DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ESCRITA EN ESPANYOL Codi 12264005
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Adreça electrònica maria.herrera@urv.cat
Professors/es
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Formació específica en els aspectes descriptius i normatius de la llengua espanyola. Reflexió sobre els fonaments de la normativa de la llengua espanyola i la seva aplicació pràctica a la comunicació escrita. Lectura i escriptura, comprensió i producció de textos acadèmics adequats, coherents i cohesionats.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Posseir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer i aplicar les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals, i les regles de construcció dels textos escrits
Distingir els errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals, i la violació de les regles de construcció dels textos escrits
Conèixer les diferències entre l’estàndard escrit i altres varietats lingüístiques
Identificar els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües, de manera que es puguin corregir
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ 1.1. La RAE, l'AALE i llur funció normativa
1.2. Altres fonts d'informació
2. LA CORRECCIÓ ORTOGRÀFICA I ORTOTIPOGRÀFICA DE LA LLENGUA ESPANYOLA 2.1. Escriptura i alfabet
2.2. Ortografia de la lletra
2.3. Ortografia de la síl·laba
2.4. Ortografia de la paraula
2.5. Ortografia de la frase
2.6. Ortografia del text
3. LA CORRECCIÓ GRAMATICAL I D'ESTIL EN L'ESCRIPTURA DE LA LLENGUA ESPANYOLA 3.1. La correcció morfosintàctica
3.2. La correcció semàntica i la precisió lèxica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
1 0 1
Estudis previs
A3
1 15 16
Sessió Magistral
A3
15 30 45
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A3
2 0 2
Debats
A3
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
A3
15 15 30
Pràctiques a través de TIC
A3
1 30 31
Atenció personalitzada
A3
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A3
1 4 5
Proves pràctiques
A3
1 4 5
Proves objectives de tipus test
A3
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne/a.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades, taules rodones, congressos, aportacions i exposicions amb ponents de prestigi, per aprofundir en el coneixement de determinades matèries.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció al despatx o a la sala de tutories (entrevista inicial, resolució de dubtes, revisió i comentari personalitzat de les proves d'avaluació, entrevista d'avaluació final). Atenció personalitzada mitjançant el fòrum de tutories del Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
Participació a les classes 5%
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A3
Comentari escrit d'una conferència 5%
Resolució de problemes, exercicis
A3
Portafoli de l'alumne/a 5%
Pràctiques a través de TIC
A3
Realització de les pràctiques virtuals (Moodle) 5%
Proves objectives de preguntes curtes
A3
Prova de lectura del llibre prescrit a la bibliografia 5%
Proves pràctiques
A3
Prova de correcció d'errors 25%
Proves objectives de tipus test
A3
Test de cinquanta ítems teòrico-pràctics 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

FONTS NORMATIVES

- Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (1999): Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe. Edició electrònica en pdf: http://www.rae.es/rae/gestores/gespub000015.nsf/(voanexos)/arch7E8694F9D6446133C12571640039A189/$FILE/Ortografia.pdf [19/07/2009].

- Real Academia Española (2001): Diccionario de la lengua española. Madrid: Gredos. (22.ª ed.). Ed. electrònica: http://buscon.rae.es/draeI/ [19/07/2009].

- Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2005): Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: Santillana. Ed. electrònica: http://buscon.rae.es/dpdI/ [19/07/2009].

- Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2007): Nueva gramática de la lengua española (prepublicació, accesible exclusivament en edició electrònica) http://www.rae.es/rae/gestores/gespub000016.nsf/(voanexos)/arch4B9E94C17E3270CCC12572D70021AE75/$FILE/folletonvagramatica.pdf [19/07/2009]

LECTURA PRESCRITA

- Millán, José Antonio (2005): Perdón imposible. Guía para una puntuación más rica y consciente. Barcelona: RBA.

Complementària

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA

- Álvarez, Alfredo I.; Rafael Núñez y Enrique del Teso (2005): Leer en Español. Oviedo: Nobel, Ediuno.

- Álvares, Alfredo I., amb la col·laboració de Rafael Núñez (2005): Escribir en español. Oviedo: Nobel, Ediuno.

- García Negroni, María Marta et al. (2004): El arte de escribir bien en español. Manual de corrección de estilo. Buenos Aires: Santiago Arcos. (Nueva edición).

- Gómez Torrego, Leonardo (2006): Hablar y escribir correctamente: gramática normativa del español actual. Madrid: Arco/Libros. (2 vols.).

- Gómez Torrego, Leonardo (2009): Ortografía práctica del español. Madrid: Instituto Cervantes, Espasa.

- Maldonado González, Concepción (dir.) (1996): CLAVE. Diccionario de uso del español actual. Madrid: Ediciones SM. Ed. electrònica: http://clave.librosvivos.net/ [19/07/2009].

- Martínez, José A. (2004): Escribir sin faltas. Manual básico de ortografía. Oviedo: Nobel, Ediuno.

- Martínez de Sousa, José (1997): Diccionario de redacción y estilo. Madrid: Ediciones Pirámide. (2.ª ed.).

- Martínez de Sousa, José (2001): Manual de estilo de la lengua española. Gijón: Trea. (2.ª ed.).

- Martínez de Sousa, José (2004): Ortografía y ortotipografía del español actual. Gijón: Trea.

- Matte Bon, Francisco (1995): Gramática comunicativa del español. Madrid: Edelsa. (2 vols.).

- Moliner, María (1998): Diccionario de uso del español. Madrid: Gredos. (2.ª ed.).

- Montolío, Estrella (coord.) (2000): Manual práctico de escritura académica. Barcelona: Ariel. (3 vols.).

- Pavón, M.ª Victoria (2008): Gramática práctica del español. Madrid: Instituto Cervantes, Espasa.

- Ramoneda, Arturo (1999): Manual de estilo. Guía práctica para escribir mejor. Madrid: Alianza Editorial.

- Real Academia Española (1973): Esbozo de una nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

- Rodríguez-Vida, Susana (2006): Curso práctico de corrección de estilo. Barcelona: Octaedro. (Nova edició actualitzada).

- Sánchez Lobato, Jesús (2006): Saber escribir. Madrid: Instituto Cervantes, Aguilar.

- Sarmiento, Ramón (1999): Manual de corrección gramatical y de estilo. Español normativo, nivel superior. Madrid: SGEL. (2.ª ed.).

- Seco, Manuel (1986): Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe. (19.ª imp. 2005).

- Seco, Manuel et al. (1999): Diccionario del español actual. Madrid: Aguilar.

MÉS INFORMACIÓ: A LA WEB DE L'ASSIGNATURA AL MOODLE.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent