DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA I SOCIETAT Codi 12254009
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
BELLOT , ANDREA ROXANA
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
magi.sunyer@urv.cat
montserrat.palau@urv.cat
andrearoxana.bellot@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
BELLOT , ANDREA ROXANA
Web http://
Descripció general i informació rellevant La docència d'aquest grup tindrà caràcter SEMIPRESENCIAL. Les persones matriculades hauran de tenir accés a un ORDINADOR i CONNEXIÓ A INTERNET (a casa o a la Facultat) per poder-la cursar. Continguts: Aquesta assignatura es proposa estudiar la relació que hi ha entre la literatura i el seu entorn social, quines són les funcions que s'atribueixen a la ficció en les grans etapes de la història occidental i de quina manera la literatura construeix els seus models. Finalment es vol observar de quina manera la literatura és un camp on s'exerceixen una sèrie d'activitats de tipus ideològic, econòmic i social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodológics de la literatura i crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ
L'entorn virtual: eines i recursos de l'espai
En aquest primer bloc es pretén aconseguir que els estudiants coneguin:
. La temporalització
. Distribució de les activitats al llarg del curs
. La avaluació
. Els objectius de l’assignatura
1. Literatura, societat i perspectiva de gènere
(Professora Montserrat Palau)
1. Estudis de dones, gènere i feminismes
2. Literatura, indústria, patrimoni i producció
3. Textos, història literària i cànon

2. Literatura i ideologia.
2.1. Literatura i república.
2.2. Literatura i nació.
(Professor Magí Sunyer)
1. Literatura, Il·lustració i Romanticisme.
2. Literatura i república. Símbols i mites.
3. Literatura i anarquisme. Símbols i mites.
4. Literatura i socialisme. Símbols i mites.
5. Literatura i nació. Símbols i mites.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Estudis previs
A2
CT7
20 20 40
Treballs
A2
CT7
20 28 48
Seminaris
A2
CT7
10 40 50
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Presentació de l’entorn virtual de formació
Presentació del sistema de treball
Estudis previs -Presentació dels diversos temes de l'assignatura
Treballs -Treballs tema 1: exposicions i comentaris sobre la teoria (40%), comentari escrit (60%)
Seminaris -Seminaris dels diversos temes del programa
-Sessions teòriques
-Anàlisi, pràctica i debat
Atenció personalitzada Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita.
Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat buscarà el suport de "La Factoria" o del servei tècnic del Moodle

Atenció personalitzada
Descripció
Per a les qüestions docents, la professora atendrà l'alumnat per e-mail a través del Moodle o al despatx, en horari de visita. Per a les qüestions tècniques relacionades amb el funcionament de les eines virtuals, l'alumnat tindrà el suport del servei tècnic del Moodle i buscarà el suport de "La Factoria"

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Estudis previs
A2
CT7
.
Treballs
A2
CT7
-Tema 1:
-Exposicions i presentacions
-Comentari escrit

40%
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació tindran en compte els factors següents:

Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d'observació i adequació dels continguts de l'assignatura a l'estudi de l'entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d'escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura. Bona presentació. Ús de la cita, la referència i la bibliografia/webgrafia. Capacitat de comunicar amb eficàcia els resultats d'aprenentatge. Domini de les tecnologies de la comunicació.

Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d'internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici.

A la SEGONA CONVOCATÒRIA caldrà refer els exercicis que hagin quedat suspesos en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica Joep Leerssen (ed.), Encyclopedia of Romantic Nationalism in Europe, Amsterdam University Press,
Magí Sunyer, Els mites nacionals catalans, Eumo editorial,
Pere Gabriel, El Catalanisme i la cultura federal: Hist òria i política del Republicanisme Popular a Catalunya., Fundació Josep Recasens,
Emili Samper (ed.), Estudia Catalans 8 The Myths of the Republic: Literature and Identity, Reichenberger,
Neus Carbonell i Meri Torras (eds), Feminismos literarios, Arco,
Jordi Malé (ed.), Dones i literatura, Pagès editors,
Marta Segarra i Àngels Carabí (eds.), Feminismo y crítica literaria, Icaria,
AA.DD:, Dones i feminismes, bibliografia selectiva, ICD,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Les persones matriculades en aquest grup HAURAN DE FER SERVIR L'ORDINADOR AMB CONNEXIÓ A INTERNET (a casa o a la Facultat) A la segona convocatòria hi haurà l'opció de repetir els exercicis suspesos durant l'avaluació continuada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent