DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DONES, CULTURA I LLENGUATGE Codi 12685108
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica carme.oriol@urv.cat
monica.sales@urv.cat
Professors/es
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SALES DE LA CRUZ, MÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AP2 Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana
  AP3 Aplicar les tècniques d'expressió en llengua catalana
  AP4 Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica literària catalana
  AP5 Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica de les arts escèniques
  AP8 Discernir els elements de la teoria literària aplicada a la literatura catalana
  AP9 Corregir i assessorar d’acord amb les tècniques de correcció i assessorament lingüístics
  AP11 Analitzar adequadament les estratègies del discurs
  AP13 Valorar críticament els discursos contemporanis sobre dones, cultura i llenguatge
  Recerca
  AR2 Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana
  AR4 Gestionar els mecanismes d’organització i transferència cultural
  AR10 Valorar críticament els discursos contemporanis sobre dones, cultura i llenguatge
  AR14 Fer recerca amb la metodologia adequada en història cultural i història literària
  AR15 Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari
  AR16 Formar-se una opinió crítica sobre un text
  AR17 Expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió oralment i per escrit
  AR18 Fer una presentació multimèdia sobre un tema de llengua, literatura i cultura catalanes
  AR19 Cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics, etc.)
  AR20 Fer recerca historicoliterària i lingüística en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC6 Desenvolupament de processos d'incorporació al món del treball (compte d'altres i/o emprenedoria) (Orientació professional)
  CC7 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
-Conèixer i definir els estudis de dones, gènere i feminismes en relació a literatura catalana. Comprendre i demostrar la validesa i necessitat dels estudis de dones, gènere i feminismes AP3
AP4
AP8
AP11
AP13
AR4
AR19
AR20
BC1
BC4
BC5
BC6
BC9
BC13
CC2
CC3
-Analitzar des d’una perspectiva de gènere els llenguatges escrits, orals i audiovisuals des de la cultura i la realitat catalanes. AP2
AP3
AP4
AP8
AP11
AP13
AR4
AR14
AR15
AR16
AR17
AR19
AR20
BC1
BC2
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
-Analitzar, distingir, comparar i saber jutjar teories i textos internacionals i catalans sobre dones, cultura, llengua i literatura. AP2
AP4
AP5
AP8
AP11
AP13
AR10
AR14
AR15
AR16
AR17
AR18
AR19
AR20
BC1
BC2
BC4
BC6
BC9
BC12
BC14
CC2
CC3
CC4
-Adaptar-se a les noves realitats actuals i prendre consciència de la necessitat de visibilització de les autores en la història literària i cultural, de les seves aportacions en els textos assagístics i les obres de ficció, de les escoles teòriques i dels estudis de dones, gènere i/o feminismes. AP1
AP2
AP4
AP8
AP11
AP13
AR2
AR4
AR10
AR14
AR15
AR16
AR17
AR18
AR19
AR20
BC1
BC2
BC4
BC5
BC6
BC8
BC9
CC2
CC3
CC4
-Utilitzar llenguatges no excloents i corregir els biaixos androcèntrics i sexistes en els discursos i relats textuals, orals i audiovisuals de la cultura, llengua i literatura catalanes. AP1
AP3
AP4
AP9
AP11
AP13
AR4
AR10
AR15
AR16
AR17
AR18
AR19
AR20
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC9
BC12
BC14
CC2
CC3
CC4
-Conèixer i definir els estudis de dones, gènere i feminismes en relació a literatura catalana. Comprendre i demostrar la validesa i necessitat dels estudis de dones, gènere i feminismes per tal de donar diferents percepcions ètiques i filosòfiques sobre la ciència i el món acadèmic. AP13
BC7
BC8
CC7
-Posar a l'abast els mitjans necessaris per assolir una educació integral i vital, en equilibri amb l’especialització que l’alumnat hagi triat per adaptar-se a les noves realitats actuals, sobretot de la perspectiva i els indicadors de gènere. AP13
AR10
BC6
BC9
CC3
CC7
-Donar formació genèrica i transversal de ciutadania, pel que fa a polítiques i agents d'igualtats i competència en la utlització dels llenguatges, discursos i relats textuals, orals i audiovisuals. AR10
BC6
BC7
BC8
BC9
CC4
CC6
CC7

Continguts
Tema Subtema
0. Introducció general a la temàtica del curs.
-Ciutadania democràtica, drets humans i igualtat de gènere.
-Els reptes de la societat actual.
-Multiculturalisme i adaptació al canvi cultural.
1. Dones i cultura 1.1. Imaginari cultural i ordre simbòlic
1.2. Les bases dels discursos sobre les dones: la mitologia clàssica i la religió judeocristiana
1.3. Misogínia
2. Llengua i gènere 2.1. Llengua escrita, oral i audiovisual
2.2. Androcentrisme i sexisme

3. Literatura i gènere 3.1 Literatura i gènere
3.1.1 Crítica del cànon: llegir com a dones
3.1.2 Escrit per dones, genealogies femenines
3.1.3 Llenguatge literari i subjecte femení
3.2 Autores catalanes
3.2.1 L’accés de les autores catalanes al món professional
3.2.2 Inventari d’autores catalanes (segles XIX i XX)
3.2.3 Les primeres generacions d’autores catalanes
4. Mitjans de comunicació i publicitat 4.1 Mitjans de comunicació
4.1.1 L’accés i el treball de les dones en els mitjans de comunicació
4.1.2 El tractament i la representació de les dones en els mitjans de comunicació
4.1.3 Mitjans de comunicació i violència masclista
4.2 Publicitat
4.2.1 Creació i utilització d’estereotips
4.2.2 Les imatges de les dones a la publicitat
4.2.3 Pràctiques i observatoris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
40 40 80
 
Atenció personalitzada
16 16 32
 
Proves pràctiques
0 32 32
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Introducció al funcionament del campus virtual.

-Introducció als continguts i pràctiques de l'assignatura.
Sessió Magistral -Documents de teoria en el campus virtual.

-Documents de recursos sobre els temes teòrics.

-Documents per al desenvolupament de les proves pràctiques per aplicar la teoria de cada tema.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
-Seguiment a través del correu electrònic i fòrum del curs. -Atenció sobre dubtes i problemes. -Supervisió dels treballs pràctics.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Activitats pràctiques per desenvolupar la teoria dels 4 temes. 4 activitats obligatòries. Cal tenir aprovades totes 4 activitats per aprovar el curs. Nota final: Suma de la puntuació de cada activitat i mitjana. Per arrodonir o pujar la nota es tindran en compte també altres factors com la participació, dedicació, aportacions i aprofundiment.


-Activitat 1, Dones i cultura
-Activitat 2. Llengua i gènere
-Activitat 3. Literatura i gènere
-Activitat 2. Mitjans de comunicació i publicitat








-20
-20
-40
-20
Altres

-Intervencions, participació i aportacions als fórums.






 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 

 

Bibliografia Tema 1. Dones i cultura

 

Amorós, Celia (1997): Tiempo de feminismo. Sobre feminismo, proyecto ilustrado y postmodernidad, Madrid, Cátedra.

 

C. Amorós (ed.) (2000):  Feminismo y Filosofía, Madrid,  Síntesis.

 

M. Aritzeta  i M. Palau (eds.) (1997),  Paraula de Dona. Dones, Literatura i Mitjans de Comunicació, Diputació de Tarragona.

 

P., Bordieu (2000), La dominación masculina, traducció de Joaquín Jordá, Barcelona, Anagrama.

 

E. Bosch;  V. Ferrer, i M. Gili (1999): Historia de la misoginia. Barcelona, Antrophos

 

Cárcel de amor. Relatos culturales sobre la violencia de género. http://www.carceldeamor.net/vsc/textos/indexc.html

 

Bram Dijkstra (1994), Ídolos de perversión: La imagen de la mujer en la cultura de fin de siglo. Madrid y Barcelona, Debate/Círculo de Lectores.

 

M. Ángeles Durán (2000), Si Aristóteles levantara la cabeza. Madrid, Cátedra.

 

Ana Iriarte  (2002), De Amazonas a Ciudadanos. Pretexto ginecocrático y patriarcado en la Grecia antigua, Madrid, Ed. Akal.

 

H. Küng  (2002): La mujer en el cristianismo,  Madrid, Ed. Trotta.

 

M. Eugenia Monzón Perdomo i Inmaculada Perdomo Reyes (eds.) (1999), Discursos de las mujeres, discursos sobre las mujeres, Centro de Estudios de la Mujer. Universidad de la Laguna.

 

Victoria Sau  (1986), Ser mujer: el fin de una imagen tradicional, Barcelona, Icaria.

   - (2000): Reflexiones feministas para principios de siglo, 2000, Madrid, Edición horas y Horas.

 

 

Bibliografia tema 2: Llengua i gènere

 

 

 

M.A. Arconada i C. Lomas (2003) “La construcción de las identidades masculinas en el lenguaje y en la publicidad” en ¿Todos los hombres son iguales? Identidades masculinas y cambios sociales, Paidós Educador, Barcelona.

 

 Deborah Cameron (ed.) (1998), The Feminist Critique of Language: A Reader.2a ed. Londres, Routledge.

 

A.V. Catalá i E. García (1995), Ideología sexista y lenguaje, València, Galaxia.

 

J. Coates (1986), Women, men and language, Londres, Longman.

 

P. García Mouton (1999), Cómo hablan las mujeres, Madrid, Arco Libros.

 

 

Eulàlia Lledó (2005), De llengua, diferència i context. Barcelona, Generalitat de Catalunya, Institut Català de les Dones. http://www.gencat.net/icdona/publica_online.htm

   -(2005). L’espai de les dones als diccionaris: silencis i presències. Vic: Eumo.

 

I. Lozano Domingo (1995), Lenguaje femenino, lenguaje masculino. ¿Condiciona nuestro sexo la forma de hablar?, Madrid, Minerva Ediciones.

 

Judy C. Pearson, Lynn H Turner i W. Todd-Mancillas (1993), Comunicación y género, Barcelona, Paidós.

 

Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de la Presidència, 2005.  http://www6.gencat.net/llengcat/publicacions/linia.htm

 

Marta Segarra (ed.) (2004), Lengua por venir, Barcelona, Icaria.

 

Juan Carlos de Suárez (2006), La mujer construida: comunicación e identidad femenina, Barcelona, Mad.

 

 

Bibliografia tema 3: Literatura i gènere

 

3.1

 

Laura P. Alonso; Pilar Cuder i Zenón Luis (eds.) (1996): La mujer del texto al contexto. Universidad de Huelva.

 

Celia Amorós (1997), Tiempo de feminismo, Madrid, Cátedra.

-(ed.) (2000):  Feminismo y Filosofía. Madrid, Sintesis.

 

Nancy Amstrong (1993): Deseo y ficción doméstica. Madrid, Càtedra/Instituto de la Mujer.

 

R, Baccolini; M.G. Fabi; V. Fortunati i R. Monticelli (eds.) (1997): Critiche femministe e teorie letterarie. Bolonya, CLUEB.

 

Simone de Beauvoir (1949),  Le deuxième sexe  (ed. Castellana, Cátedra, 1999)

 

E. Beck-Gernsheim; J. Butler, J. i L. Puigvert, L. (2002):Mujeres y transformaciones sociales. El Roure, Barcelona, 2002.

 

S. Benhabib, S. i D. Cornell (1990): Teoría feminista y teoría crítica. València, Ed. Alfons el Magnánim.

 

Fina Birulés (1992):  Filosofía y género. Identidades femeninas, Barcelona, Pamiela.

 

Erika Bornay (1990), Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra.

 

Laura Borràs (ed.) (1998) Reescribir la escena. Madrid: Fundación autor.

 

Rosi  Braidotti (2004): Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade, Barcelona,  Ed. Gedisa.

 

J. Butler (2002): Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del "sexo", Buenos Aires,Paidós.

 

Caballé, Anna (dr.) (2003): La vida escrita por las mujeres. Obras y autoras de la literatura hispánica e hispanoamericana, IV volums, Barcelona, Círculo de Lectores.

 

M. Angeles Calero (coord.) (1996), Scriptura. La imagen de la mujer en la literatura. Edicions de  la Universitat de Lleida.

 

Victoria Camps (1998):  El siglo de las mujeres, Madrid, Cátedra.

 

Neus Carbonell i Meri Torras (eds.) (1999): Feminismos literarios, Madrid, Arco Libros.

 

Biruté Ciplijauskaité (1988): La novela femenina contemporánea (1970-1985). Hacia una tipología de la narración en primera persona, Madrid, Anthropos.

 

Gisela Cker (ed.) (1986): Estética feminist,. Barcelona, Edicions Icaria.

 

C. Clément, C. i J. Kristeva (2000):Lo femenino y lo sagrado, Ed. Cátedra, Madrid.

Cixous, Héléne (1995): La risa de la medusa, Barcelona, Anthropos.

 

Giulia Colaizzi (ed.) (1990): Feminismo y teoría del discurso, Madrid, Cátedra.

 

Pilar Cuder (ed.) (2000): Exilios femeninos, Universidad de Huelva.

 

Miriam Díaz-Diocaretz i Iris M. Zavala (coord.) (1996): Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana).  Diversos volums, el volum VI, dedicat a la literatura catalana, gallega i basca.

 

B. Didier (1981): L’écriture-femme, París, P.U.F.

 

Mary Eagleton (1991): Feminist Literary Criticism, London, Logman.

             (1996): Working with Feminist Criticism, Oxford, Blackwell.

 

A. Gómez Rodríguez i J. Tally (eds.) (1998): La construcción cultural de lo femenino, Universidad de la Laguna.

 

M.A. González de Chávez Fernandéz (1998):  Feminidad y Masculinidad. Subjetividad y orden simbólico, Madrid,Ed. Biblioteca Nueva.

 

Carolyn G. Heilbrun (1994), Escribir la vida de una mujer. Madrid: Megazul.

 

Giuliana di Febo (1979), Resistencia y movimiento de mujeres en España (1936.1976). Barcelona: Edicions Icaria.

 

Nathalie Heinch (1996), Ëtats de femme. L’identité femenine dans la fiction occidentale. París: Gallimard.

 

Maggie Humm (1994), Contemporany Feminist Literary Criticism, London, Harvester Wheatsheaf.

 

Nieves Ibeas i M. Angeles Millán (ed.) (1997), La conjura del olvido, Barcelona, Icária.

 

Luce Irigaray (1978): Speculo. Espejo del otro sexo, Madrid, Saltés.

            -(1992): Yo, tu, nosotras, Madrid, Cátedra.

            -(1994):  Amo a ti, Barcelona, Icaria.

 

Angel G. Loureiro (coord.) (1994): El gran desafío: Feminismos, autobiografía y postmodernidad, Madrid, Megazul-Endymion.

 

A.     Martín Gamero (1975): Antología del feminismo, Madrid, Alianza editorial.

 

M. Jesús Mayans Natal (1991): Narrativa feminista española de posguerra, Madrid, Pliego.

 

Kate Millet  (1970), Política sexual, Madrid, Càtedra.

 

Toril Moi (1988): Teoría literaria feminista, Madrid, Cátedra.

 

Jan Montefiore (1987): Feminism and Poetry: Language, Experience, identity in women’s writing, Londres, Pandora.

 

M. Eugenia Monzón Perdomo i Inmaculada Perdomo Reyes (eds.) (1999): Discursos de las mujeres, discursos sobre las mujeres. Centro de Estudios de la Mujer. Universidad de la Laguna.

 

Pam Morris (1993): Literature and Feminism, Oxford, Blackwell.

 

L. Muraro (1994): El orden simbólico de la madre, Madrid, Horas y Horas.

 

Pilar Pérez Cantó i Elena Postigo Castellano (eds.) (2000): Autoras y protagonistas, Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

 

M. Milagros Rivera (1994): Nombrar el mundo en femenino. Barcelona: Icaria.

                        -(1996) El cuerpo indispensable. Significados del cuerpo de mujer. Madrid: Horas y horas.

 

Marta Segarra (ed.) (2004): Lengua por venir, Barcelona Icaria.

 

M Segarra i A. Carabí (eds.):Feminismo y crítica literaria, Barcelona, Icaria.

 

Suárez Briones, Beatriz (2003): Sextualidades: Teorías Literarias Feministas, Alcalá de Henares.

 

Susan Tower Hollis, Linda Pershing i M. Jane Young (eds.) (1993): Feminist Theory and the Study of Folklore, Urbana, University Illinois Press.

 

Aránzazu Usandizaga (1993), Amor y literatura. La búsqueda literaria de la identidad femenina. Barcelona: PPU.

 

Virgina Woolf (1985): Una cambra pròpia, Barcelona, Grijalbo.

                        -(1999): Dones i literatura. Barcelona, Columna.

 

 

 

3.2

 Dones i Literatura catalana

 

Montserrat Abelló;  Neus Aguado; Lluïsa Julià i M. Mercè Marçal (eds.) (1999). Paisatge emergent. Trenta poetes catalanes del segle XX. Barcelona: La Magrana.

 

M. Aritzeta  i M. Palau (eds.) (1997),  Paraula de Dona. Dones, Literatura i Mitjans de Comunicació, Diputació de Tarragona.

 

Esteve Albert (compilador) (1975), Les cinc branques. Poesia femenina catalana. Barcelona: Esteve Albert editor.

 

Maria Aurèlia Capmany (1978) , Dona i societat a la Catalunya actual. Barcelona: Edicions 62.

                        (1987) La dona. Obres selectes i inèdites I. Barcelona: Dopesa.

                        (1966) La dona a Catalunya. Barcelona, Edicions 62.

                         Grandesa i misèria del feminisme a L’Avenç, 4, 30-37.

                        (1970) El feminismo ibérico. (Col. Carmen Alcade). Barcelona: Oikós-Tau.

                        (1982) En busca de la mujer española a DD.AA. España sin ir más lejos. Barcelona: Laia.

                        (1971) De profesión, mujer. Barcelona: Plaza &Janés.

                        (1973) El feminisme a Catalunya. Barcelona: Nova Terra.

 

 Llucieta Canyà, (1934)  L’etern femení. Barcelona: Llibreria Duran.

(1945)   L’etern masculí. Barcelona:

 

F. Carbó; S. Mattalía; E. Miñano i C. Morenilla (eds.) (1997), Quaderns de Filologia. Estudis Literaris III. Dona i Literatura, Universitat de València.

 

Anne Charlon (1990), La condició de la dona a la narrativa femenina catalana (1900-1983). Barcelona: Edicions 62.

 

DD.AA. (1995)  Dossier ”Dona i Educació” a Escola Catalana, núm. 318, març.

 

DD.AA. (1988)  Literatura de dones: una visió del món. Barcelona: La Sal.

 

DD.AA. (1997) Memorials ICD, 1993-1996, 2 vol., Institut Català de la Dona.

 

DD.AA. (2005): Escriptores. De Caterina Albert al nostres dies. Nadala Fundació Carulla.

 

Patricia Gabancho (1982) , La rateta que escombrava l’escaleta. Cop d’ull a l’actual literatura catalana de dona. Barcelona: Edicions 62.

 

Juan Antonio Hormigón (dr.) (1996) , Autoras en la historia del teatro español (1500-1994), 4 vol. Madrid: Publicaciones de la Asociación de Escena de España.

 

Lluïsa Julià (ed.) (1999), Memòria de l’aigua. Onze escriptores i el seu món. Barcelona: Proa.

 

Carme Karr, (1910) Cultura femenina. Estudi i orientacions. Barcelona: Tipologia l’Avenç.

                        (1916) “De la misión social de la mujer en la vida moderna” a Educación Femenina. Barcelona: Librería Parera.

 

M. Mercè Marçal  (ed.) (1998), Cartografies del desig. Quinze escriptores i el seu món. Barcelona: Proa.

 

Laia Martín Marty (1984) , Aproximació a la imatge literària de la dona al Noucentisme català. Barcelona: Fundació Vives-Casajuana.

 

Roser Mateu (1972), Quatre dones catalanes. Barcelona: La Sal.

 

Jaume Medina (1998), Les dames de Josep Carner. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

 

Dolors Monserdà (1909), Estudi feminista. Orientacions per a la dona catalana. Barcelona: Lluís  Gili.

                        (1983) Del món. Barcelona: La Sal.

 

Federica Montseny (1978), Seis años de mi vida. Barcelona: Galba.

                        (1977) Cent dies de la vida d’una dona. Barcelona: Galba.

                        (1987) Mis primeros cuarenta años. Barcelona: Galba.

 

 

Montserrat Palau (ed.) (1997), Dones i Literatura, present i futur, Tarragona, Institut Català de la Dona.

 

Vinyet Panyella (ed.) (1999), Contemporànies. Antologia de poetes dels Països Catalans. Tarragona: ICD/Paraula de Dona (URV).

 

Montserrat Roig (1980), ¿Tiempo de mujer? Barcelona: Plaza & Janés,

                        (1991). Digues que m’estimes encara que sigui mentida. Barcelona: Edicions 62.

 

BIBLIOGRAFIA TEMA 4

 

 

4.1  Mitjans de comunicació

 

Elvira Altés(2000), Imágenes de las mujeres en los medios de comunicación. Líneas actuales de investigación,  Madrid, Instituto de la Mujer.

 

José Ramón  Bueno (et al) (1996), Estudio longitudinal de la presencia de la mujer en los medios de comunicación. Prensa escrita, Nau Llibres. 

 

Natalia Fernández Díaz (2003), La violencia sexual y su representación en la prensa. Barcelona: Anthropos.

 

Joana Gallego, (1990): Mujeres de papel. De ¡Hola! a Vogue: la prensa femenina en la actualidad, Barcelona, Icaria.

   -(1993), El sostre de vidre. Situació socio-professional de les Dones Periodistes, Barcelona: Institut Català de la Dona.

   -(coord) (2002), La prensa por dentro. Producción informativa y transmisión de estereotipos de género. Los Libros de la Frontera

 

Drac Màgic. Dones i ciutat en l’espai mediàtic. Ajuntament de Barcelona. Consell de Dones de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 1998: http://www.bcn.es/congresdones/cponenc4.htm.

 

Dossier: Tratamiento informativo de la violencia contra las mujeres. Instituto de la mujer

http://www.mtas.es/mujer/medios/comunicacion/tv.pdf

 

Dossier: Representación de la violencia de género en los informativos de la televisión pública estatal

http://www.mtas.es/mujer/medios/docs/Dossier%20Prensa.pdf

 

Dossiers Feministes, 11 (2008), Dones periodistes. Nous reptes en l’era de la globalització. Seminari d’Investigació feminista, Universitat Jaume I.

 

E. OLÁBARRI et al (2004), La identidad de género en la imagen televisiva, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de la Mujer.

 

Ana Jorge (2004), Mujeres en los medios, mujeres de los medios, Barcelona: Icaria.

 

Eulàlia Lledó (2002), “Crònica d’un equívoc: la construcció d’una identitat femenina en les notícies sobre maltractaments”, Lectora. Revista de dones i textualitat, 8. Barcelona, 2002, pp. 87-97.

   - (2005): De llengua, diferència i context, Barcelona: Institut Català de la Dona.

 

 

Webs:

 

Associació de Dones Periodistes de Catalunya:

 http://www.adpc.cat/-

 

-AMECO (Asociación Española de Mujeres Profesionales de los Medios de Comunicación):

 http://www.nodo50.org/ameco/-

 

- Global Media Monitoring Project:

http://www.nodo50.org/ameco/Global%20Report%202005%5B1%5D.pdf.

 

-Informe Sindicat de Periodistes:

(http://www.sindicat.org/spc/inf/index.php?nid=614&ln=ct).

 

Observatori de les dones en els mitjans de comunicació:

http://www.observatoridelesdones.org/

 

- Representación de género en los informativos de radio y televisión, Instituto de la mujer:

http://www.mtas.es/mujer/medios/comunicacion/informeiortv.pdf

 

 -Representación de género en los informativos de radio y televisión (Conclusiones), Instituto de la Mujer:

http://www.mtas.es/mujer/medios/comunicacion/infortvconclus.pdf

 

-Sexisme en la publicitat i mitjans de comunicació, Institut Català de les Dones:

http://www.gencat.net/icdona/queessexista.htm.

 

 

 

 4.2  Publicitat

 

 M.A. Arconada i C. Lomas (1999) “Mujer y publicidad: de la diferencia a la desigualdad” en ¿Iguales o Diferentes? Género, diferencia sexual, lenguaje y educación. Paidós Educador, Barcelona.

   -(2003),  “La construcción de las identidades masculinas en el lenguaje y en la publicidad” en ¿Todos los hombres son iguales? Identidades masculinas y cambios sociales, Paidós Educador, Barcelona.

 

Mª José Barral; Mercedes Blázquez i Pilar Escario (1985), Mujer y publicidad, Madrid, Instituto de la mujer.

 

Ana M. Brenes (2002), “La representación del cuerpo de Superwoman en la publicidad española de finales de siglo XX”, en Carme Riera, Meri Torras e Isabel Clúa (eds.), Perversas y divinas: la representación de la mujer en las literaturas hispánicas,  227-233.

 

Informes de l’Institut català de les dones http://www.gencat.net/icdona/docs/informesexisme.pdf

 

Informes de l’Observatorio de la publicidad de l’Instituto de la Mujer http://www.mtas.es/mujer/medios/publicidad/observatorio.htm

 

Quilo Martínez (1996), Aprenguem a llegir publicitat. Vic Eumo Editorial.

 

Cristina Penya-Marin, i Carlo Frabetti (1990), La mujer en la publicidad, Ministerio de Asuntos Sociales, Instituto de la mujer. 

 

R. Torres (2004), “Medios de deseo. Apuntes para el análisis de la representación femenina en la publicidad contemporánea. El caso español” en PhD, Contemporany Cultural Studies, Espéculo. Revista de estudios literarios. Universidad Complutense de Madrid www.ucm.es/info/especulo/numero28/m_deseo.html

 

J.J. Sánchez; C. García; M.P. Grandío, i M.R. Berganza (2002), El espejo mágico. La nueva imagen de la mujer en la publicidad actual. Pamplona, Instituto Navarro de la Mujer.

 

Judith Williamson (1978), Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising. London, Boyards.

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent