Código |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A5 |
Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
A12 |
Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic. |
A13 |
Coneixements d’argumentació jurídica. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objetivos |
Competencias |
- Comprendre el paper de la Unió Europea com actor rellevant a la Societat Internacional. |
A1
|
B3
|
C2 C4
|
- Delimitar l'àmbit material de l'acció exterior de la Unió Europea. |
A4 A12 A13
|
B2
|
C2
|
- Caracteritzar el sistema dual, d'integració i de cooperació, que configura l'acció exterior de la Unió Europea. |
A2 A4 A12
|
|
|
- Identificar els límits tant jurídics com polítics que es troba la Unió Europea per desenvolupar la seva acció exterior. |
A1 A5 A9
|
|
C4
|
- Aplicar la normativa de la Unió Europea en matèria d'acció exterior davant dels esdeveniments mundials. |
A1 A2 A13
|
B2 B9
|
C2 C3 C4
|
- Avaluar la rellevància de l'acció exterior de la Unió Europea. |
A5
|
B3 B6 B9
|
C4
|
tema |
Subtema |
Lliçó 1.- Aproximació a l’acció exterior de la Unió Europea. |
La distinció entre els actors: la Unió Europea i els Estats membres. Els principis i objectius de l’acció exterior de la Unió Europea. La delimitació material de l'acció exterior de la Unió: distinció entre la Política Exterior i de Seguretat Comuna i la resta de l'acció exterior de la Unió. L'estructura organitzativa de la Unió en el marc de la seva acció exterior. L'estatut jurídic internacional de la Unió. |
Lliçó 2.- La Política Exterior i de Seguretat Comuna (PESC). |
Antecedents: la Cooperació Política Europea. Conceptualització de la PESC: objectius, principis i àmbit material d’acció. Marc normatiu i operatiu de la PESC. Les principals realitzacions en l’àmbit de la PESC. |
Lliçó 3.- La Política Comuna de Seguretat i Defensa (PCSD). |
La delimitació material de la política comuna de seguretat i defensa. La Unió Europea en el marc de l’arquitectura europea de seguretat i defensa. La participació dels Estats en les activitats de la política comuna de seguretat i defensa. Les principals realitzacions en aquest àmbit. |
Lliçó 4- La Política Comercial Comuna (PCC). |
La noció de política comercial comuna. Les competències de la Unió Europea en matèria de política comercial. Els instruments autònoms de la Política comercial. Els instruments convencionals de la Política comercial. Les relacions de la Unió Europea amb l’Organització Mundial del Comerç (OMC) i la Conferència de les Nacions Unides sobre Comerç i Desenvolupament (UNCTAD). |
Lliçó 5.- La Cooperació amb tercers països i l'ajut humanitari. |
La competència de la Unió Europea en matèria de cooperació al desenvolupament. Els objectius i els principis de la PCD. Els instruments de la PCD: especial referència als acords d’associació. La participació de la Unió Europea en el sistema mundial de cooperació al desenvolupament. La cooperació econòmica, financer i tècnica amb tercers països. L'ajut humanitari. |
Lliçó 6.- L’acció exterior de la Unió Europea en l’àmbit d’altres polítiques. |
La política de pesca. La política de transports. La projecció exterior de la Unió Econòmica i Monetària. La política de protecció del medi ambient. La política de recerca i desenvolupament tecnològic. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sesión magistral |
|
18 |
0 |
18 |
Eventos científicos y divulgativos |
|
10 |
10 |
20 |
Foros de discusión |
|
0 |
8 |
8 |
Prácticas a través de TIC |
|
0 |
28 |
28 |
|
Atención personalizada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
32 |
34 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
La primera sessió del curs es dedicarà a la presentació de l'assignatura a través d'exemples d'actualitat de la política exterior europea, també s'explicaran les metodologies que s'utilitzaran durant el curs i es realitzarà una activitat de recerca del tresor per familiaritzar-se amb les TIC i els recursos publicats al campus virtual de la URV. |
Sesión magistral |
A través de les sessions magistrals s'exposaran els principals aspectes teòrics del temari de l'assignatura amb l'objectiu de donar les claus que permetin una correcta interpretació de la política exterior europea. |
Eventos científicos y divulgativos |
Durant el curs es convidaran a experts en política exterior de la Unió Europea, tant del món acadèmic com professional per a que analitzin aspectes concrets de la realitat de l'acció exterior de la Unió Europea. |
Foros de discusión |
Durant el curs s'obriran al campus virtual de la URV dos debats consecutius sobre qüestions d'actualitat relacionades amb l'acció exterior de la Unió Europea. |
Prácticas a través de TIC |
Es publicaran al campus virtual 3 casos pràctics transversals i en forma de joc de rol, per a que l'alumne, assumint el paper d'un actor determinat de la política exterior europea, solucioni un problema basat en fets reals relacionats amb l'acció exterior de la Unió Europea. |
|
descripción |
Els alumnes podran resoldre qualsevol qüestió relacionada amb l'assignatura a través del correu electrònic de la URV, les eines de comunicació del campus virtual de la URV creades amb aquest objectiu (com per exemple, el fòrum de dubtes sobre l'assignatura) i de les consultes al despatx del professor en el marc de l'horari d'atenció a l'alumne publicat al taulell d'informació del Departament de Dret Públic. |
|
|
descripción |
Peso |
Foros de discusión |
La participació com a mínim en tres ocasions a cadascun dels dos debats constitueixen una condició obligada per a que s'avaluï l'activitat.
Es valorarà:
- L'aplicació dels coneixements teòrics a l'objecte del debat.
- La capacitat de comunicació i d'interacció.
- La qualitat del raonament. |
10% de la qualificació final |
Prácticas a través de TIC |
Caldrà presentar els tres casos pràctics plantejats durant el curs en el termini establert per a s'avaluï l'activitat.
Es valorarà:
- La qualitat de l'expressió escrita
- La capacitat de síntesi
- L'aplicació dels coneixements teòrics en la resolució del cas
- La qualitat del raonament
- La reflexió personal |
40% de la qualificació final |
Pruebas de desarrollo |
Es realitzarà en finalitzar el curs acadèmic una prova de desenvolupament que inclourà tres preguntes sobre apartats del temari. |
50% de la qualificació final |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La segona convocatòria consistirà en la realització d'una prova teòrica que computarà un 50% de la qualificació final per aquells estudiants que hagin superat amb una qualificació superior a cinc punts les pràctiques realitzades durant el curs i hagin participat als dos debats. El 50% restant de la qualificació final correspondrà a la mitjana de les qualificacions obtingudes als debats i a les pràctiques. Els alumnes que no hagin superat amb un cinc les activitats pràctiques de l'assignatura hauran de fer en segona convocatòria un examen final amb dues parts: una teòrica que suposarà el 50% de la qualificació final i la resolució d'un cas pràctic que computarà el 50% restant. |
Básica |
|
- MANGAS MARTÍN, Araceli i LIÑÁN NOGUERAS, Diego J.: Instituciones y
derecho de la Unión Europea, 6na. ed. Tecnos, Madrid, 2010. -
SÁNCHEZ Victor M. (dir.): Derecho de la Unión Europea, Huygens
editorial, Barcelona, 2010. -MARTÍN Y PÉREZ DE NANCLARES, José;
URREA, Mariola: Tratado de Lisboa. Textos consolidados del Tratado de la
Unión Europea y del Tratado de
Funcionamiento de la Unión Europea, Marcial Pons i Real Instituto
Elcano, 2na. ed., 2010 - MANGAS MARTÍN, Araceli: Tratado de la
Unión
Europea, Tratados constitutivos de las Comunidades Europeas y otros
actos básicos de Derecho Comunitario, 14na. ed., Bibilioteca de textos
legales, Técnos, Madrid, 2008. (Pendent de sortir la nova edició amb les
reformes operades pel Tractat de Lisboa). |
Complementária |
|
- ÁLVAREZ
VERDUGO, M.: La política de seguridad y defensa en la Unión Europea,
Dykinson, Madrid, 2003. - ANDRÉS
SAENZ DE SANTAMARÍA, M. P.; GONZÁLEZ VEGA, J. I FERNANDEZ PÉREZ, B.: Introducción
al derecho de la Unión Europea, 2na. ed., Eurolex, Madrid, 1999. - BARBÉ, E. (coord.): Política exterior europea, Ariel, Barcelona,
2000. - ESTEVE,
F. i PI, M.: (eds.): La proyección exterior de la Unión Europea en el
Tratado Constitucional ¿mejora o maquillaje?, Fundació CIDOB,
Barcelona, 2005. - FAJARDO
DEL CASTILLO, T.: La política exterior de la Unión Europea en materia de
medio ambiente, Tecnos, Madrid, 2005. - FRID, R.:
The relations between the EC and International Organizations, Kluwer
International Law, La Haia/Boston/Londres, 1995. - GALLET,
B.: La polítique étrangère commune, Economica, París, 1999. - GONZÁLEZ
ALONSO, L.N.: Política comercial y relaciones exteriores de la Unión Europea,
Técnos, Madrid, 1998.
- GONZÁLEZ ALONSO, L. N.:
“La política europea de seguridad y defensa después de Niza”,Revista de
Derecho Comunitario Europeo, núm. 9, 2001.
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
DERECHO INTERNACIONAL PÚBLICO/15071009 | INSTITUCIONES DE DERECHO COMUNITARIO/15071016 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|