DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ETNOPOÈTICA Codi 12254110
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica carme.oriol@urv.cat
emili.samper@urv.cat
Professors/es
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la teoria etnopoètica i de les tècniques de recollida, fixament i anàlisi dels materials etnopoètics recollits en el treball de camp.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aprofundir en el coneixement de l'ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i comprendre’n les causes.
Identificar els principals problemes ambientals.
Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Folklore i Etnopoètica
2. Els gèneres etnopoètics 2.1. Els gèneres etnopoètics no orals
2.2. La cançó
2.3. La fórmula
2.4. L’acudit
2.5. El relat sobre experiències real
2.6. El mite
2.7. La llegenda
2.8. La rondalla
3. La recollida i el tractament de les produccions etnopoètiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
12 18 30
Sessió Magistral
A4
25 25 50
Pràctiques de camp/sortides
CT6
6 14 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT6
3 3 6
Treballs
CT7
6 22 28
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
CT6
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari de textos etnopoètics o de teoria etnopoètica que posteriorment serviran de base per al debat i la posada en comú a classe d’arguments i punts de vista. Presentació d’exercicis sobre les pràctiques realitzades.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura prenent com a base el llibre Introducció a l’Etnopoètica (vegeu més avall l’apartat Fonts d’informació) però amb l’ús d’exemples i d’informació complementària.
Pràctiques de camp/sortides Visita a la secció de Folklore de la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer les obres més importants i les revistes especialitzades sobre folklore i etnopoètica. Presentació oral a classe d’un llibre i d’un article de revista triats lliurement per l’alumnat i lliurament de la corresponent ressenya per escrit.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica per aprendre a utilitzar les bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics existents.
Treballs Realització d’un treball individual utilitzant la metodologia de recollida, de fixació i d’anàlisi pròpia de la investigació de camp.
Atenció personalitzada Comentaris personalitzats a partir d’un document etnopoètic que cal presentar abans del lliurament definitiu del treball individual. Orientació sobre l’aplicació dels criteris de transcripció i presentació de les dades.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes sobre els continguts de l'assignatura i els treballs requerits.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
Pràctiques consistents en la realització de lectures i resolució d’exercicis; debats a l’aula; i posterior presentació d’un exercici per escrit. 20%
Treballs
CT7
Presentació de 15 documents etnopoètics (5 de narratius, 5 de no orals i 5 de lliure elecció) en suport informàtic i en paper. 40%
Proves pràctiques
CT6
Examen que inclourà diversos tipus de preguntes fonamentalment pràctiques 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En tots els exercicis escrits, es penalitzarà la realització d'errades lingüístiques.

Caldrà recuperar la part o les parts que hagin quedat pendents a la primera convocatòria. El pes de cadascuna de les parts en la nota serà el mateix que a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Oriol, Carme (2002): Introducció a l’Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Brunvand, Jan H. (1986): The Study of American Folklore: An Introduction. New York, London: W.W. Norton, 3ª ed.

Complementària

Grup de Recerca Folklòrica d’Osona i Josep M. Pujol (coord.) (2002):

“Benvingut/da al club de la SIDA” i altres rumors d’actualitat

. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Goldstein, Kenneth S. (1964): A guide for field workers in folklore. Hatboro: Pennsylvania.

Martí, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Oriol, Carme (2019). 100 llegendes urbanes. Unes històries sorprenents dels nostres temps. Valls: Cossetània

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2008): Index of Catalan folktales. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2013): Això era i no era. Obra folklòrica de Josep M. Pujol. Tarragona: Publicacions URV.

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales, 3 vols. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

ArxiuFolk: base de dades de l'Arxiu de Folklore: http://arxiufolk.arxiudefolklore.cat

RondCat: cercador de la rondalla catalana: http://rondcat.arxiudefolklore.cat

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l’assistència a classe, la realització de les pràctiques i la presentació dels exercicis corresponents, tot i que aquestes activitats no són obligatòries per a l’avaluació. Tanmateix, per obtenir nota de l’assignatura, cal realitzar el treball (15 documents etnopoètics) i la prova pràctica escrita (examen).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent