DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA HISPANOAMERICANA MODERNA Codi 12264114
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica mariaisabel.calle@urv.cat
Professors/es
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura tiene como principio fundamental explicar los procesos y desarrollos de la literatura hispanoamericana desde 1492 hasta la fragmentación y los procesos de independencia política.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els moviments, gèneres i autors més significatius de la literatura hispanoamericana.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. 1492: el descubrimiento de "el otro" 1.1. Diario de a bordo, Cristóbal Colón
1.2. El texto como espacio de ficción: de la descripción empírica al mito
2. Cartas, crónicas y relaciones: el texto fronterizo, entre la historia y la poesía 2.1.Las crónicas de Indias
2.1.1. Historia de las Indias y Brevísima relación de la destrucción de las Indias, Fray Bartolomé de las Casas
2.1.2. Naufragios y comentarios, Álvar Núñez Cabeza de Vaca
2.1.3. Historia verdadera de la conquista de Nueva España, Bernal Díaz del Castillo
2.1.4. Cartas de relación, Hernán Cortés
2.1.5. Otros cronistas: Fray Bernardino de Sahagún y Juan Ginés de Sepúlveda
2.2. Aspectos fundamentales de las crónicas de Indias
2.2.1. El fictive impulse de Hayden White
2.2.2. Las fórmulas: “cosa nunca oída y vista”
2.2.3. El tratamiento del indio
2.2.4. La imagen de la mujer en las crónicas
2.2.5. Del caníbal al mito del paraíso
2.3. La perspectiva nativa: el Inca Garcilaso de la Vega
3. El pensamiento utópico: la proyección americana
4. La poesía épica y la lírica colonial en el Barroco 4.1. La Araucana, Alonso de Ercilla
4.2. Flores de baria poesía: poetas novohispanos
4.3. Primero (El sueño) y la lírica amorosa de Sor Juana Inés de la Cruz
5. Ciencia, filosofía e interés antropológico en la literatura del XVIII
6. La debelación romántica y la poética gauchesca 6.1. Camino hacia el Romanticismo
6.1.1. El caso de Andrés Bello
6.1.2. El Periquillo Sarniento, Joaquín Fernández de Lizardi
6.1.3. Literatura y política: Simón Bolívar
6.2. El Romanticismo
6.2.1. La cautiva y El matadero, Esteban Echeverría
6.2.2. Facundo o civilización y barbarie en las pampas argentinas, Domingo Faustino Sarmiento
6.3. El gaucho como símbolo nacional romántico
6.3.1. El gaucho Martín Fierro, José Hernández
6.4. Rompiendo el silencio: escritoras del XIX
6.4.1. Gertrudis Gómez de Avellaneda
6.4.2. Otras escritoras románticas del continente americano

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
40 0 40
Treballs
A7
CT3
14 40 54
Presentacions / exposicions
A7
CT3
1 0 1
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
CT3
2 45 47
Proves pràctiques
A7
CT3
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura. Evaluació oral dels coneixements mínims de la realitat hispanoamericana.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de les TIC.
Treballs Anàlisi literari de les obres més importants i realització d'un treball comparatiu o monografia d'una o més obres.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball comparatiu o la monografia realitzada.
Atenció personalitzada L'estudiant haurà d'entrevistar-se un mínim de dues vegades amb la professora per tal de fer un seguiment del treball o la monografia i resoldre els dubtes que es puguin plnatejar.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el quatrimestre, l'estudiant ha d'entrevistarse com a mínim dues vegades amb la professora per tal d'elaborar l'estudi comparatiu o monografia on es treballaran els aspectes bàsics de la recerca bibliogràfica, la correcció gramatical, la normativa de citació, la presentació formal i altres aspectes rellevants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
Assistència a les classes i participació
Treballs
A7
CT3
Treball comparatiu o monografia 30%
Proves de desenvolupament
A7
CT3
Examen 60%
Proves pràctiques
A7
CT3
Exposició oral 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar la matèria, l'estudiant s'ha de presentar a totes les proves i obtenir més d'un 4 per poder fer la ponderació de les qualificacions.


Fonts d'informació

Bàsica Giuseppe Bellini, Historia de la literatura hispanoamericana , Castalia, 1990
Luis Íñigo Madrigal (coordinador), Historia de la literatura hispanoamericana , Cátedra, 2008
Cedomil Goic, Historia y crítica de la literatura hispanoamericana , Crítica, 1991
Emilio Carilla, El Romanticismo en la América hispánica , Gredos, 1975
José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana , Alianza, 1997
José M. Cabrales Arteaga, Literatura hispanoamericana: del descubrimiento al siglo XIX , Playor, 1982
José Miguel Oviedo, Historia de la Literatura Hispanoamericana, Alianza Editorial, 2012
Ed. Mercedes Serna, Crónicas de Indias, Cátedra, 2005

Es recomana l'ús dels següents manuals, la bibliografia específica s'oferirà a l'estudiant durant l'exposició del temari.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent