DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ORTOTIPOGRAFIA Codi 12254211
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Adreça electrònica anna.montserrat@urv.cat
Professors/es
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura té com a objectiu proporcionar als alumnes les nocions bàsiques, teòriques i pràctiques, de l'ortotipografia catalana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Demostrar un coneixement avançat dels mecanismes orals i escrits de la llengua catalana i de les diverses metodologies que implica l'activitat professional que se'n deriva.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Realitza tasques d'assessorament i correcció lingüística.
Gestiona i controla la qualitat editorial.
Utilitza de manera eficaç i amb criteris professionals les principals fonts de referència de la llengua catalana: llibres d’estil, gramàtiques, diccionaris i bases de dades.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció
2. Majúscules i minúscules
3. Abreviacions
4. Puntuació
5. Nombres i magnituds
6. Tractament distintiu de paraules i seqüències (cometes i cursives)
7. Traducció de noms
8. Citacions
9. Bibliografia i referències bibliogràfiques
10. Altres aspectes de l’ortotipografia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A9
30 80 110
Resolució de problemes, exercicis
A9
15 22 37
Atenció personalitzada
A9
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació
Sessió Magistral Classes que desenvolupen el temari de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Resolució i explicació de les pràctiques fetes
Atenció personalitzada Atenció personalitzada quan sigui necessària

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada als alumnes que ho necessitin.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A9
Exercici final de tancament de l'avaluació continuada. 70%
Resolució de problemes, exercicis
A9
Correcció de les pràctiques i comentari posterior a classe. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas de la segona convocatòria, cal distingir:

a) Alumnes que han seguit el curs amb normalitat - Les pràctiques setmanals es valoraran en un 30%, i la prova de la segona convocatòria en un 70%.

b) Alumnes que no han seguit el curs amb normalitat - La nota final dependrà exclusivament de la prova de la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica:

Bofarull, Jordi de; Jordi Ginebra; Arantxa Tévar (1999): Praxi lingüística  I. Convencions, Tarragona, Servei Lingüístic de la Universitat Rovira i Virgili.

Mestres, Josep M.; Joan Costa; Mireia Oliva; Ricard Fité (1995): Manual d’estil. La redacció i l’Ortotipografia, Vic/Barcelona, Eumo Editorial / Universitat de Barcelona / Universitat Pompeu Fabra / Associació de Mestres Rosa Sensat. 2a ed.: 2000. 3a edició actualitzada i revisada: 2007.

Pujol, Josep M.; Joan Solà (1995): Ortotipografia. Manual de l’autor, l’autoeditor i el dissenyador gràfic, Barcelona, Columna. 4a edició revisada: 2011.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent