DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) ELEMENTOS DE DERECHO CONSTITUCIONAL Código 15204004
Titulación
Grado de Relaciones Laborales y Ocupación (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Dret Públic
Coordinador/a
CARRERAS CASANOVAS, ANTONIO
Correo-e antonio.carreras@urv.cat
Profesores/as
CARRERAS CASANOVAS, ANTONIO
Web http://sites.google.com/site/constiacc/
Descripción general e información relevante Estudi de les nocions bàsiques de dret constitucional, en especial, els principis estructurals de la Constitució espanyola de 1978, el òrgans constitucionals i l'ordenament jurídic.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Identificar e interpretar correctamente los elementos básicos del sistema jurídico y el marco normativo regulador de las relaciones laborales, de la Seguridad Social y del empleo
 A4 Reconocer la complejidad y el carácter dinámico e interrelacional del trabajo y de sus agentes sociales, atenediendo de forma integrada a sus perspectivas jurídica, organizativa, psicológica, sociológica, histórica y económica
 A5 Argumentar y razonar jurídicamente en el ámbito de las relaciones laborales
 A6 Realizar funciones de asesoramiento, representación, negociación y resolución de conflictos en los diferentes ámbitos de las relaciones laborales
 A7 Intervenir y gestionar socio-laboralmente en las relaciones laborales
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender.
 B2 Resolver problemas complejos de forma efectiva en el campo socio-laboral.
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
 B4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa, demostrando capacidad de organización y planificación.
 B5 Trabajar en equipo de forma colaborativa y responsabilidad compartida, demostrando capacidad de organización y planificación
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Comprendre el funcionamiento básico del sistema jurídico general de las relacions laborales
Adquiere herramientas de interpretación de las instituciones políticas y jurídicas
 A4 Genérico
 A5 Genérico
 A6 Genérico
 A7 Genérico
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Genérico
 B2 Genèric
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Genèric
 B6 Genèric
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Actúa desdel respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con necesidades educativas especiales.

Contenidos
tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ 1. L'Estat. Concepte i elements de l'Estat. Formes d'Estat i formes de govern.

2. La Constitució. Concepte. Tipus de constitució. Funcions de la Constitució. La Constitució espanyola de 1978.

3. L'Estat social i democràtic de Dret. L'Estat de Dret. Els principis configuradors. L'Estat democràtic. La sobirania popular. L'Estat Social. La constitució econòmica.

4. Drets i deures constitucionals (I). El règim general dels drets i llibertats. Classificació dels drets i deures constitucionals.
II. PRINCIPIS ESTRUCTURALS 5. Drets i deures constitucionals (II). Garanties no jurisdiccionals i jurisdiccionals. La suspensió individual i els estats excepcionals.

6.L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (I). Principìs constitucionals. El sistema de distribució de competències.

7. L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (II). Les institucions d'autogovern. Les relacions entre Estat i les Comunitats Autònomes.

8.La monarquia parlamentària. La Corona. La contrasignatura.

9. Les Corts Generals. Organització i funcionament. Funcions de les Corts Generals. Relacions entre les Corts i el Govern. La investidura. La moció de censura i la qüestió de confiança. La dissolució de les cambres.

III. ELS ÒRGANS DE L'ESTAT 10. El Govern. Composició i funcions. L'Administració pública: principis constitucionals.

11. El Poder Judicial. Principis constitucionals. Organització i funcions. El Consell General del Poder Judicial.

12.El Tribunal Constitucional. Composició, organització i funcionament. Competències.

IV. LES FONTS DEL DRET 13. El sistema de fonts. La Constitució. La Constitució com a font del dret. Les lleis de revisió constitucional. Els tractats internacionals i el dret comunitari. Les Sentències del Tribunal Constitucional.

14. La Llei. Concepte de llei. La llei orgànica.Normes del Govern amb rang de llei. El decret-llei. El decret legislatiu. El Reglament. Relació del Reglament amb la Llei.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A1
1 0 1
Sesión magistral
A1
40 40 80
Trabajos
A1
1 4 5
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1
C5
10 30 40
Atención personalizada
A1
15 0 15
 
Pruebas de desarrollo
A1
2 0 2
Pruebas prácticas
A1
C5
7 0 7
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias El primer dia de classe es destinarà a exposar el desenvolupament de l'assignatura durant el quatrimestre, a explicar la dinàmica del curs i a la formació de grups de treball.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Consistirà en el desenvolupament del temari a través d'exposicions orals per part del professor de tres hores setmanals que s’impartiran previsiblement una hora els dilluns i dues hores els dimarts, durant les tretze setmanes de curs (del 22/09/2014 al 21/12/2014).La setmana del 22/09/2014 al 28/09/2014 es farà una hora més de classes de teoria. Períodicament es faran tests destinats a avaluar l'assimilació de continguts.
Trabajos Lliurament d'un treball en grup més un video resum en el moment de fer la presentació oral del tema, segons un calendari prèviament publicat.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Consistirà en dues hores setmanals de classes durant deu setmanes(06/10/2014 al 14/12/2014) que s’impartiran previsiblement dues hores els dijous i els divendres i en les que es desenvoluparan dues àrees de continguts adreçades a aprofundir en l’aspecte pràctic de la teoria i a fer palès la importància de la CE en el dia a dia. Les dues àrees de continguts seran les següents: a) "Reculls de premsa", b) "Esquemes constitucionals".El "Recull de premsa" es basarà en fòrums de discussió sobre les notícies de premsa que tinguin un fons constitucional, amb l'objectiu de despertar l'interès de l'alumne per la vigència de la Constitució, aprendre a interpretar la notícia i estimular l'expressió oral.

Els "Esquemes constitucionals" consistiran en desenvolupar l'exposició oral de l'alumne a través de l'elaboració d'esquemes monogràfics i video basats en el contingut de l'assignatura i elaborats en un treball de recerca d'equip.

En cada sessió de pràctiques, també hi haurà un petit debat sobre el contingut exposat.
Atención personalizada Per aquesta assignatura s'ha preparat un web específic de suport, on l'alumne hi trobarà tot el material necessari i complementari adient.

Qualsevol dubte podrà ser consultat al professor, bé en les seves hores de despatx que seran comunicades degudament, o bé per correu electrònic, que seran contestades en temps breu.
L'alumne podrà seguir l'assignatura en una pàgina web creada pel professor específicament per la matèria.

Atención personalizada
descripción
Al llarg del curs, el professor responsable de l'assignatura podrà establir tutories amb els alumnes per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Tota vegada que tindrà a disposició de l'alumnat el seu correu electronic. Qualsevol alumne podrà conectar amb el professor per resoldre els dubtes, aclarir conceptes o quedar a hores de despatx.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Trabajos
A1

TREBALL DE RECERCA relacionat amb un tema del programa de l'assignatura més un video resum a presentar en el moment de l'exposició oral, segons calendari d'intervencions. El seu pes sobre la nota serà del 20%
20%
Pruebas de desarrollo
A1
La part teòrica de la primera convocatòria s'avaluarà a través d'un examen escrit i d'unes proves tipus test.
EXAMEN ESCRIT DE DESENVOLUPAMENT. Consistirà en quatre preguntes a desenvolupar cadascuna: dues a escollir entre tres basades en la totalidad de la part teòrica de l’assignatura i les altres dues basades en la part pràctica, consistents en casos simulats, comentaris de text... on s’apliquin els coneixements tècnics amb l'ús o no de diferents normatives. Aquest examen tindrà una ponderació del 25%. Els alumnes que assisteixin continuadament a classe i segueixin la dinàmica de les pràctiques, quedaran alliberats de les dues preguntes pràctiques de l'examen, però no de les de l'examen de la segona convocatòria.
PROVES TIPUS TEST. Consistiran en diferents test amb preguntes d'elecció múltiple. amb una periodicitat que podrà ser quinzenal i que versaran sobre els continguts teòrics del programa impartits en les classes anteriors. Aquests test seran avaluables amb una ponderació del 25%.
La puntuació final d'aquestes proves consistirà en la mitjana de la nota obtinguda en els test i la de l'examen aprovat, de tal manera que la summatòria de les dues tindrà un pes del 50% global d'avaluació de l'assignatura. La no superació de l'examen suposarà que l'alumne s'haurà de presentar a la segona convocatòria.
L'avaluació de la segona convocatòria consistirà en un únic examen puntuable fins a 10 punts en el que hi entrarà tota la matèria donada al curs, mitjançant dues preguntes teòriques i dues preguntes pràctiques per a tots els alumnes.
50%
Pruebas prácticas
A1
C5
Hi hauran dues proves pràctiques: a) DEBATS sobre temes d'actualitat relacionats amb l'assignatura (Recull de premsa), es valorarà la intervenció a classe i un treball de resum final, amb un pes en conjunt sobre la nota del 20%. b) EXPOSICIÓ ORAL individualitzada del treball de recerca anterior, amb un pes sobre la nota del 10%.

L'assistència a classe podrà ser valorada, a criteri del professor.
30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

En definitiva, l'avaluació continuada que es farà durant el curs consistirà en un total de cinc proves: dos de caràcter teòric (examen i tests) i tres de caràcter pràctic (intervencions en debat i exposicions orals i treball). Els alumnes que per circumstàncies especials i justificades no puguin fer les pràctiques ni assistir a les classes, seguiran un pla de treball i avaluació consistent en la realització de quaderns de desenvolupament no presencials, ressenya bibliogràfica i treball monogràfic, a més de l'examen assenyalat. En tots els casos (alumnes assistents a classe i no assistents que segueixin els quaderns no presencials), les proves no superades s'hauran de recuperar a la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació de tota l'assignatura. També es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les preguntes dels exàmens.


L'avaluació continuada estarà formada pel conjunt de paràmetres que tot seguit s'exposaran:

1.- Proves objectives. Consistiran en un seguit de proves quinzenals tipus test i un examen final escrit a realitzar a final de curs, consistents en quatre preguntes a desenvolupar: dues basades en la part teòrica de l'assignatura a escollir entre tres preguntes i les altres dues basades en la part pràctica(casos simulats, comentaris de text...) on s'apliquin els coneixements tècnics i l'ús o no dinàmic de diferents normatives.La puntuació de l'examen serà sobre 10 punts (els alumnes que sols hagin de contestar les dues preguntes teòriques puntuaran 5 punts cadascuna; els alumnes que hagi de contestar les quatre preguntes puntuaran 2,5 punts cadascuna). La nota de la primera convocatòria serà el resultat d'aplicar els percentatges corresponents de cada prova d'avaluació continuada(presentacions/exposicions, debats, treball i proves de desenvolupament).

2.- Pràctiques presencials alliberatòries de part de la prova objectiva: Els alumnes que assisteixin continuadament a classe i segueixin la dinàmica de les pràctiques, quedaran alliberats de les dues preguntes pràctiques de l'examen final.

3.- Qualificació final. La nota final dels que optin per l'alliberament de la pràctica estarà formada pels següents paràmetres:

  • Teoria: 50%: Nota mitjana dels tests i l'examen escrit aprovat. L'assistència a classe, podrà ser valorada o no a criteri del professor.
  • Pràctica: 30%: S'avaluaran: a) Reculls de premsa: les intervencions orals (10%), treball sobre el resum dels debats (10%); b) Esquemes constitucionals): exposicions i presentacions(10%).
  • Treball: 20%: Treball de recerca més video sobre algun tema relacionat amb el programa de l'assignatura (20%).

4.- Els alumnes que optin per no realitzar les pràctiques de classe seran avaluats mitjançant els següents paràmetres:

a) Nota de l'examen final (5 punts)

b) Tres quaderns d'avaluació no presencials (2 punts)

c) Una ressenya bibliogràfica (1 punt)

d) Un treball monogràfic de recerca (2 punts)

5.- L'examen de la segona convocatòria consistirà per a tothom en quatre preguntes, dues teòriques i dues pràctiques, valorades en 2,5 punts cadascuna.

NOTA: No superaran l'assignatura els alumnes que en l'examen deixin una pregunta en blanc o sigui totalment errònia.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fuentes de información

Básica MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Técnos, Madrid, 2008
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1994
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia, 1995
FOSSAS ESPADALER, E.; PÉREZ FRANCESC, J.Ll., Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona, 1997
VIVER PI-SUNYER, C., L'ordenament constitucional. Constitucio, Vicens-Vives, Barcelona, 1991
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director i Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2012
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya.Comentari a l'Estatut, Ariel, Barcelona, 2007
BARCELÓ, M./ VINTRÓ, J.(Coords.), Dret Públic de Catalunya, Dykinson, Barcelona, 2011
CARRERAS CASANOVAS, A., https://sites.google.com/site/constiacc/, Google sites Web, 2012

http://www.congreso.es

http://www.senado.es

http://www.parlament.cat

http://www.casareal.es/

http://www.poderjudicial.es

https://sede.mjusticia.gob.es/cs/Satellite/Sede/es/1215197884559/DetalleInicioTramites.html 

http://www.tribunalconstitucional.es

http://www.defensordelpueblo.es

http://www.la-moncloa.es

http://www.gencat.cat/generalitat/cat/govern/index.htm

http://www.juntaelectoralcentral.es/portal/page/portal/JuntaElectoralCentral/JuntaElectoralCentral 

http://www.sindic.cat

http://www.cac.cat  

http://europa.eu

.
http://www.boe.es
Complementaria

Per la preparació de les pràctiques (debats) dels "Reculls de premsa" s'haurà d'aprofundir fora de classe en els continguts dels temes a debatre, mitjançant la utilització de repertoris de legislació, reculls de jurisprudència, manuals recomanats,  articles de premsa i realitzar treball de resum dels temes debatuts a classe a presentar a final de curs.

Per la preparació de les pràctiques d' "Esquemes constitucionals", s'haurà de treballar a fons els temes impartits a classe, tot desenvolupant cada tema assignat mitjançant els manuals, la legislació i el treball de camp (videos, entrevistes, pemsa...).

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Es recomana destinar un temps de trebal i estudi fora de l'aula d'aproximanadament 1,5 hores diaries per aquesta assignatura. CAL UN TREBALL CONSTANT DES DEL PRIMER DIA DE CURS.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.