DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MULTICULTURALISME I PLANIFICACIÓ LINGÜÍSTICA Codi 12254213
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MARTÍ CASTELL, JOAN
Adreça electrònica joan.marti@urv.cat
Professors/es
MARTÍ CASTELL, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura, pel que fa a l’estatus, s’analitzarà la relació entre llengua i cultura, i llengua i poder. La importància de les llengües en la formació de les comunitats i el multiculturalisme i el multilingüisme en el procés de mundialització. Pel que fa al corpus, s’estudiaran els objectius i les fases de la planificació del corpus; la codificació lingüística, l’estàndard i la normativa. Els models i criteris de codificació. L’estandardització. La política lingüística i el dret lingüísitc.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix la relació entre la llengua i la nominació de l’entorn.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Multiculturalisme i planificació de l’estatus 1.1 Llengua i cultura. Les llengües, una visió específica del món
1.2 Realitat cultural i realitat lingüística
1.3 Les llengües i la cohesió social: de l’heterogeneïtat a l’homogeneïtat
1.4 Llengua i poder
1.5 Multiculturalisme i multilingüisme al segle xxi
1.6 Les llengües en el procés de mundialització

2. Planificació del corpus, política lingüística i dret lingüístic 2.1 Objectius i fases de la planificació del corpus
2.2 La codificació lingüística, l’estàndard i la normativa
2.3 Models i criteris de codificació
2.4 L’estandardització lingüística. Àmbits de l’estandardització.
2.5 Política lingüística i dret lingüístic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A9
55 85 140
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A9
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor està obert a atendre els alumnes, previ acord, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A9
Prova final 60%
Proves pràctiques
A9
4 proves pràctiques 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els qui no superin la primera convocatòria o no s'hi presentin poden ser avaluats en la segona convocatòria. En aquesta segona convocatòria cal presentar igualment les proves pràctiques així com presentar-se a la prova escrita (examen).


Fonts d'informació

Bàsica

Al llarg de l'assignatura, per a cada tema, s'aniran donant referències de material de consulta sobre cada àrea.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent