DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) DERECHO PENAL AMBIENTAL Código 15073235
Titulación
Dret (2002)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
4.5 3 1.5 Optativa Segundo
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Correo-e maria.marques@urv.cat
Profesores/as
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Web
Descripción general e información relevante La protecció penal del medi ambient. La incidència del Dret constitucional, el Dret administratiu, el Dret comunitari i el Dret processal en la interpretació i aplicació dels delictes ambientals.

Competencias
Código  
A1 Adquisició de consciència del Dret com sistema regulador de les relacions socials
A2 Adquisició de consciència del caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la necessària visió interdisciplinar del problemes jurídics
A3 Capacitat per a utilitzar els principis i valors constitucionals com eines de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
A4 Capacitat per al tractament de fonts jurídiques (legals, jurisprudencials i doctrinals)
A5 Adquisició de consciència crítica en l’anàlisi de l’ordenament jurídic i desenvolupament de la dialèctica jurídica.
A8 Capacitat de redactar escrits jurídics.
A9 Capacitat de llegir i interpretar textos jurídics.
A10 Capacitat per a tractar les tècniques informàtiques en l’obtenció d’informació jurídica
A11 Capacitat per a utilitzar la xarxa informàtica en l’obtenció d’informació i comunicació de dades jurídiques
A12 Coneixements transversals entre les diferents àrees de coneixement jurídic.
A13 Coneixements d’argumentació jurídica.
B1 Aprender a aprender
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Capacitat d’anàlisi i síntesi
B10 Capacitat d’organització i planificació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
1. Conèixer la protecció penal del medi ambient. A1
A9
B8
2. Comprendre la incidència d'altres àrees jurídiques i no jurídiques de coneixement en la interpretació dels delictes ambientals. A2
A3
A12
3. Identificar els problemes jurídics i dissenyar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal. A4
A5
A8
A13
B1
B4
B9
C5
4. Integrar els coneixements extrapenals en les estratègies de defensa d'interessos jurídics. A4
A12
A13
5. Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica en la defensa de drets. A1
B6
6. Apreciar els avantatges de l'autonomia en els processos de treball i d'aprenentatge i implicar-se en l'autovaluació. B1
B2
B3
B4
B10
7. Apreciar els avantatges del treball cooperatiu en processos complexes de coneixement. B5
8. Prendre consciència de la importància del raonament crític en la pràctica professional. B3
B6
B7
9. Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l'àmbit del Dret penal i del Dret ambiental. A10
A11
C2

Contenidos
tema Subtema
Observació: Atesa la metodologia d'aprenentatge seguida (veure metodologia), els continguts no es desenvoluparan de forma sistemàtica, sinó que son només indicatius de les qüestions que poden anar sorgint en la resolució dels problemes que es plantejaran durant el curs i que es resoldran treballant en equip.
En cas d'optar per l'examen final (veure avaluació), aquest podrà fer referència a qualsevol dels punts del temari següent:
Tema 1: La Constitució i el Dret penal del medi ambient.
Tema 2: Dret comunitari i Dret penal del medi ambient.
Tema 3: Dret administratiu i Dret penal del medi ambient.
Tema 4: La tutela jurisdiccional del medi ambient.
Tema 5: Els delictes contra els recursos naturals i el medi ambient.
Tema 6: Els delictes urbanístics.
Tema 7: Els delictes relatius a la protecció de la flora i la fauna.
Tema 8: Els delictes contra el patrimoni historicoartístic.
Tema 9: La responsabilitat penal dels funcionaris en l'àmbit ambiental.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
3 0 3
 
Metodologías integradas
70 40 110
 
Atención personalizada
0 1 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de la web de l’assignatura.
Introducció a la metodologia d’aprenentatge, el sistema d’avaluació i l’eina de campus virtual emprada com a suport a la docència.
Metodologías integradas Observació: metodologia integrada.
L’assignatura Dret penal ambiental es planteja des d’una perspectiva fonamentalment pràctica, posant especial èmfasi en la transcendència de les altres branques del Dret a l’hora d’interpretar els delictes ambientals.
L’estratègia docent escollida per tal d’assolir aquest objectiu general és l’aprenentatge basat en problemes. L’aprenentatge basat en problemes (ABP) o Problem Based Learning (PBL), és una metodologia d’ensenyament-aprenentatge en la qual els estudiants assumeixen el rol principal del seu procés d’aprenentatge, essent la tasca del professor només la de guiar aquest procés.
Aquest és un sistema que, seguint les pautes del constructivisme, parteix de l’autonomia de l’estudiant, en tant que individu adult, per orientar de forma responsable la seva activitat acadèmica a l’adquisició d’aquells coneixements, habilitats i capacitats, que el permetran desenvolupar-se de forma competitiva en el món professional. L’ABP, a més, en tant que afavoreix l’autoaprenentatge, l’autoavaluació i el compromís amb la qualitat, capacita al futur professional per formar-se al llarg de la vida.

Dinàmica de Treball:
En l’ABP, els estudiants, organitzats en grups reduïts, resolen els problemes que es van proposant durant el curs. Els problemes, que poden plantejar diverses qüestions de transcendència jurídica, no tenen mai una única solució.
L’equip haurà de ser capaç, en la resolució de cada problema:
- d’identificar les diverses qüestions que suscita el problema.
- d’organitzar les idees en un mapa conceptual, que permeti identificar els objectius d’aprenentatge.
- de planificar, d’acord amb els objectius fixats, l’estratègia d’aprenentatge de l’equip en termes de treball col•laboratiu.
- d’identificar i utilitzar les eines i recursos de recerca i aprenentatge en l’àmbit del Dret, més idonis a l’estratègia dissenyada.
- d’organitzar la informació obtinguda d’acord amb les pautes de l’argumentació jurídica.
- de traslladar, individualment, el resultat de l’aprenentatge a la forma processal corresponent a un dels possibles interessos de part ( querella, escrit de defensa o acusació...).
Cada equip, que tindrà un nom, haurà de tenir un carpeta o dossier, en la qual es recolliran totes les fases del procés d’aprenentatge, degudament documentades, així com tots aquells materials o evidències que reflecteixin l’activitat del grup (reunions, consultes...). La carpeta o dossier de l’equip és un element important de l’avaluació final.
Aquesta assignatura es desenvoluparà de forma semipresencial, per tal d’afavorir l’autoaprenentatge i el treball en equip. A principi de curs es fixarà en un cronograma, el calendari de sessions presencials i les tasques a realitzar durant les mateixes. Les tasques dirigides s’aniran adequant al desenvolupament del curs i, ja sigui en horari de tutories presencials o a través de les tutories electròniques, es farà el seguiment tant d’aquestes últimes com del treball autònom de cada equip.

Atención personalizada
 
Metodologías integradas
Atención personalizada
descripción
Tutories presencials: Temps que cada alumne dedica a la discussió de l’estratègia d’aprenentatge i a la resolució de dubtes amb el professor. Atesa la dinàmica de treball col•laboratiu, les consultes poden ser tant de caràcter individual com grupal. Tutories electròniques: Temps que cada alumne dedica a la comunicació de l’estratègia d’aprenentatge, el plantejament de dubtes al professor, el comentari de les proves individuals, així com qualsevol altre aspecte relacionat amb el procés d’aprenentatge. Atesa la dinàmica de treball col•laboratiu, les consultes poden ser tant a títol individual com en nom del grup.

Evaluación
  descripción Peso
Metodologías integradas Observació:
Per tal de superar aquesta assignatura, l'alumne pot optar per seguir el curs en la modalitat d'avaluació continuada de l'aprenentatge basat en problemes, o bé per realitzar un examen final relatiu als continguts del temari.

Opció A: Avaluació Continuada:
En cas de seguir el curs en la modalitat de PBL, el sistema és d'avaluació continuada.
La nota es negociarà individualment amb cada alumne durant una entrevista final, on es tindrà en compte l'adequació dels resultats obtinguts amb els termes del contracte d'aprenentatge signat al principi de curs.
Els elements que es valoraran durant aquesta reunió entre el professor i l'alumne, són tant de caràcter individual com col•lectiu, d'acord amb la naturalesa de les diverses activitats d'avaluació que s'aniran realitzant durant el curs.
Així, es tindrà en compte:
- els treballs o informes individuals i, en general, qualsevol aportació de caire individual (com la realització voluntària de tests d'avaluació de coneixements, la participació en debats a través de la plataforma virtual, les aportacions durant les sessions presencials...)
- les autoavaluacions (de caràcter periòdic)
- les avaluacions recíproques (de caràcter periòdic)
- la carpeta o dossier de l'equip. La carpeta és un instrument d'avaluació que ha de contenir tota la informació relativa a la tasca de grup, així com els materials utilitzats.
Durant el curs, es podrà anar fent un seguiment dels resultats de les diverses activitats col•lectives o individuals, en horaris de tutories.
En aquells casos en que l'avaluació final no sigui positiva o l'alumne s'hagi desdit del sistema d'aprenentatge durant el curs, caldrà que superi la prova reservada als qui hagin optat pel sistema d'examen final.

Es considerarà que l'alumne ha renunciat a seguir el sistema d'avaluació continuada si el segon escrit processal no compleix els mínims de qualitat que s'hauran treballat amb anterioritat.

Opció B: Examen final:
En cas d'optar per aquesta modalitat d'avaluació, l'examen constarà de dues parts: una pregunta escrita (5 punts) i la resolució d'un supòsit pràctic (5 punts).
L'alumne que opti per aquest sistema d'avaluació, haurà de preparar-se l'assignatura per lliure, podent consultar en horari de tutories tot allò que cregui oportú en relació amb els continguts del temari o els materials per preparar-lo.





100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica

Materials oferts a l’eina de campus virtual com a bàsics.

Complementária


Materials oferts a l’eina de campus virtual com a complementaris.

Altres recursos:

En funció de la capacitat d’autoaprenentatge de cada alumne.

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.