DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ESCRITA EN CATALÀ Codi 12264004
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ANGLES SORONELLAS, JOSEPA
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
fina.angles@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
ANGLES SORONELLAS, JOSEPA
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana/departament.html
Descripció general i informació rellevant Adquisició de coneixements superiors, teòrics i pràctics, de gramàtica catalana

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Posseir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer i aplicar les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals, i les regles de construcció dels textos escrits
Distingir els errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals, i la violació de les regles de construcció dels textos escrits
Conèixer les diferències entre l’estàndard escrit i altres varietats lingüístiques
Identificar els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües, de manera que es puguin corregir
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Introducció a) Llengua col·loquial i llengua estàndard
b) Obres de referència de gramàtica normativa
Tema 2 La puntuació i altres convencions gràfiques a) Puntuació
b) Convencions gràfiques
Tema 3 El gerundi a) Usos adequats
b) Usos inadequats
Tema 4 L’infinitiu
a) Usos adequats
b) Usos inadequats
Tema 5 El participi: la concordança a) Casos generals
b) Casos especials
c) Casos molt especials
Tema 6 Les perífrasis verbals a) Perífrasis d'infinitiu
b) Perífrasis de gerundi
c) Perífrasis de participi
Tema 7 Pronoms clítics i duplicacions pronominals a) Tematitzacions
b) Rematitzacions
c) Altres
Tema 8 Els relatius a) Teoria del relatiu
b) Forma i funció dels relatius
Tema 9 La concordança a) La concordança en la gramàtica
b) Casos particulars
Tema 10 Problemes de les preposicions a) Per i per a
b) Fins i fins a
c) En i a
d) Altres
Tema 11 Els possessius a) Problemes en l'ús dels possessius
b) Orientacions pràctiques
Tema 12 Altres temes de gramàtica a) Canvi i caiguda de preposicions
b) Adverbis
c) Conjuncions
d) Altres
Tema 13 Qüestions de lèxic normatiu
a) La normativa del lèxic
b) Els diccionaris
Tema 14 Ús i règim dels verbs a) El significat dels temps verbals
b) Teoria del règim verbal
c) Els règims verbals en català
Tema 15 ser i estar en català modern
a) Descripció dels usos
b) Proposta de Solà

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
16 16 32
Sessió Magistral
A3
32 48 80
Resolució de problemes, exercicis
A3
5 22 27
Estudis previs
A3
1 4 5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació i lectura de textos
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis a l'aula i comentari de les solucions.
Sessió Magistral Explicació dels temes
Resolució de problemes, exercicis Realització per part de l'alumnat d'exercics de pràctiques avaluables per part del professorat.
Estudis previs Consulta, lectura i estudi del material bibliogràfic.

Atenció personalitzada
Descripció
Detecció de la diversitat en la preparació prèvia de l'alumnat, elaboració de propostes per a l'adquisició del nivell adequat i seguiment del grau d'assoliment d'aquest nivell.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A3
Es proposarà un conjunt d'exercicis específics per als continguts de cada tema. En alguns casos, s'hauran d'esmenar, en d'altres se n'haurà d'argumentar l'esmena emprant les tècniques pròpies del text argumentatiu i en d'altres s'haurà de donar de manera precisa el seu significat.
Es valorarà, especialment, la correcció ortogràfica i sintàctica.
40%
Proves objectives de preguntes curtes
Exercicis pràctics segons el temari. En alguns casos, s'hauran d'esmenar, en d'altres se n'haurà d'argumentar l'esmena emprant les tècniques pròpies del text argumentatiu i en d'altres s'haurà de donar de manera precisa el seu significat.
Es valorarà, especialment, la correcció ortogràfica i sintàctica.
S'haurà de demostrar coneixement del material bibliogràfic bàsic de l'assignatura.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Resolció d'exercicis: Exercicis curts d'avaluació contínua 40%

- Proves objectives de preguntes curtes 50%

- Sessió Magistral: Participació dels alumnes 5%

- Resolució d'exercicis a l'aula ordinària 5%


Fonts d'informació

Bàsica Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona
Antoni M. Badia Margarit, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO, Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005, Tarragona
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Josep LACREU (director), Gramàtica valenciana, 1995, València
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona
Joisep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 1995, Barcelona/Vic

Complementària Jaume MOREY; Joan MELIÀ; Jaume CORBERA, Alfa. Mètode d’autocorrecció gramatical assistida, 1995, Palma
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, 1994, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona
Jordi de BOFARULL; Jordi GINEBRA; Arantxa TÉVAR, Praxi lingüística I. Convencions, 1999, Tarragona

Recomanacions


 
Altres comentaris
Donat que el curs 2009/2010 és el d'inici del nou Grau, la relació de les assignatures recomanades que continuen el temari d'aquesta assignatura es farà efectiva el juliol de 2010.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent