Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
| | CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Fonètica i fonologia catalanes |
1.1. L'articulació. Els dos nivells de la parla
1.2. Sons, fonemes i al·lòfons. L'AFI
1.3. La cadena de sonància universal
1.4. Sil·labificació (i reparacions: epèntesis i elisions)
1.5. Ensordiments i sonoritzacions; assimilacions, dissimilacions i harmonies vocàliques; diftongació i monoftongació; africació i desafricació; altres processos
1.6. Fonètica sintàctica
1.7. Trets suprasegmentals (accent, tonalitat, quantitat, etc.) |
2. Ortologia |
2.1. Concepte de ‘pronúncia correcta’
2.2. Concepte de ‘parla correcta’ (vocabulari, morfologia, etc.)
2.3. L’estàndard oral de la llengua catalana
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
60 |
40 |
100 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
Proves pràctiques |
|
0 |
38 |
38 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del professor que impartirà les classes i conduirà l'assignatura.
Presentació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
Presentació del mètode d'avaluació. |
Sessió Magistral |
El professor exposarà els continguts fonamentals del temari de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes plantejats pels alumnes via despatx o correu electrònic. |
Descripció |
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor durant l'horari de despatx establert. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Prova pràctica d'exposició oral |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Sobre continguts |
50% |
Altres |
|
Exercici de transcripció fonètica |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació és la mateixa per a la 1a i la 2a convocatòria. És obligatori presentar la prova pràctica, presentar la transcripció fonètica i fer la prova final de desenvolupament. No presentar qualsevol ítem d'avaluació, encara que s'hagin presentat els altres ítems, implica un no presentat. En la redacció de les proves, fer 3 o més faltes ortogràfiques o un error gramatical greu implica suspendre l'assignatura. |
Bàsica |
|
- BONET, Eulàlia (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges,33, pàg. 103-117.
- BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa (1998) Fonologia catalana, Barcelona, Ariel.
- BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa; MASCARÓ, Joan (1998) Manual de transcripció fonètica, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
- BRUGUERA, Jordi (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
- CASTELLANOS, Anton (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo.
- CERDÀ, Ramon (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.
- COROMINES, Joan (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barcelona, Club Editor (2a. ed.).
- INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològica, II, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- LLISTERRI, Jaquim (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pàg. 45-77.
- OLIVA, Savlador (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.
- PALOMA, David; PUIGGRÒS, M. Antònia; RICO, Albert; TORRENT, Anna. M. (2009) Guia fonètica per a les televisions locals, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
- PONS, Lídia (1987) "Xinxirinxina, trap-trap. Aspectes de la motivació fonètica en català", Studia in honorem M. de Riquer, II, Barcelona, Quaderns Crema, pàg. 165-177.
-
PONS, Lídia (1992) Iodització i apitxament al Vallès, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- PRIETO, Pilar (2002) Entonació: models, teoria, mètodes, Barcelona, Ariel.
- RECASENS, Daniel (1986) Estudis de fonètica experimental del català oriental central, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
- RECASENS, Daniel (1991) Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- RECASENS, Daniel (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
- ROMEU, Xavier (1983) Manual de fonologia catalana, Barcelona, Barcanova.
- SERRA, P. (1993) "De la representació de l'accent", Llengua & Literatura, 5.
- SERRA, P. (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplletra.
- SOLÀ, Joan [dir.] (2003). Gramàtica del català contemporani, Barcelona, Empúries.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA/12254120 | DIALECTOLOGIA CATALANA/12254123 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|