DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LINGÜÍSTICA ROMÀNICA Codi 12254113
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Adreça electrònica elena.delacruz@urv.cat
Professors/es
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Curs d'iniciació a la lingüística romànica mitjançant una aproximació teòrica i pràctica des d'un punt de vista comparatiu, anant des del més general al més particular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Lingüística Romànica 1.1. El seu objecte
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica 2.1. L'Edat Mitjana: Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.2. Dante i De vulgari eloquentia.
2.3. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.4. Els segle XVII: orientació retòrica i orientació històrica
2.5. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.6. La lingüística històrica.
2.7. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher.
2.8. Els neogramàtics.
2.9. Reacció antineogramàtica.
2.10. La geografia lingüística.
2.11. La lingüística idealista.
2.12. El mètode històric i comparatiu.
2.13. L'estructuralisme: F. de Saussure.
3. Aproximació a les llengües romàniques 3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
A6
27 34 61
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
23 26 49
Treballs
A6
0 10 10
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
2 9 11
Proves de desenvolupament
A6
2 9 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es posarà l'alumne en contacte amb aspectes teòrics de la lingüística romànica. S'explicarà la planificació i la metodologia de la assignatura.
Sessió Magistral El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis referits a textos de les diferents llengües romàniques, tant des d'un punt de vista estrictament lingüístic com històrico-cultural. Treball amb mapes lingüístics. Utilització pràctica de diccionaris històrics i etimològics.
Treballs Treballs teòrics sobre els continguts de l'assignatura.

Anàlisis de text i comentaris sobre l'evolució lingüística de les llengües romàniques.
Atenció personalitzada Fer un seguiment regular del rendiment de l'alumnat. Atendre les seves consultes i dubtes. Atenció i seguiment especial a l'elaboració dels treballs pràctics.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme a l'aula, també al despatx de la professora o per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
Realització d'un monogràfic i utilització de bibliografia especialitzada.
35%
Proves de desenvolupament
A6
primer examen parcial

tipus d'examen:
a) preguntes teòriques sobre el contingut de l'assignatura.
b) comentaris lingüístics sobre l'evolució de les llengües romàniques
30%
Proves de desenvolupament
A6
segon examen parcial

tipus d'examen:
a) preguntes teòriques sobre el contingut de l'assignatura.
b) comentaris lingüístics sobre l'evolució de les llengües romàniques
35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les dues proves parcials i el monogràfic són obligatoris.

La segona convocatòria consistirà en una sola prova que tindrà un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988

Complementària H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12254006
LLATÍ/12254115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent