DATOS IDENTIFICATIVOS 2012_13
Asignatura (*) MÉTODOS CUANTITATIVOS DE INVESTIGACIÓN EN COMUNICACIÓN Código 12765103
Titulación
Comunicación Estratégica en la sociedad del riesgo (2012)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primero Único anual
Lengua de impartición
Català
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Correo-e aitor.gomez@urv.cat
Profesores/as
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Web
Descripción general e información relevante Paradigmes de la investigació. Disseny de la investigació. Tècniques i instruments d’investigació quantitativa.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Aprender a aprender.
  BC2 Resolver problemas complejos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
  BC5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
  BC8 Gestionar proyectos técnicos o profesionales.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
  CC2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
  CC6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
- Reflexionar sobre el concepte de ciència i de paradigmes científics. AC1
AC4
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
- Conèixer els mètodes d'accés al coneixement científic. AC1
AC2
AC4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC3
CC4
CC5
- Dissenyar, planificar i projectar investigacions quantitatives. AC1
AC2
AC4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC3
CC4
CC5
- Analitzar i interpretar dades i informacions quantitatives AC1
AC2
AC3
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
- Valorar la conveniència de la integració metodològica. AC1
AC2
AC4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
- Elaborar conclusions i redactar consideracions i propostes d'investigació. AC1
AC2
AC4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
- Conèixer i utilitzar programari informàtic pel tractament de dades quantitatives. AC3
BC3
CC2

Contenidos
tema Subtema
La pràctica de la investigació quantitativa. La investigació quantitativa: Antecedents, enfocaments i metodologia.
- El disseny, la planificació i l'execució de les investigacions quantitatives. La formulació d'hipòtesis i definició de variables.
- La metodologia quantitativa. Tècniques i instruments de recollida d'informació. Criteris de rigor.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Sesión magistral
35 0 35
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
15 0 15
Trabajos
20 0 20
 
Atención personalizada
4 0 4
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, comentari dels criteris d'avaluació i recollida d'informació de l'alumnat.
Sesión magistral És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora.
Trabajos Fer un qüestionari. Fer exercicis concrets amb l'SPSS (inserció i tractament de les dades).
Atención personalizada

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
descripción
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Evaluación
  descripción Peso
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Es realitzan diferents pràctiques a l'aula d'informàtica per a que l'alumnat aprengui a utilitzar programari de metodologia quantitativa que els servirà per desprès fer tots els treballs plantejats. 10%
Trabajos Els treballs, descrits a l'apartat de metodologies, serviran per avaluar tota l'assignatura.
La teoria i sessions pràctiques a l'aula d'informàtica serviran per donar els elements necessaris per a que l'alumnat pugui resoldre amb èxit tots aquests treballs.
90%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica , , ,

-ANDER-EGG, E. (1980): Técnicas de investigación social. Buenos Aires: El CidEditor.

-ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa.Barcelona: Labor.

-BERHARD, H. R. (2006) Research methods in anthropology: qualitative andquantitative approaches. Oxford: AltaMira Press.

-BUNGE, M. (1985): La investigación científica. Barcelona: Ariel.

- GÓMEZ, A.; DÍEZ, J.; ORMAZÁBAL, J.; FLECHA, R.; VILÀ, R. (en prensa). Estadística básica aplicada a la educación. Madrid: Editorial Síntesis.

-RINCON, D. i altres (1995): Técnicas de investigación en ciencias sociales.Madrid: Dykinson.

- SIERRA BRAVO, R. (1992): Técnicas de investigaciónsocial. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

Complementária

BLANCHET, A i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias sociales, Madrid: Narcea.

COOK, T. D. i REICHARDT, Ch. S. (Eds.) (1986): Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social, Madrid: CIS

SIEGEL, S. (1991): Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.

TEJADA, J. (1997): El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa-EUI Santa Madrona.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.