DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA Codi 12264112
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Juny, Jul.
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica mariaisabel.calle@urv.cat
Professors/es
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudio de la literatura hispanoamericana contemporánea desde la irrupción de las vanguardias hasta nuestros días, con especial atención al análisis de los procesos y textos capitales del período

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els moviments, gèneres i autors més significatius de la literatura hispanoamericana.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La fundación de América 1.1. “Tensión utópica e imaginario subversivo en Hispanoamérica”, Fernando Aínsa
1.2. “Fundación mítica de Buenos Aires”, Jorge Luis Borges
1.3. El entenado, Juan José Saer
2. Principio y fin del Modernismo hispanoamericano: de “Los cisnes” a “Tuércele el cuello al [y a los] cisne/s…” 2.1. Rubén Darío, epítome del Modernismo
2.2. Ismaelillo, José Martí
2.3. Enrique González Martínez y la muerte del cisne
2.4. Poetas posmodernistas: Luis G. Urbina, María Eugenia Vaz Ferreira, Delmira Agustini y Alfonsina Storni
2.5. José Juan Tablada: la tradición del haikú en Un día…
3. Disolución, fragmentación y transformación del Modernismo hispanoamericano: las Vanguardias 3.1. Figuras de transición: Gabriela Mistral y Juana de Ibarbourou
3.2. La ruptura del texto poético: el fin del logocentrismo y la estructura centrípeta
3.3. Características generales de la vanguardia hispanoamericana
3.4. Manifiestos y movimientos fundamentales de la vanguardia hispanoamericana
3.4.1. El Ultraísmo
3.4.1.1. Los manifiestos ultraístas de J.L. Borges y su proyección posterior
3.4.1.2. La polémica Florida/Boedo
3.4.2. El Estridentismo y los Contemporáneos
3.4.3. La vanguardia cubana y la poesía negra
3.5. Análisis de textos poéticos vanguardistas
3.5.1. De Los Heraldos negros a Trilce, César Vallejo
3.5.2. La poesía de Oliverio Girondo: Veinte poemas para ser leídos en el tranvía, Espantapájaros y En la masmédula
3.5.3. Hermetismo y metafísica en la lírica de Pablo Neruda: Residencia en la tierra
3.5.4. El viaje lingüístico de Altazor, de Vicente Huidobro
3.6. Argentina-París, literatura transatlántica
3.7. La poesía de J.L. Borges: la pasión del lenguaje
4. La novela hispanoamericana: de América, novela sin novelistas al boom 4.1. La novela del XX: gauchos, revolución y regionalismos
4.1.1. La continuidad del gaucho: Don Segundo Sombra
4.1.2. La revolución mexicana: Los de abajo
4.1.3. La corriente regionalista: La vorágine
4.1.4. El indígena: El mundo es ancho y ajeno
4.2. El boom hispanoamericano: crisis y renovación de la novela
4.2.1. El realismo mágico y lo real maravilloso: Miguel Ángel Asturias y Alejo Carpentier
4.2.2. El boom hispanoamericano en el mundo
4.2.2.1. Precursores y causas del boom
4.2.2.2. Barral y Balcells
4.2.2.3. Características y grupos
4.2.2.4. Algunos autores: Juan Rulfo, Gabriel García Márquez, Julio Cortázar, Carlos Fuentes y Mario Vargas Llosa
5. Aproximación al cuento hispanoamericano: del cuento realista al cuento fantástico 5.1. Seymour Menton, El cuento hispanoamericano (Antología crítico-histórica)
5.2. Estudio de diferentes cuentos:
5.2.1. Macario y Nos han dado la tierra, Juan Rulfo
5.2.2. El fin, J.L. Borges
5.2.3. Casa tomada, Julio Cortázar
5.2.4. El que vino a salvarme, Virgilio Piñera
5.2.5. El gaucho insufrible, Roberto Bolaño

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
40 0 40
Treballs
A7
CT3
14 40 54
Presentacions / exposicions
CT3
1 0 1
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
CT3
2 45 47
Proves pràctiques
CT3
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de les TIC.
Treballs Anàlisi literari de les obres més importants i realització d'un treball comparatiu entre mínim dues d'elles.
Presentacions / exposicions Exposició oral de la comparativa realitzada.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el quatrimestre, l'estudiant ha d'entrevistarse com a mínim dues vegades amb la professora per tal d'elaborar l'estudi comparatiu on es treballaran els aspectes bàsics de la recerca bibliogràfica, la correcció gramatical, la normativa de citació, la presentació formal i altres aspectes rellevants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
Assistència a les classes i participació
Treballs
A7
CT3
Treball comparatiu 30%
Proves de desenvolupament
A7
CT3
Examen 60%
Proves pràctiques
CT3
Exposició oral 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar la matèria, l'estudiant s'ha de presentar a totes les proves i obtenir més d'un 4 per poder fer la ponderació de les qualificacions.


Fonts d'informació

Bàsica Trinidad Barrera, Las vanguardias hispanoamericanas, Síntesis, 2006
Jorge Schwartz, Las vanguardias latinoamericanas (Textos programáticos y críticos), Cátedra, 1991
Seymour Menton, La Nueva novela histórica de la América Latina, 1979-1992, México : Fondo de Cultura Económica, 1993
Giuseppe Bellini, Historia de la literatura hispanoamericana , Castalia, 1990
Sáinz de Medrano, Luis, Historia de la literatura hispanoamericana desde el modernismo , Taurus, 1989
Jean Franco , Historia de la literatura hispanoamericana : a partir de la independencia , Ariel, 1987
Luis Íñigo Madrigal (coordinador), Historia de la literatura hispanoamericana , Cátedra, 2008
Cedomil Goic, Historia y crítica de la literatura hispanoamericana , Crítica, 1991
José Miguel Oviedo, Historia de la Literatura Hispanoamericana, Alianza Editorial, 2012

Es recomana l'ús dels següents manuals, la bibliografia específica s'oferirà a l'estudiant durant l'exposició del temari.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA HISPANOAMERICANA MODERNA/12264114


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent