Código |
|
A1 |
Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials |
A2 |
Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics |
A3 |
Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
A4 |
Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals) |
A8 |
Capacitat de redactar escrits jurídics. |
A9 |
Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
Objetivos |
Competencias |
1. Analitzar l'arbitratge com a mitja de resolució de conflictes alternatiu a la via judicial. |
A2 A4 A8 A9
|
|
|
2. Diferenciar l'arbitratge d'altres mecanismes de resolució conflictes. |
A1 A2 A3
|
|
|
3. Anàlisis comparatiu de l'arbitratge respecte del procés judicial. |
A2 A3 A4
|
B3 B7
|
|
4. L'alumne ha de ser capaç de veure les avantatges o inconvenients de l'arbitratge com a mitja de resolució de conflictes. |
A1 A2
|
|
|
5. Analitzar la Llei d'arbitratge. |
A4 A9
|
|
|
6. Analitzar el procediment arbitral. |
A1 A2 A3
|
|
|
7. Estudiar i qualificar l'arbitratge internacional. |
A4 A9
|
|
|
tema |
Subtema |
1. LA REGULACIÓ LEGAL DE L’ARBITRATGE |
1. Fonts
2. Concepte
3. Classes
3.1.Arbitratge de dret i arbitratge d’equitat
3.2. Arbitratge ad hoc i arbitratge institucional
3.3. Arbitratge ritual i irritual
4. Naturalesa jurídica del arbitratge
4.1. Teories contractualistes
4.2.Teories jurisdiccionalistes
4.3 Teories intermitjes
|
2. EL CONVENI ARBITRAL |
1. Concepte
2.Contingut.
3. Forma
4. Efectes
|
3. ELS ÀRBITRES |
1. Número.
2. Capacitat.
3. Anomenament
3.1. De forma directa per les parts
3.2. Mitjançant un tercer
3.3. De forma judicial
4. Legitimació
5. Drets I deures
|
4. EL PROCEDIMENT ARBITRAL |
1. Principis generals
1.1 Llibertat de forma
1.2 Lloc i idioma
1.3 Terminis
2. Desenvolupament del procediment
2.1. Inici
2.2. Oposició
2.3. Prova
2.4. Desestiment
3. El laude
4. Anul•lació del laude
5. Mesures cautelars
6. Execució forçosa
|
5. L’ARBITRATGE INTERNACIONAL |
1. Convenis internacionals
2. Execució de laudes estrangers
3. Normes de dret internacional privat
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
2 |
3 |
|
Sesión magistral |
|
10 |
7 |
17 |
Seminarios |
|
2 |
8 |
10 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
15 |
5 |
20 |
Trabajos |
|
5 |
5 |
10 |
Presentaciones/exposiciones |
|
20 |
15 |
35 |
Debates |
|
5 |
5 |
10 |
|
Atención personalizada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
2.5 |
0 |
2.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Classe inicial per explicar el funcionament de l'assignatura i conceptes bàsics i esencials de la mateixa |
Sesión magistral |
Explicació per persones expertes en materia d'arbitratge de temes concrets |
Seminarios |
Possibilitat de realitzar jornades de formació complementaria de forma voluntaria |
Resolución de problemas/ejercicios |
Resolució dels interrogants i dubtes que sorgeixin a classe fruit de la explicació |
Trabajos |
Possibilitat de realitzar, de manera voluntaria, un treball d'aprofundització d'un tema del programa |
Presentaciones/exposiciones |
Les diferents institucions que donen contingut al arbitratge son explicats a classe pels alumnes |
Debates |
Intercanvo d'opinios i argumentacion envers als temes plantejats |
|
Presentaciones/exposiciones |
Trabajos |
|
descripción |
Tutories i atenció personalitzada als alumnes i mitjançant el camp virtual en relació als treballs i debats |
|
|
descripción |
Peso |
Trabajos |
Realització d'un treball complementari i voluntari |
5% |
Presentaciones/exposiciones |
Exposició a classe en grup d'un epigraf del programa |
40% |
Pruebas objetivas de tipo test |
Examen escrit tipus test |
50% |
Otros |
Assistència a classe |
5% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'avaluació de l'assignatura en segona convocatoria consisitirà en un examen oral |
Básica |
LORCA NAVARRETE, Comentarios a la nueva Ley de Arbitraje 60/2003, Edit. Instituto Vasco de Derecho Procesal, , San Sebastián, 2004
ARIAS LOZANO (coord)., Comentarios a la Ley de Arbitraje de 2003, , Aranzadi, Cizur Menor, 2005
GARBERI LLOBREGAT (coord), Comentarios a la Ley 60/2003, 2 vols, , edit. Bosch, Barcelona, 2005.
BARONA VILAR (coord.), Comentarios a la Ley de Arbitraje, , edit. Civitas, Madrid, 2005
Arbitraje y litigios transfronterizos en un foro global, RAMOS MENDEZ, , edit. Atelier, Barcelona, 2005
|
Llei d’arbitratge 60/2003, de 23 de desembre.
|
Complementária |
|
AAVV: Anuario de Justicia Alternativa,
AAVV: Comentarios a la nueva Ley de arbitraje, Edit. Lex nova, Valladolid, 2004
AAVV: Comentarios a la nueva Ley de arbitraje, Grupo Difusión, Barcelona, 2004.
LORCA NAVARRETE, A.M.: Comentarios a la Ley de arbitraje 60/2003, de 23 de diciembre, Instituo Vasco de Derecho procesal y Arbitraje.
Altres recursos:
Revistas con jurisprudencia arbitral: Anuario de justicia alternativa, Derecho arbitral, Revista de la Corte española de arbitraje, Revista Vasca de Derecho Procesal y Arbitraje.
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|