DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) EL LLEGAT CLÀSSIC Codi 12264105
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a l'estudi de la tradició clàssica i la seva presència en la història de la literatura occidental fins als nostres dies. Es farà especial èmfasi en el mite com a llegat transversal i en l'aparició a l'antiga Grècia i posterior desenvolupament dels principals gèneres literaris (èpica, novel·la, lírica i gèneres dramàtics).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Acostar-se a la llengua llatina i als aspectes més generals de la tradició clàssica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Interpreta històricament la importància de la cultura clàssica.
Reconeix la multiplicitat de camps en què influeix la cultura clàssica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ




A. Llegat, tradició, recepció: qüestions conceptuals
B. La transmissió dels textos i la invenció de l’antiguitat.
C. La història de la filologia clàssica.
II. LLENGUA El grec i els neologismes científics: alfabet, transliteració i transcripció.
III. MITE


A. La mitografia i la seva recepció
B. El mite clàssic i la modernitat: la recuperació d'un mode de pensament.
IV. LITERATURA


A. Els gèneres literaris: teoria i desenvolupaments.
B. De l'èpica a la novel·la: les aventures de la narrativa.
C. El teatre: comèdia i tragèdia.
D. Les formes de la poesía lírica.
E. Diàleg, biografia, assaig: formes de civilització.
F. La historiografia: Heròdot i Tucídides.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
38 38 76
Treballs
A5
CT3
CT4
2 8 10
Presentacions / exposicions
A5
CT3
CT4
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT3
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
CT3
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i avaluació de coneixements previs.
Sessió Magistral Exposició de continguts del temari i de la bibliografia específica a cada tema
Treballs Metodologia per fer un treball científic
Presentacions / exposicions Exposició per part de l' alumnes de continguts que complementen els camps del temari.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant una hora setmanal, aproximadament, es discutiran i analitzaran casos concrets representatius del temari de l'assignatura.
Atenció personalitzada Horari d'atenció a l'alumne, en el despatx: dubtes i tutorització de treballs.

Atenció personalitzada
Descripció
Aclariment de qüestions particulars i tutoria dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
CT3
CT4
Treball de comentari d'obres literàries (lírica i narrativa breu) amb elements del llegat clàssic 20%
Presentacions / exposicions
A5
CT3
CT4
Presentació de comentari d'obres literàries (arts dramàtiques i escèniques) amb elements del llegat clàssic 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT3
Durant una hora setmanal, aproximadament, es discutiran i analitzaran casos concrets representatius del temari de l'assignatura. 15%
Proves mixtes
A5
CT3
Prova escrita combinant preguntes teòriques i activitat pràctica (comentari de text) 40%
Altres  

Es valorarà l'assistència i participació a classe.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà una segona convocatòria, que consistirà en un examen sobre els continguts de l'assignatura i els temes explicats a classe (100%). Si l'alumne/a ha presentat i superat els ítems de l'avaluació contínua de l'assignatura (tots excepte la prova mixta), pot sol·licitar que li sigui comptabilitzat aquests ítems i en aquest cas l'examen de segona convocatòria valdrà el mateix que la prova mixta de la primera (40%)


Fonts d'informació

Bàsica

Gilbert Highet, La Tradición Clásica, trad. A. Alatorre, 2 vols., México, FCE, 1985. [82.06 Hig]

R.R. Bolgar, The Classical Heritage and its Beneficiaries, Cambridge Univ. Press, 1973 [008 Bol]

A. Buck, L’eredità classica nelle letterature neolatine del Rinascimiento, Brescia, Paideia, 1980 [873.3.091 Buc]

G. Cavallo-P. Fedeli-A. Giardina (eds.), Lo spazio letterario di Roma antica, IV: Attualizzazione del testo, Roma. Salerno, 1991 [871(091) Spa]

L.Harwick-Stray, Chr. (ed.), A Companion to Classical Receptions, Oxford, Blackwell, 2008 [871/875 (091) Com

Craig W.Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, London, Blackwell, 2007 [807(091) Com]

L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copistas y Filólogos (Las vías de transmisión de las literaturas griega y latina), Madrid, Gredos, 1991 [871/875.08 Rey]

M.R. Lida de Malkiel, La tradición clásica en España, Barcelona, Ariel, 1975 [860.09 Lid]

R. Jenkyns (ed.), El legado de Roma, Barcelona, Crítica, 1995 [937 Leg]

M.I. Finley (ed.), El legado de Grecia, Barcelona, Crítica, 1983 [938 Leg]

L. Canfora, Ideologías de los Estudios Clásicos,  Torrejón de Ardoz, Akal, 1991

Enciclopèdies:

 Brill's new pauly : encyclopaedia of the ancient World, 13 vols.[807.5(03) Bri]

The Oxford Classical Dictionary [871/875 (03) Oxf.]

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent