DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) MÉTODOS CUALITATIVOS DE INVESTIGACIÓN EN COMUNICACIÓN Código 12765102
Titulación
Comunicación Estratégica en la sociedad del riesgo (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primero Único anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MARTÍNEZ FLORES, LÍDIA
Correo-e lidia.martinez@urv.cat
Profesores/as
MARTÍNEZ FLORES, LÍDIA
Web
Descripción general e información relevante L'objectu és familiaritzar els estudiants en les tècniques de recerca fonamentals de les ciències socials per tal que siguin capaços de portar a terme projectes d'investigació qualitativa, especialment els aplicats a investigació en comunicació.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
  BC8 Gestionar proyectos técnicos o profesionales.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Reflexionar sobre el concepte de ciència i de paradigmes científics. AC1
AC4
AC5
BC1
BC3
BC6
CC2
CC3
CC4
CC5
Conèixer els mètodes d'accés al coneixement científic AC1
AC2
AC4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
Conéixer els mètodes qualitatius i les tècniques qualitatives d'investigació AC1
AC2
AC3
AC5
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC5
Recollir, categoritzar, codificar, analitzar i interpretar la informació de manera qualitativa AC2
AC3
AC5
BC1
BC3
BC4
BC5
BC8
CC2
CC3
CC5
Valorar la conveniència de la integració metodològica AC5
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC3
CC5
CC6
Elaborar propostes d'investigació i recerques en profunditat, redactar resultats i presentar informes finals AC1
AC2
AC4
AC5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Conéixer i utilitzar programari informàtic per al tractament de dades qualitatives AC3
BC3
CC2
CC3

Contenidos
tema Subtema
I. Plantejaments introductoris
Tema 1. Teoria, metodologia y tècniques.
Metodologia qualitativa vs quantitativa
L'etnografía.

II. La recollida de dades: tècniques d'informació Tema 2: El treball de camp. L'accès: problemàtiques i estratègies. Relacions i rolsde camp.

Tema 3: L'observació

Tema 4: L'entrevista

Tema 5: La informació documental
III. Organització, anàlisi i presentació de dades Tema 6: Organització de la informació.

Tema 7: Anàlisi de dades i programes de tractament de dades qualitatives.

Tema 8: Presentació de dades.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
3 0 3
 
Sesión magistral
15 0 15
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
4 4 8
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
3 3 6
Trabajos
0 20 20
 
Atención personalizada
8 0 8
 
Pruebas de desarrollo
0 10 10
Pruebas mixtas
0 5 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, comentari dels criteris d'avaluació i introducció a la matèria
Sesión magistral Explicació oral, per part de la professora dels contonguts teòrics bàsics de l'assignatura. Aquesta exposició es realitzarà habitualment amb el suport de mitjans audiovisuals
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Plantejament de situacions i problemes del treball de camp o de les tècniques i la seva resolució.
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Realització d'exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i comunicació a través dem l'ensinistrament i ús de programes d'anàlisi qualitativa
Trabajos Es realitzaran dos treballs: una observació (participant o no participant) i una entrevista qualitativa
Atención personalizada

Atención personalizada
 
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
Trabajos
Pruebas mixtas
Pruebas de desarrollo
descripción
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d'atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del moodle de l'assignatura

Evaluación
  descripción Peso
Sesión magistral Presentació de l'assignatura, comentari criteris d'avaluació i introducció a la atèria 0,10
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Plantejament de situacions i problemes del treball de camp o de l'ús de les tècniques i resolució 0,5
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Realització d'exercicis pràctics, a un aula informatitzada a partir de l'ensinistrament, per part de la professora i de l'ús de programes d'anàlisi qualitativa 0,5
Trabajos Realització d'una observació (40%) i d'una entrevista (40% 0,8
Otros

Exercicis de reflexió sobre lectures

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Enn segona convocatòria es demanaran els mateixos treballs i es realitzarà una prova amb qüestions teorico-pràctiques


Fuentes de información

Básica

Bàsica:

- ANDER-EGG, E. (1980): Técnicas de investigación social. Buenos Aires: El Cid Editor.

- ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa. Barcelona: Labor.

- BERHARD, H. R. (2006) Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Oxford: AltaMira Press.

- BUNGE, M. (1985): La investigación científica. Barcelona: Ariel.

- HAMMERSLEY, M. I ATKINSON, P. (1994) Etnografía, Barcelona: Paidós

- RINCON, D. i altres (1995): Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

- SIERRA BRAVO, R. (1992): Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

Complementária

ALBERICH, R. I FUGUERAS (2000) Els arxius, entre la memòria històrica i la societat del coneixement, Barcelona: UOC.

ARDÈVOL, E. i altres (2003) “Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea” Athenea Digital: Bellaterra. Disponible a: http://antalya.uab.es/athenea/num3/ardevol.pdf

ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa. Barcelona: Labor.

BARLEY, N. (1989) El antropólogo inocente, Barcelona: Anagrama

BARTOLOMÉ, M. i ANGUERA, M. T. (Coord.) (1990): La investigación cooperativa, vía para la innovación en la universidad. Barcelona: PPU.

BLANCHET, A i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias sociales, Madrid: Narcea.

CANNELL, CH. F i KAHN, R. L. (1992): “La reunión de datos mediante entrevistas”. En Fesinger, L. i Katz, D. (Comp.): Los métodos de investigación en las ciencias sociales. Barcelona: Paidós, pp. 310-352.

CAZARES, H. I altres (1980) Técnicas actuales de investigación documental, México: Trillas.

CLIFFORD, J. i MARCUS, G.E. (1991) Retóricas de la Antropología, Madrid: Júcar.

COOK, T. D. i REICHARDT, Ch. S. (Eds.) (1986): Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

DELGADO, J.M. (coord) (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Madrid: Sintesis.

DENMAN, C.A. i HARO, J.A. (Comps). (2000) Por los rincones: antologia de métodos cualitativos en la investigación social, México: El Colegio de Sonora.

ECO, U. (1982) Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura, Barcelona: Gedisa

EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Málaga: Aljibe.

FERRAROTTI, F. (1983) Histoire et Histoires de Vie. La méthode biographique dans les sciences sociales, Paris: Librairie des Meridiens.

GARCIA HOZ, V. (Dir.) (1994): Problemas y métodos de investigación en educación. Madrid: Rialp.

GARCÍA JORBA, J.M. (2000) Diarios de Campo, Madrid:CIS

GEERZ, C. (1989) El antropólogo como autor, Barcelona: Paidós

GOETZ, J. P. i LECOMPTE, M. D. (1988): Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

GUASCH, O. (1997) Observación participante, Madrid:CIS

GUBA, E. G. (1983): “Criterios de credibilidad en la investigación naturalista”. En Pérez, A. i Gimeno, J. (Eds.): La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal. Pp. 148-165.

HAMMERSLEY, M. I ATKINSON, P. (1994) Etnografía, Barcelona: Paidós

HILL, M.R. (1993) Archival strategies and techniques, Newbury Park: Sage

HINE, Ch. (2004) Etnografía virtual. Barcelona: UOC.

HOBBS, D. I WRIGHT, R. (eds.) (2006) The Sage handbook of fieldwork, Londres: Sage Publications

KEMMIS, S. i MCTAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.

LLOBERA, J.R. (1990) “El trabajo de campo ¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?  a LLOBERA, J.R. La identidad de la Antropología, Barcelona: Anagrama: 23-52.

MAYANS, J. (2002) Género Chat o cómo la etnografía puso un pie en el ciberespacio. Barcelona: Gedisa.

OKLEY, J i CALLAWAY, H. (1992) Anthropology and Biography, London: ASA Monographs

PINK, S. (2006) The future of visual anthropology, Londres: Routledge

PLUMMER, K. (1989) Los documentos personales, Madrid: Siglo XXI

POIRIER, J. I altres (1983) Les récits de vie. Théorie et practique, Paris: PUF

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social, Madrid: CIS

PRAT I CARÓS, J. (Coord.) (2004) I això és la meva vida. Relats biogràfics i societat, Barcelona: IPEC.

PUJADAS, J.J. (1992) El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales, Madrid: CIS

RABINOW, P. (1992) Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos, Madrid: Júcar

RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA; E. (1995): Análisis de datos cualitativos asistido por ordenador: AQUAD y NUDIST. Barcelona: PPU.

RUIZ OLABUENA, J. I. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: U. de Deusto.

SCHWARZSTEIN, d. (2002) “Fuentes orales en los archivos: desafíos y problemas”. Historia, Antropología y fuentes orales, 27: 167-177

SIEGEL, S. (1991): Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.

TAYLOR, J. I BOGDAN, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós.

TEJADA, J. (1997): El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa-EUI Santa Madrona.

TÉLLEZ INFANTES, A. (2007) La investigación antropológica, Alicante: Editorial Club Universitario

VICENTE, Fl. (1995) “Tipos de monografías etnográficas” a AGUIRRE, A. Etnografía. Metodología cualitaiva en la investigación sociocultural, Boixareu Universitaria: 227-236

ZABALZA, M. A. (1991): Los diarios de clase. Barcelona: PPU.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.