DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA Codi 12264111
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
PACO SÁNCHEZ, SARA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica sara.paco@urv.cat
Professors/es
PACO SÁNCHEZ, SARA ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Se pretende que el alumno adquiera conocimientos generales sobre la Literatura Española de la primera mitad del siglo XX a través de sus géneros literarios, profundizando desde los textos más significativos como fórmula de consolidación y ampliación, y de sugerencia y participación.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura espanyola contemporània.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
La literatura en el contexto de fin de siglo
Modernismo y renovación
Generación del 98: pensamiento y literatura
Novecentismo: Juan Ramón Jiménez
Las vanguardias artísticas y literarias
Grupo del 27
Literatura y Guerra Civil
La complejidad de una época: años 40

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
23 0 23
Sessió Magistral
A7
27 30 57
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A7
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis
A7
2 30 32
Treballs
A7
2 30 32
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de desenvolupament
A7
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura, criterios de evaluación e información bibliográfica comentada de las obras más relevantes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura, interpretación y análisis de textos literarios del periodo estudiado.
Sessió Magistral Exposición teórica de los fundamentos de la literatura española de la primera mitad del siglo XX
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferencias, con especialistas de prestigio, para profundizar en el conocimiento de aspectos específicos de la materia.
Resolució de problemes, exercicis Lectura, interpretación y análisis debidamante documentada de textos literarios de diferentes autores.
Treballs Estudio monográfico que implique investigación y documentación sobre un aspecto específico de la materia.
Atenció personalitzada Resolución de dudas personalizada sobre cualquier aspecto planteado a lo largo del curso.

Atenció personalitzada
Descripció
Tiempo dedicado a atender y resolver dudas de los alumnos que lo requieran, tanto en lo referente a cuestiones surgidas en el aula como a los ejercicios realizados, el trabajo monográfico y las pruebas.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
Ejercicio de interpretación y análisis de un texto literario siguiendo los parámetros de lo establecido en el aula. 25%
Sessió Magistral
A7
Prueba de desarrollo sobre los aspectos tratados en clase. 30%
Resolució de problemes, exercicis
A7
Presentación de los ejercicios indicados en el aula sobre textos literarios 20%
Treballs
A7
Presentación de un estudio monográfico sobre un aspecto específico de la materia 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Es imprescindible presentar la monografía, tanto para la primera como para la segunda convocatoria. (25%)
- Para poder calificar la monografía, se requiere que el examen escrito esté aprobado. En caso de no ser así, en la segunda convocatoria se calificará la monografía presentada una vez superada la prueba escrita.
- La no presentación de la monografía supone calificarla con 0.


Fonts d'informació

Bàsica Francisco Rico (dir.) , Historia y crítica de la Literatura Española, vols. 6-8, más los suplementos, Crítica.,
José-Carlos Mainer, Historia de la Literatura Española, vol. 6, Crítica.,
Felipe B. Pedraza y Milagros Rodríguez, Manual de Literatura Española, vols. 8-14, Cénlit,
Andrés Amorós, Novela española actual, Fundación Juan March,
Ferreras, J. I., La novela en el siglo XX (hasta 1939), Taurus, 1988
Francisco Ruiz Ramón, Historia del teatro español. Siglo XX, Cátedra,
Oliva, César, Teatro español del siglo XX, Síntesis, 2002
Concha Zardoya, Poesía española del siglo XX. Estudios temáticos y estilísticos, Gredos,
Debicki, Andrew, Estudios sobre poesía española contemporánea, Gredos, 1968
José-Carlos Mainer, La Edad de Plata (1902-1939): ensayo de interpretación de un proceso cultural, Cátedra.,
Geist, Anthony Leo, La poética de la generación del 27 y las revistas literarias: de la vanguardia al compromiso (1998-1936), Guadarrama , 1980
Rozas, Juan Manuel y Torres Nebrera, Gregorio, El grupo poético del 27, Cincel , 1980
González Muela, Joaquín y Rozas, Juan Manuel, La generación poética de 1927, Istmo, 1986
Aranda, F., El Surrealismo español, Lumen, 1981
Albadalejo, T. et al., Las Vanguardias. Renovación de los lenguajes poéticos, Júcar, 1992
Granel, Luis, Panorama de la generación del 98, Guadarrama , 1980
Shaw, D. L., La generación del 98, Cátedra, 1982
Vilanova, A. y Sotelo, A. (eds), La crisis española de fin de siglo y la generación del 98, Universidad de Barcelona, 1999
Mainer, J.C., Historia, literatura y sociedad (y una coda española), Biblioteca Nueva, 2000
Muleta, Emilia, Cinco poetas españoles (Salinas, Guillén, Lorca, Alberti, Cernuda), Gredos, 1981

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA ESPANYOLA DE LA SEGONA MEITAT DEL SEGLE XX I ACTUAL/12264117

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DONA I LITERATURA/12264222
METODOLOGIA DE L'ANÀLISI LITERÀRIA/12264115

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LECTURA I INTERPRETACIÓ DE TEXTOS LITERARIS/12264214
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent