DATOS IDENTIFICATIVOS 2010_11
Asignatura (*) HISTORIA DEL DERECHO Y LAS INSTITUCIONES LOCALES Código 15073213
Titulación
Derecho (2002)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
4.5 3 1.5 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Correo-e clara.furriols@urv.cat
a.jorda@urv.cat
Profesores/as
FURRIOLS ESPONA, CLARA
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
Web
Descripción general e información relevante L'objectiu de l'assignatura és assolir un coneixement essencial dels aspectes bàsics del Dret i de les Institucions Locals, amb una especial atenció a l'època contemporània (segles XIX i XX). Aquesta perspectiva permet tant l'estudi de les fonts jurídiques com la seva aplicació concreta, sense oblidar les observacions que la doctrina ha fet sobre el tema. La metodologia a seguir combinarà les explicacions teòriques amb el comentari i estudi pràctic de textos adients a cada tema, que pot configurar un treball de recerca sobre el tema.

Competencias
Código  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A6 Desenvolupament de l’oratòria jurídica. Capacitat d’expressar-se oralment davant d’un auditori
A7 Capacitat de creació i estructuració normativa
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A10 Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A12 Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic.
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
B11 Treball en equip de caràcter interdisciplinar
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Comprendre en línies generals l'evolució històrico-jurídica de les diverses divisions administratives del territori fins a l'edat moderna. A4
A5
A9
B1
B3
B9
C2
C5
2. Conèixer les divisions administratives del territori de l'Estat contemporani fins a 1931. A4
A5
A9
B1
B3
B9
C2
C5
3. Analitzar la Diputació provincial i l'Ajuntament des de la Constitució de 1812 a la constitució de 1931. A1
A2
A3
A4
A5
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C5
4. Conèixer i analitzar les altres institucions locals de caràcter més rellevant. A1
A2
A3
A4
A5
A9
A10
A11
A12
B1
B2
B3
B4
B9
B10
C2
C5
5. Analitzar textos jurídics d'altres èpoques històriques enllaçant-los amb el dret vigent. A1
A4
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B7
B9
B10
B11
C2
C5
6. Argumentar els diferents posicionaments que els textos jurídics tenen en cada època i moment. A1
A2
A4
A5
A6
A7
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B10
B11
C2
C5
7. Interessar-se pels elements del dret vigent que tenen els seus orígens en el nostre dret històric. A1
A2
B4
B9
B10
B11
C2
C5

Contenidos
tema Subtema
Tema 1 Introducció: Dret, Dret Local, Dret municipal. Dret i Institucions locals. L'autonomia local.
Tema 2 Evolució històrico-jurídica de les divisions administratives del territori.
Tema 3 Aspectes jurídics de les divisions administratives en època moderna: corregiments, Intendències.
Tema 4 Les Diputacions provincials: de la Constitució de 1812 a la Cosntitució de 1931.
Tema 5 Caps polítics, Intendents, Governadors civils.
Tema 6 El municipi constitucional: d ela constitució de 1812 a la Constitució de 1931.
Tema 7 Organització territorial i divisions administratives de l'estat (1808-1931): projectes de divisions del territori; creació dels Partits Judicials; altres divisions administratives. els comarques.
Tema 8 Llocs, viles, ciutats, mancomunitats de municipis, associacionisme local i altres ens locals.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 1 3
 
Trabajos
0 40 40
 
Atención personalizada
0 6 6
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Exposició oral del professor
Trabajos Treball de recerca per assolir tota una gamma d'habilitats esmentades en l'apartat dels objectius.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Trabajos
descripción
Resolució de dubtes i dirigir a l'alumne en el seu treball de recerca.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Treball de recerca en grup tutoritzat per la professora. Sobre la nota final de 10 punts, el treball suposa 8 punts (80% de la nota).
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació consisteix en qualificar el treball de recerca realitzat per l'alumne així com la seva presència a les sessions tutoritzades.


Fuentes de información

Básica Judith Guifreu Font (coord.), Introducció al Dret Local de Catalunya, 1ª, Barcelona 2002
Santiago Muñoz Machado (dir.), Tratado de Derecho Municipal, 1ª, Madrid, 1998
José Antonio Escudero, Curso de Historia del Derecho. Fuentes e Instituciones político-administrativas, 3ª ed. rev., Madrid, 2003
Alejandro Nieto, Los primeros pasos del Estado constitucional, 1ª, Barcelona 1996
Enrique Orduña Rebollo, Municipios y provincias. Historia de la organización, 1ª, Madrid 2003

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.