DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DONES, LLENGUATGES I CULTURA Codi 12254202
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de les representacions culturals a través dels diferents llenguatges escrits, orals i audiovisuals des de la perspectiva dels estudis de dones i gènere. Estudi i recerca de les generacions d'autores de la literatura catalana contemporània (XIX-XX-XXI).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix la problemàtica de les diferències de gènere en diverses èpoques i contextos a través dels textos literaris.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Identitats, igualtats i diferències 1.1 Introducció al curs, presentació i funcionament
1.2 Identitat. Igualtats/diferències.
1.3 Identitat de gènere. Perspectiva de gènere en els estudis de llengua, literatura i cultura.
1.4 Estudis de dones, gènere i feminismes.
2. Dones. llenguatges i cultura 2.1 Discursos sobre les dones i discursos de les dones.
2.2 Història, tradició i actualitat: mitologia, religions, literatura tradicional i popular, tractats i assaigs, premsa escrita, mijtans de comunicació audiovisuals, publicitat, xarxes 2.0.


3. Autores de la literatura catalana contemporània (XIX, XX i XXI) 3.1 Primeres autores (XIX-XX).
3.2 Escriptores dels anys 20 i 30 (XX).
3.3. Autores de la segona meitat del segle XX.
3.4. Generacions actuals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
A7
C2
30 15 45
Presentacions / exposicions
A7
C2
14 25 39
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves mixtes
A7
C2
3 20 23
Proves pràctiques
A7
C2
3 20 23
Proves de desenvolupament
A7
C2
C5
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Introducció i presentació de l'assignatura
-Introducció a diferents conceptes i terminologies
-Presentació i anàlisi de materials textuals i audiovisuals
Sessió Magistral -Exposició a l'aula de les diferents parts de la teoria del programa
-Presentació de materials
-Recursos i documents per aprofudiment al Moodle de l'assignatura
-Exposició de casos concrets i debat
Presentacions / exposicions -Presentacions i exposicions oral i per escrit sobre diversos punts del temari.
Atenció personalitzada -Seguiment de l'assistència i participació de l'alumnat
-Atenció personal i a través de mitjans 2.0
-Atenció sobre dubtes i problemes
-Supervisió i comentari de les activitats pràctiques i treballs
-Fòrum al Moodle i pàgina tancada de Facebook per a l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
-Seguiment de l'assistència i participació de l'alumnat -Atenció personal i a través de mitjans 2.0 -Atenció sobre dubtes i problemes -Supervisió i comentari de les activitats pràctiques i treballs -Fòrum al Moodle i pàgina tancada de Facebook per a l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A7
C2
C5
Prova escrita 30%
Proves mixtes
A7
C2
-Exposicions, presentacions, reflexions 20%
Proves pràctiques
A7
C2
Treball de recerca. Presentació oral i treball per escrit. 40%
Altres  

Assistència i participació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Activitats pràctiques per desenvolupar la teoria dels 3 temes. Cal tenir aprovades totes les activitats per aprovar el curs. Nota final: suma dels resultats de les avaluacions de cada activitat. En la nota també hi compten altres factors com l'assistència, participació, dedicació, aportacions i aprofundiment L'assignatura és del grau d'Estudis de Llengua i literatura catalanes i, per tant, es tindrà en compte també en l'avaluació la competència lingüística.

Activitats:

-Presentació i comentari escrit (20%)
-Prova escrita (30%) i treball de recerca (presentació oral 10% i treball escrit 30%).

-Exposicions, presentacions i debats orals a classe i per escrit en el fòrum del Moodle o pàgina tancada del curs a Facebook setmanals dels diferents apartats del programa.

-Exposició a classe sobre autores.

-Assistència i participació, aportació de materials i temes de debat, presentació dels treballs, recerca i reflexió en les activitats i treballs, actitud i aprofitament , 10 % pes a la nota final.

Segona convocatòria:
-L'alumnat que tingui les activitats no presentades o suspeses, a més de poca participació en les classes pràctiques i debats, haurà de lliurar totes les activitats pendents (suspeses o no presentades).


Fonts d'informació

Bàsica

DOCUMENT AMB BIBLIOGRAFIA TEMÀTICA:

http://www20.gencat.cat/docs/CulturaDepartament/DGCC/Documents/Arxiu/SIS/bibliografia%20tematica%20-%20dones%20i%20feminismes.pdf

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent