DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) EL ARBITRAJE DE DERECHO PRIVADO Código 15073227
Titulación
Dret (2002)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
4.5 3 1.5 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Dret Privat,Processal i Financer
Coordinador/a
ADAN DOMENECH, FEDERICO
Correo-e federic.adan@urv.cat
Profesores/as
ADAN DOMENECH, FEDERICO
Web
Descripción general e información relevante El conveni arbitral. L’organització arbitral.

Competencias
Código  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Analitzar l'arbitratge com a mitja de resolució de conflictes alternatiu a la via judicial. A2
A4
A8
A9
2. Diferenciar l'arbitratge d'altres mecanismes de resolució conflictes. A1
A2
A3
3. Anàlisis comparatiu de l'arbitratge respecte del procés judicial. A2
A3
A4
B3
B7
4. L'alumne ha de ser capaç de veure les avantatges o inconvenients de l'arbitratge com a mitja de resolució de conflictes. A1
A2
5. Analitzar la Llei d'arbitratge. A4
A9
6. Analitzar el procediment arbitral. A1
A2
A3
7. Estudiar i qualificar l'arbitratge internacional. A4
A9

Contenidos
tema Subtema
1. LA REGULACIÓ LEGAL DE L’ARBITRATGE 1. Fonts
2. Concepte
3. Classes
3.1.Arbitratge de dret i arbitratge d’equitat
3.2. Arbitratge ad hoc i arbitratge institucional
3.3. Arbitratge ritual i irritual
4. Naturalesa jurídica del arbitratge
4.1. Teories contractualistes
4.2.Teories jurisdiccionalistes
4.3 Teories intermitjes

2. EL CONVENI ARBITRAL 1. Concepte
2.Contingut.
3. Forma
4. Efectes

3. ELS ÀRBITRES 1. Número.
2. Capacitat.
3. Anomenament
3.1. De forma directa per les parts
3.2. Mitjançant un tercer
3.3. De forma judicial
4. Legitimació
5. Drets I deures

4. EL PROCEDIMENT ARBITRAL 1. Principis generals
1.1 Llibertat de forma
1.2 Lloc i idioma
1.3 Terminis
2. Desenvolupament del procediment
2.1. Inici
2.2. Oposició
2.3. Prova
2.4. Desestiment
3. El laude
4. Anul•lació del laude
5. Mesures cautelars
6. Execució forçosa

5. L’ARBITRATGE INTERNACIONAL 1. Convenis internacionals
2. Execució de laudes estrangers
3. Normes de dret internacional privat


Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 2 3
 
Sesión magistral
10 7 17
Seminarios
2 8 10
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
15 5 20
Debates
5 5 10
Trabajos
5 5 10
Presentaciones/exposiciones
20 15 35
 
Atención personalizada
5 0 5
 
Pruebas objetivas de tipo test
2.5 0 2.5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Classe inicial per explicar el funcionament de l'assignatura i conceptes bàsics i essencials.
Sesión magistral explicació per persones expertes en materia d'arbitratge que pertanyen a tribunals arbitrals
Seminarios es dona la possibilitat de fer jornades als alumnes
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria El temari es divideix en diferents blocs, respecte dels que els alumnes fan exposició a classe i es reolen el problemes que es plantejen
Debates desprès de la exposició de cada tema es planteja un col.loqui a classe
Trabajos de forma voluntaria els alumnes poden realitzar treballs per aprofunditzar coneixements
Presentaciones/exposiciones Els diferents temes de la llei son exposats a classe pels alumnes

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Seminarios
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Debates
Trabajos
Presentaciones/exposiciones
descripción
Tutories i atenció a través del camp virtual en relació als treballs i debats.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Realització de treball. 5 %
Presentaciones/exposiciones Exposició a classe. 40%
Pruebas objetivas de tipo test Hi haurà un examen escrit amb preguntes test. 50%
Otros

Assistència a classe

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per l'avaluació en sgona convocatoria es mantindrà la nota i percentatge de les activitats anteriors, a excepció d'aquells alumnes que justifiquen la seva absència a classe i per tant la impossibilitat de realitzar les anteriors activitas. En aquest casosi en aquells que els percentatges de nota de les activitats anteriors sigui negativa només es tindrà en compte la nota del examen


Fuentes de información

Básica LORCA NAVARRETE, Comentarios a la nueva Ley de Arbitraje 60/2003, Edit. Instituto Vasco de Derecho Procesal, , San Sebastián, 2004
ARIAS LOZANO (coord)., Comentarios a la Ley de Arbitraje de 2003, , Aranzadi, Cizur Menor, 2005
GARBERI LLOBREGAT (coord), Comentarios a la Ley 60/2003, 2 vols, , edit. Bosch, Barcelona, 2005.
BARONA VILAR (coord.), Comentarios a la Ley de Arbitraje, , edit. Civitas, Madrid, 2005
Arbitraje y litigios transfronterizos en un foro global, RAMOS MENDEZ, , edit. Atelier, Barcelona, 2005

Llei d’arbitratge 60/2003, de 23 de desembre.

 

 

Complementária

AAVV: Anuario de Justicia Alternativa,

AAVV: Comentarios a la nueva Ley de arbitraje, Edit. Lex nova, Valladolid, 2004

AAVV: Comentarios a la nueva Ley de arbitraje, Grupo Difusión, Barcelona, 2004.

LORCA NAVARRETE, A.M.: Comentarios a la Ley de arbitraje 60/2003, de 23 de diciembre, Instituo Vasco de Derecho procesal y Arbitraje.

 

Altres recursos:

 

Revistas con jurisprudencia arbitral: Anuario de justicia alternativa, Derecho arbitral, Revista de la Corte española de arbitraje, Revista Vasca de Derecho Procesal y Arbitraje.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.