DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12264001
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
REIG CALPE, MONTSERRAT
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
katarzyna.baran@urv.cat
oriol.teixell@urv.cat
montserrat.reig@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
TEIXELL PUIG, ORIOL
REIG CALPE, MONTSERRAT
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/course/view.php?id=77560
Descripció general i informació rellevant Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en HORARI DE MATÍ i HORARI DE TARDA. Tant en el grup de MATÍ com en el grup de TARDA s'impartiran les classes en règim SEMIPRESENCIAL. (Una sessió serà de classe presencial a la Facultat i en l'altra sessió caldrà treballar amb ordinador i connexió a internet des de casa o a la Facultat) Durant el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup de matí, en règim de classes presencials. Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i autors i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. SEGON QUADRIMESTRE : El curs és una introducció als estudis literaris hispànics a partir de la lectura i anàlisi d'una novel·la significativa: 'La Regenta', de Leopoldo Alas "Clarín", o, com a alternativa, 'Fortunata y Jacinta', de Benito Pérez Galdós. Els comentaris de text i diverses estratègies de lectura estan orientats a posar en pràctica els continguts estudiats durant el primer quadrimestre així com la contextualització del text dins del seu període literari. Es tracta de realitzar una aproximació crítica al text literari amb l'objectiu de construir una opinió pròpia mitjançant l'ús d'eines i vocabulari tècnic, que permeti, a més, gaudir de la lectura d'una obra complexa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA








2. TEORIA DELS GÈNERES LITERARIS








3. LES CRISIS DE LA MODERNITAT: DEL ROMANTICISME A LES AVANTGUARDES.







1.1 Evolució del concepte de literatura i definició de literarietat: oralitat/escriptura; ocasió/gènere; performance/lectura.
1.2 La interpretació del text: corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura.



2.1 Gènere dramàtic: mimesi, mite i catarsi. L'heroi tràgic: Èdip i Hamlet, antic vs. modern. (Lectures obligatòries: Èdip Rei de Sòfocles, Hamlet de Shakespeare).
2.2 La lírica i l'amor: definició d'allò líric. (Antologia de textos).
2.3 La narrativa i les seves transformacions: idealisme i paròdia. (Antologia de narracions breus).



3.1 El subjecte modern: del jo romàntic a Baudelaire.
3.2 La crisi de la realitat. (Lectures obligatòries: Un cor simple (Tres contes) de Flaubert; Bartleby, l'escrivent de Melville; La metamorfosi de Kafka).
3.3 La crisi del llenguatge. (Lectures obligatòries: Orlando de V. Woolf).
TEMARI DEL SEGON QUADRIMESTRE
1. Introducción a los géneros literarios

2. El contexto de la obra literaria: la España de la Restauración

3. El concepto de autoría


4. Los discursos de novela

5. La simbología del espacio: espacios interiores y exteriores

6. Tiempo y orden del discurso

7. Estructura de la obra: narración, historia y discurso

8. Los personajes


9. El Realismo



10. El Naturalismo en la novela



11. Erotismo y sensualidad

12. Perspectivas feministas

13. La recepción de la obra
1.1. Poesía, teatro y narrativa: temas, subgéneros literarios y comentario de textos
1.2. Literatura dentro de la literatura: las lecturas de Ana Ozores y el teatro calderoniano en Vetusta


3.1. Leopoldo Alas “Clarín”
3.2. Autor-narrador y lector-narratario


4.1. Punto de vista y focalización
4.2. Las voces de los personajes o modos de enunciación







8.1. Tipologías narratológicas
8.2. Procedimientos de caracterización en La Regenta

9.1. Orígenes y desarrollo de la novela realista
9.2. Pintura de costumbres, pintura de caracteres e ironía en La Regenta

10.1. Zola y los orígenes del Naturalismo y su debate en la literatura española
10.2. Elementos naturalistas en La Regenta: fuerzas sociales y herencia

11.1. Formulaciones literarias del erotismo
11.2. Enfermedad y lecturas psicoanalíticas de La Regenta


13.1. Reacciones contemporáneas
13.2. Inserción en el canon actual


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
CT3
CT6
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT3
30 60 90
Treballs
A2
CT3
20 40 60
Presentacions / exposicions
A2
CT3
CT6
16 32 48
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A2
CT3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.
Treballs Comentaris de textos teòrics, narratius, poètics, dramàtics
Presentacions / exposicions Presentació a través del moodle i a classe de treballs en equip i individuals sobre aspectes relacionats amb la lectura de textos narratius i teòrics.
Atenció personalitzada Presencial i Moodle

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran visitar les professores a les hores de despatx. Qualsevol consulta que afecti el curs (temari, lectures, avaluació) es tractarà en aquestes hores de visita o també en acabar les classes i de cap manera per correu electrònic. Les hores de visita es pactaran amb l'alumnat per tal de facilitar-los la màxima atenció. Es durà a terme un seguiment de l'actitud, les intervencions i els exercicis de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica textual. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
CT3
PRIMER QUADRIMESTRE:
Un comentari presencial de textos lírics de l'antologia: (30%).

SEGON QUADRIMESTRE:
Comentaris de textos: (30%).
30% (1Q)


30% (2Q)
Treballs
A2
CT3

SEGON QUADRIMESTRE:
- Assaig temàtic (10 %).
- Control de lectura (10%).
20% (2Q)
Presentacions / exposicions
A2
CT3
CT6
PRIMER QUADRIMESTRE: Caldrà presentar a través del moodle dos treballs tutoritzats.
1. Lectura i ressenya crítica d'un text teòric. Treball individual (10%).
2. Lectura d'Un cor simple de Flaubert, Bartleby, l'escrivent de Melville i La metamorfosi de Kafka i anàlisi en equip d'un aspecte teòric a concretar (20%)

SEGON QUADRIMESTRE:
Prova escrita: temari i comentari de text (40%)
30% (1Q)





40% (2Q)
Proves de desenvolupament
A2
CT3
PRIMER QUADRIMESTRE:
Una prova de desenvolupament (escrita) sobre les lectures obligatòries (Èdip Rei de Sòfocles, Hamlet de Shakespeare, antologia de narracions breus, Orlando de V. Woolf) i els temes que s'hi relacionen proposats al programa. (40%)
40% (1Q)
Altres  

SEGON QUADRIMESTRE: Participació a classe (lectura prèvia dels capítols de la novel·la corresponents a cada sessió i de la bibliografia indicada) (10%)


10% (2Q)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

OBSERVACIÓ GLOBAL: Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent: la nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres, i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los APROVATS TOTS DOS.

PRIMER QUADRIMESTRE: Per poder aprovar el primer quadrimestre, caldrà obtenir un mínim de cinc en la prova de desenvolupament i en el comentari de text presencial.

SEGON QUADRIMESTRE: S'han de realitzar i aprovar totes les proves pràctiques programades, que tant en primera com en segona convocatòria, faran mitjana amb l'examen. Hi haurà una possibilitat de recuperar-les.

En SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit del temari i hi entrarà la matèria treballada durant el curs.

En el cas de quedar pendent alguna de las proves, es guardaran les aprovades el curs següent.


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler, Breve introducción a la teoría literaria , Barcelona, Ed. Planeta, 2014
Michel Foucault, "Què és un autor", “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220 , 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor” , Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987) , 1984

Bibliografia bàsica (2n quadrimestre):

Alas “Clarín”, Leopoldo, La Regenta, ed. de José María Martínez Cachero, Barcelona, Planeta, 1963, 1967; ed. de Gonzalo Sobejano, Madrid, Castalia, 1981, 1983, 1986; ed. de Mariano Baquero Goyanes, Madrid, Espasa-Calpe, 1984; ed. de Joan Oleza, Madrid, Cátedra, 1984, 2 vols.; ed. de José Luis Gómez e intr. de Sergio Beser, Barcelona, Crítica, 2005.

Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 2010.

Canavaggio, Jean, El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V,Barcelona, Ariel, 1995.

Río, Ángel del, Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, 2011, 2 vols.

Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX (II), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1998.

Shaw, Donald L., El siglo XIX, en Francisco Rico (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Ariel, 1976.

Zavala, Iris M., Romanticismo y Realismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 1982.

—, Romanticismo y Realismo. Primer Suplemento, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1, Barcelona, Crítica, 1994.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES XVIII I XIX/12264113

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LITERATURA I SOCIETAT/12264009

 
Altres comentaris
PER TAL D'APROVAR L'ASSIGNATURA CALDRÀ HAVER APROVAT TOTS DOS QUADRIMESTRES PER SEPARAT. 1r quadrimestre: - Els/les alumnes hauran de llegir els textos corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. - S'haurà de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat) i es requeriran algunes competències en la publicació de treballs (Blog, video). 2n quadrimestre: - S'ha d'aprovar cada prova (pràctica o teòrica) sotmesa a avaluació per calcular la nota mitjana i obtenir l'aprovat final. EL PLAGI en els treballs i exàmens invalida els textos presentats. En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà de DUES PREGUNTES sobre els continguts del primer quadrimestre, i un altre examen corresponent al segon quadrimestre (que també farà mitjana amb las proves pràctiques aprovades).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent