DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264124
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura té com a objectiu el coneixement i el domini dels procediments que permeten la combinació de paraules en unitats sintàctiques més complexes fins el nivell de l'oració.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix els mecanismes sintàctics de la llengua espanyola.
Analitza sintàcticament les oracions de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: La sintaxis 1.1. La estructura jerárquica
1.2. Los sintagmas
1.3. La predicación
1.4. Clases de palabras. Funciones sintácticas
1.5. El análisis sintáctico como hipótesis de la estructura de la oración
Tema 2: La oración. La estructura de la oración simple: el sujeto y el predicado. 2.1. La oración como unidad gramatical
2.2. La oración y el discurso
2.3. El sujeto
2.4. El predicado
Tema 3: El sintagma nominal. Los pronombres 3.1. La clasificación de los sustantivos
3.2. La estructura del SN. Componentes del SN
3.3. La interpretación semántica de los SNs. Presencia y ausencia de determinante
3.4. La índole del pronombre. La clasificación de los pronombres
3.5. La polivalencia funcional de SE
Tema 4: El sintagma adjetivo. El sintagma adverbial y el sintagma preposicional 4.1. La clasificación de los adjetivos
4.2. La estructura del sintagma adjetivo
4.3. El adverbio. Clasificación de los adverbios. El sintagma adverbial
4.4. Las preposiciones. El sintagma preposicional
Tema 5: La flexión verbal. Perífrasis verbales y oraciones no flexionadas 5.1. El tiempo verbal
5.2. El modo
5.3. El aspecto
5.4. Perífrasis verbales en español
5.5. Las oraciones no flexionadas
Tema 6: Tipos de oraciones. Coordinación y subordinación 6.1. Tipos de oraciones
6.2. Coordinación y subordinación
6.3. La coordinación de oraciones
6.4. La subordinación de oraciones
Tema 7: Las oraciones sustantivas 7.1. Clasificación de las subordinadas sustantivas
7.2. Los sintagmas conjuntivos
7.3. Interrogativas y exclamativas indirectas
Tema 8: Las oraciones relativas 8.1. La construcción relativa
8.2. Relativas con antecedente: relativas restrictivas y no restrictivas
8.3. Relativas sin antecedente: relativas libres
8.4. Los pronombres y adverbios relativos
Tema 9: Las oraciones adverbiales 9.1. Clasificación de las oraciones adverbiales
9.2. Comparativas, superlativas y consecutivas
9.3. Causales, finales e ilativas
9.4. Condicionales y concesivas
Tema 10: Las funciones informativas 10.1. Información conocida e información nueva
10.2. Tópico y foco
10.3. El orden de las palabras
10.3. Las oraciones hendidas

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
CT5
30 0 30
Sessió Magistral
A9
CT5
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT5
0 72 72
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A9
CT5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals de manera autònoma per part de l'estudiant.
Atenció personalitzada Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT5
L'estudiant farà una prova final presencial que es realitzarà al final del quadrimestre. 30%
Proves pràctiques
A9
CT5
L'estudiant farà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data establerta és requisit sine qua non per aprovar l'assignatura. La nota resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'estudiant no assoleix en alguna o vàries activitats d'avaluació la nota mínima (5/10) a la primera convocatòria, podrà assolir-ho a la segona convocatòria. Si no ha presentat o no ha assolit cap de les activitats d'avaluació de la primera convocatòria, caldrà que es presenti a un examen final únic dins de la segona convocatòria, que suposarà el 100% de l'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Tullio, Á. di, Manual de gramática del español, Waldhuter, 2010
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005
Bosque, I. & V. Demonte, eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/Espasa Calpe, 1999
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM, 2004
RAE, Nueva gramática de la lengua española, Espasa, 2009
Bosque, I., Las categorías gramaticales (2ª ed.), Síntesis, 2015
Bosque, I. & J. Gutérrez Rexach, Fundamentos de sintaxis formal, Akal, 2009
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Espasa, 2010
de Santiago Guervós, J., Estrategias para el análisis sintáctico, Arco Libros, 2013
Rodríguez Ramalle, T., Las relaciones sintácticas, Síntesis, 2015
Camacho, J., Introducción a la sintaxis del español, Cambridge University Press, 2018

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EL SIGNIFICAT DE LES PARAULES I DE LES ORACIONS/12264126
PRAGMÀTICA DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264211


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264121
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent