crisis de la democracia. Los nuevos movimientos políticos y sociales desde la década de 1960 y la crisis de los partidos tradicionales. ¿Qué es el populismo? Populismos: Tipos. El populismo autoritario en Europa y en el Estado español. Comparación con los fascismos del período de Entreguerras. Situacin actual.
II. La construcción del Estado del Bienestar a Occidente europeo en la postguerra de la Segunda Guerra Mundial. Una extraordinaria fase económica expansiva. Los ataques al Estado del Bienestar. Neoliberalismp. Políticas neoliberales. La crisis estructural de Estado del Bienestar. Automatización, globalización y Estado de Bienestar.
III. ¿Esté el mundo mejor o peor que hace cincuenta años? Análisis de datos comparativos: demografía, economía, alimentación, cultura iy educación, democracia y dictadura. Análisis geográficos.
IV. Análisis de conflictos actuales: Terrorismo islamista; ISIS/Daesh; Siria, Palestina, Yemen, Corea, islas del Mar de la China, Brexit, y otros.
Enviar Enviar Enviar

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A9
37 0 37
Seminaris
A5
A9
9 27 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A9
8 24 32
Pràctiques de camp/sortides
A5
1 7 8
Resolució de problemes, exercicis
A5
1 22 23
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A4
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Ha de servir per entendre en quina situació es troba la humanitat, tant des d'un pont de viosta econòmic, com polític i social.
Sessió Magistral Explicació detallada dels temes especificats a l'index temàtic de la matèria.
Seminaris Discussió i debat sobre les lectures obligatòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seguiment i resolució de problemes de les dues proves practiques del curs.
Pràctiques de camp/sortides Visitar dues exposicions que es determinaran a començament de curs
Resolució de problemes, exercicis Suport a l'alumne per tal que disposi de bibliografia actualitzada i de coneixements historiogràfics suficients per tal de preparar-se l'assignatura i els treballs recomanats
Atenció personalitzada Seguiment virtual i presencial del treball de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Primer dia de classe sessio informativa. Seguiment a classe setmnal. Tres hores despatx setamanlas. Contacte permanent via email professor. Contacte amb grup via Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A5
Prova pràctica 1. Redacció dels continguts d'un web;
Prova pràctica 2. Projecte expositiu per a la difusió de continguts històrics.
50
Proves de desenvolupament
A4
Examen conceptual 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria es basarà es un examen que tindrà un valor del 100% de la nota final de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Burganya Riera, Josep, L’Estat del Benestar i els seus detractors. A propòsit dels orígens I el dilema del model social europeu en temps de crisis, Barcelona, Octaedro, 2014.

Payne, Stanley G., El fascismo, Madrid, Alianza, 1982.      

Thomàs, Joan Maria, Los fascismos españoles, Barcelona, Ariel, 2019.

Judt, Tony, Postguerra. Una historia de Europa desde 1945, Madrid, Taurus, 2010.

Martí Font; Josep M; Barbier, Christophe Barbier, La fortaleza asesina. Los populismos contra Europa, Barcelona, Península, 2018.

Judis, John B., La explosión populista, Bilbao, Deusto, 2017.

Complementària

La determinarem la primera setmana de curs però inclourà 4 lectures obligatòries

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent