DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) CREACIÓ CATALANA CONTEMPORÀNIA (S. XX) Codi 12254106
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén un coneixement sistemàtic de les nocions generals sobre la literatura catalana en el període que va des d'abans de 1936, és a dir, des de la Guerra Civil fins a l'anomenada generació dels setanta. S'estudiaran els moviments, els autors i les autores i les obres que s'emmarquen en aquesta època.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura catalana contemporània.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció. -La literatura catalana al segle XX
-Programa i funcionament de l'assignatura.
Tema 1. Guerra, exili i clandestinitat. - Guerra (1936-1939)
- Exili i literatura d'exili
- Repressió de la Dictadura i resistència cultural.
-Represa, autor/es de preguerra
Tema 2. Represa de postguerra (1939-1959) -Principals obres i autors del període
-Corrents i gèneres
-Existencialisme i realisme
-Nova Cançó
Tema 3. Del realisme històric a la generació dels 70. -Principals obres i autors del període
-Noves generacions d'autors/es

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
Presentacions / exposicions
CT5
20 35 55
Seminaris
A7
CT5
25 35 60
Treballs
A7
CT5
5 15 20
Atenció personalitzada
CT5
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Formació sobre els continguts de la matèria.
-Formació mecanismes d'estudi i treball.
-Formació recerca.
Presentacions / exposicions -Jornada càtedra Baixeras
-Presentació, exposició textos
Seminaris -Exposició teòrica de la història de la literatura catalana del segle XX, moviments, autors/es, obres i corrents de pensament.

HI POT HAVER UNA ACTIVITAT EXTERNA (SORTIDA), AVALUABLE
Treballs -Comentaris escrits tema 1 i tema 2
Atenció personalitzada -Tutories específiques de l'assignatura.
-Atenció personal, consultes i visites al despatx.
-Atenció virtual (mail i fòrum del Moodle).
-Guiatge exposicions, proves i treballs.
-Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Atenció personalitzada
Descripció
-Tutories específiques de l'assignatura. -Atenció personal, consultes i visites al despatx. -Atenció virtual (mail, fòrum del Moodle i pàgina tancada al Facebook de l'assignatura). -Guiatge exposicions, proves i treballs. -Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT5
-Jornada Càtedra Baixeras
-Exposicions orals
30%
Treballs
A7
CT5
-Comentari escrit tema 1
-Comentari escrit tema 2

35%
35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada.

Els criteris d'avaluació tindran en compte els factors següents:

Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d'observació i adequació dels continguts de l'assignatura a l'estudi de l'entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d'escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura. Bona presentació. Ús de la cita, la referència i la bibliografia/webgrafia. Capacitat de comunicar amb eficàcia els resultats d'aprenentatge. Domini de les tecnologies de la comunicació.

Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d'internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici.

A la SEGONA CONVOCATÒRIA caldrà refer els exercicis que hagin quedat suspesos en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

LES LECTURES DEL CURS CONSTARAN AL MOODLE

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

-        Bordons, Glòria i Subirana, Jaume (coords).1998. Literatura catalana contemporània. Barcelona: UOC/Proa.

-        Bou, E.  (dir.). 2000. Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62.

-        Bou, E. (dir.) 2009. Panorama crític de la literatura catalana. Segle xx, de la postguerra a l’actualitat. Barcelona: Visen Vives.

-        Castellanos, J. ed. 1973. Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62.

-        Diversos autors. 1984. Història de la literatura catalana, 4 vols. Barcelona: Edicions 62-Orbis.

-        Fuster, J. 1972.  Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial.

-        Llompart, J.M. 1964. La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: editorial Moll.

-        Molas, J. dir. 1986-87. Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. viii. ix, x i xi, Barcelona: Ariel.

-        Molas, J. i Massot i Muntaner, J. (dir.). 1979. Diccionari de literatura catalana, Barcelona: Edicions 62.

-        Simbor, V. 1988. Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

-        Vidal Alcover, J. 1980. Síntesi d’història de la literatura catalana (vol. 2). La Magrana.  

Complementària

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

winDirVariable="C:/WINDOWS"

Recomanacions


 
Altres comentaris
S'haurà de treballar amb el Moodle. Es recomana usar ordinador i connexió a Internet
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent