DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GÈNERE I DIVERSITAT EN EL MÓN ANTIC Codi 12254218
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Adreça electrònica majoana.zaragoza@urv.cat
Professors/es
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les grans obres literàries de la Grècia antiga amb atenció a la seva influència a la literatura occidental

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
 A7 Conèixer els aspectes més generals de la llengua llatina i la tradició clàssica.
 A8 Conèixer l'evolució del llatí a les llengües romàniques i la llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix la transformació de la realitat cultural a partir de la cultura clàssica
Interpreta històricament la recepció de la cultura clàssica
 A7 Coneix la transformació de la realitat cultural a partir de la cultura clàssica
Interpreta històricament la recepció de la cultura clàssica
Reconeix la multiplicitat de camps en què influeix la cultura clàssica
 A8 Coneix la transformació de la realitat cultural a partir de la cultura clàssica
Interpreta històricament la recepció de la cultura clàssica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. Etapes de la història a la Grècia antiga
2. Públic dels diferents gèneres literaris
3. Creació de la dona a la literatura: cos i sexualitats
4. Divinitats femenines vs. divinitats masculines a la literatura grega
5. Literats i literates: Dones: subjecte i/o objecte de la literatura
6. Dones èpiques: la perfecta casada, les monstruoses
7. Amor dòric
8. Dones tràgiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A6
3 25 28
Sessió Magistral
A7
45 0 45
Presentacions / exposicions
A8
45 25 70
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes, per saber els seus coneixements previs de la cultura grega i de temes de diversitat de gènere. Presentació de l’assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l' alumnat d'un tema concret o d'un treball de la seva elecció (prèvia presentació escrita).

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personal es farà al despatx de la professora a les hores convingudes. L'atenció virtual es farà via moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A6
Presentació i discusió, per part de l'alumnat i de la professora, d'un tema expliocat previament. 50%
Presentacions / exposicions
A8
Exposició del treball de cadascun dels/ de les alumnes 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà una prova escrita, alternativa a les activitats de presentació/exposició a classe, per l'alumnat no presencial. Aquesta prova tindrà un valor del 100% tant a la primera com a la segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 ALVAR, J., BLANQUEZ,C. y WAGNER, C.G. (eds) (1994.) Sexo, muerte y religión en el mundo clásico. Ed. Clásicas, Madrid.

BERMEJO, J.C (1996) “Zeus, Hera y el matrimonio sagrado” en Bermejo, J.C, González F.J. y Reboreda, S. Los orígenes de la mitología griega Madrid, Akal.

BRULÉ, P.:(2003) Les femmes grecques à l’èpoque classique, París, Hachette Litteratures.

BUXTON, Richard, (2004), Todos los dioses de Grecia, Oberon, Madrid.

CALERO SECALL,I.,( 1999) Consejeras, confidentes, cómplices, Ed Clásicas, Madrid.

CANTARELLA, A.:(1991) La calamidad ambigua, Madrid, Ediciones Clásicas.

DEACY, S. y PIERCE, K.F.,(2002) Rape in Antiquity, British Library, Londres.

Detienne, Marcel; Vernant, Jean Pierre (1988): Las artimañas de la inteligencia. La metis en

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent