DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA CATALANA TARDOMEDIEVAL I MODERNA Codi 12254109
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Fer un recorregut ponderat per aquest període de la literatura catalana des del nostre Segle d'Or (XV) a un període injustament menystingut (XVI-XVIII). A través de l'oportuna contextualització de les obres conservades i la seva lectura i anàlisi crítica, es pretén oferir nova llum sobre un corpus literari insuficientment conegut i ple de reptes per a la investigació actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura catalana dels segles XVI i XVII.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció general: La literatura catalana Tardomedieval i Moderna. Del Segle d’Or al Col•lapse.
2. La novel·la cavalleresca Curial e Güelfa
JOANOT MARTORELL: Tirant lo Blanc.
3. Narrativa en vers. JAUME ROIG: L’Spill o Llibre de les dones
BERNAT FENOLLAR -JOAN MORENO- J.GASSULL- NARCÍS VINYOLES- BALTASAR PORTELL: Lo Procès de les Olives.
JAUME GASULL: Lo Somni de Joan Joan.
Col·loqui de Dames.
4. El teatre. Misteris de la Passió i de l’Assumpció. Peces de Nadal.
El gran espectacle urbà: de la Processó de Corpus a l’Entrada Reial.
La dansa macabra.
5. El Renaixement.
6. Cristòfor Despuig.
7. Poesia popular i popularitzant del Renaixement.
8. El Barroc: Francesc Vicent Garcia, Rector de Vallfogona.
9. Neoclassicisme i Il·lustració. Joan Ramis

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
2 0 2
Sessió Magistral
A7
40 0 40
Presentacions / exposicions
A7
CT6
1 12 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
5 15 20
Pràctiques de camp/sortides
A7
CT6
8 25 33
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A7
CT6
2 38 40
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació programa i bibliografia
Sessió Magistral Desenvolupament del programa amb suport Power Point
Presentacions / exposicions anàlisis de textos
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis penjats al Moodle
Pràctiques de camp/sortides Sortida a la secció de manuscrits i incunables de la Biblioteca Nacional de Catalunya i la Biblioteca Universitària de Barcelona
Supòsits pràctics/ estudi de casos Comentaris sobre estructures poètiques
Atenció personalitzada planificació i revisió de proves i exàmens

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà l'alumnat en les hores convingudes i per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
CT6
Exposició d'una qüestió assignada pel professor 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
Resolució d'exercicis penjats al Moodle 20%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A7
CT6
Comentaris sobre estructures poètiques 10%
Altres  

Examen final

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1. Un examen de la matèria del curs (50% de la nota final).

2. Activitats pràctiques a l'aula, comentaris de text i treballs (50% de la nota final).

A la segona convocatòria es mantindrà la mateixa estructura que en la primera.

Els estudiants que no hagin assistit a classe hauran de fer un treball complementari que tindrà un valor del 40%. Aquest treball s'haurà de concretar a l'inici del quadrimestre amb el professor.

Les errades de competència lingüística descomptaran en el pes de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

 

AA.DD.(2011), Panorama crític de la literatura catalana, vol. II: Edat Mitjana. Segle d'Or. Vol. III: Edat Moderna. Barcelona, Vicens Vives.

AA.DD.(2011), Panorama crític de la literatura catalana, vol. II: Edat Mitjana. Segle d'Or. Vol. III: Edat Moderna. Barcelona, Vicens Vives.

BROCH, Àlex (dir.) (2013-2017), Història de la Literatura Catalana, vols. III (Literatura medieval: segle XV) i vol. IV (Literatura Moderna). Barcelona, En clopèdia Catalana.

FERRANDO, Antoni  ed. (2012), Estudis lingüístics i culturals sobre Curial e Güelfa, novel•la cavalleresca anònima del segle XV en llengua catalana. Amsterdam/ Philadelphia, John Benjamins Publishing Company.

MASSIP, Francesc (2007), Història del Teatre Català, 1: Dels orígens a 1800,Tarragona, Arola editors.

MASSIP, F. & KOVÁCS, L. (2013), La teatralitat medieval i la seva pervivència (Història de les Arts Escèniques Catalanes, I), Barcelona: Institut del Teatre & Edicions de la Universitat de Barcelona.

MIRALLES, Eulàlia ed. (2010) Del Cinccents al Setcents. Tres-cents anys de literatura catalana, Edicions Vitel•la.

MIRÓ, M.Mercè ed. (1995), La Poesia de Francesc Fontanella, 2 vols., Barcelona, Curial.

ROMEU I FIGUERAS, Josep (1994-1995), Teatre català antic, 3 vols., a cura de F.Massip-Pep Vila, Barcelona: Curial.

ROSSICH, Albert -Antoni SERRÀ CAMPINS-Pep VALSALOBRE eds. (2001), Teatre català dels orígens al segle XVIII, Kassel: Edition Reichenberger.

ROSSICH, Albert -Pep VALSALOBRE (2012), Literatura catalana moderna (siglos XVI-XVIII), Madrid: Síntesis 2012.

RUBIÓ I BALAGUER, Jordi (1985), Història de la Literatura Catalana, 3 vols., Barcelona, PAM.

SALA VALLADAURA, Josep M. ed. (2007), Teatre burlesc català del segle XVIII, Barcelona, Barcino (ENC, Biblioteca Baró de Maldà, 4).

SANSANO, Gabriel ed. (2009), Un cabàs de rialles. Entremesos i col•loquis dramàtics valencians del segle XVIII (Biblioteca de Tots Colors, 4) Valls, Cossetània.

SANSANO, Gabriel - VALSALOBRE, Pep - eds. (2009), Fontanellana: Estudis sobre l’època i l’obra de Francesc Fontanella,Girona, Documenta Universitària.

SERRÀ CAMPINS, Antoni ed. (1995), Entremesos mallorquins (ENC, 12), Barcelona, Barcino.

VALSALOBRE, Pep - Gabriel SANSANO eds. (2006),Francesc Fontanella: una obra, una vida,un temps, Bellcaire d’Empordà, Edicions Vitel·la.

 

LECTURES (ordre cronològic)

Curial e Güelfa, Edicions 62, 2007.

Joanot Martorell: Tirant lo Blanc, ed. d’Albert Hauf. València 2005.

Jaume Roig: L'Spill o Llibre de les dones, ed. ENC.

Cristòfol Despuig, Los Col.loquis de la insigne ciutat de Tortosa, Curial, Barna, 1981 (distintes edicions ulteriors).

Pere Serafí, Poesies Catalanes (ENC 21), a cura de J.Romeu i Figueras. Barcelona, Barcino 2001.

Poesia catalana del barroc. Antologia (Philologica sèrie Textos, 1), ed. a cura d’Albert Rossich – Pep Valsalobre, Bellcaire d’Empordà, Edicions Vitel·la, 2006.

Matalàs de tota llana / obra poètica de Josep Blanch; [estudi introductori:] Antoni Grau i Verdú, Manel Güell i Junkert, Jordi Rovira i Soriano. Tarragona, Virgili, 1993.

Poesia catalana del barroc. Antologia (Philologica sèrie Textos, 1),  ed. a cura d’Albert Rossich – Pep Valsalobre, Bellcaire d’Empordà, Edicions Vitel•la, 2006.

 

RECURSOS EN XARXA

Biblioteca de Catalunya

http://www.cervantesvirtual.com/portal/BC/

Biblioteca Valenciana Digital

http://bv2.gva.es/

Institut d’Estudis Catalans. Revistes científiques de l’IEC en línia [especialment : Estudis Romànics, Arxiu de Textos Catalans Antics i Llengua i Literatura]:

http://www.iec.cat/pperiodiques/

IVITRA [“Institut Virtual Internacional de Traducció”]

http://www.ivitra.ua.es

Lletra. Universitat Oberta de Catalunya

http://www.uoc.edu/lletra/index.html

Narpan. Universitat de Girona

http://www.udg.edu/ilcc/narpan.htm

Repertorio informatizzato dell’antica leteratura catalana

http://www.rialc.unina.it/ 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent