Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació |
| A4 |
Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica |
| A5 |
Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals |
| A6 |
Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals |
| A7 |
Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn el funcionament bàsic del sistema jurídic general de les relacions laborals
Adquireix eines d’interpretació de les institucions polítiques i jurídiques
| | A4 |
Genèric
| | A5 |
Genèric
| | A6 |
Genèric
| | A7 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
I. INTRODUCCIÓ |
1. L'Estat. Concepte i elements de l'Estat. Formes d'Estat i formes de govern.
2. La Constitució. Concepte. Tipus de constitució. Funcions de la Constitució. La Constitució espanyola de 1978.
3. L'Estat social i democràtic de Dret. L'Estat de Dret. Els principis configuradors. L'Estat democràtic. La sobirania popular. L'Estat Social. La constitució econòmica.
4. Drets i deures constitucionals (I). El règim general dels drets i llibertats. Classificació dels drets i deures constitucionals. |
II. PRINCIPIS ESTRUCTURALS |
5. Drets i deures constitucionals (II). Garanties no jurisdiccionals i jurisdiccionals. La suspensió individual i els estats excepcionals.
6.L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (I). Principìs constitucionals. El sistema de distribució de competències.
7. L'Estat autonòmic i l'Estatut d'autonomia de Catalunya (II). Les institucions d'autogovern. Les relacions entre Estat i les Comunitats Autònomes.
8.La monarquia parlamentària. La Corona. La contrasignatura.
9. Les Corts Generals. Organització i funcionament. Funcions de les Corts Generals. Relacions entre les Corts i el Govern. La investidura. La moció de censura i la qüestió de confiança. La dissolució de les cambres.
|
III. ELS ÒRGANS DE L'ESTAT |
10. El Govern. Composició i funcions. L'Administració pública: principis constitucionals.
11. El Poder Judicial. Principis constitucionals. Organització i funcions. El Consell General del Poder Judicial.
12.El Tribunal Constitucional. Composició, organització i funcionament. Competències.
|
IV. LES FONTS DEL DRET |
13. El sistema de fonts. La Constitució. La Constitució com a font del dret. Les lleis de revisió constitucional. Els tractats internacionals i el dret comunitari. Les Sentències del Tribunal Constitucional.
14. La Llei. Concepte de llei. La llei orgànica.Normes del Govern amb rang de llei. El decret-llei. El decret legislatiu. El Reglament. Relació del Reglament amb la Llei. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Treballs |
|
7 |
10 |
17 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
10 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
30 |
32 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es destinarà a exposar el desenvolupament de l'assignatura durant el quatrimestre, a explicar la dinàmica del curs i a la formació de grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. Consistirà en el desenvolupament del temari a través d'exposicions orals per part del professor mintjançant un power point, amb tests d'assimilació sistemàtics per valorar la comprensió de la matèria. Períodicament es faran tests destinats a avaluar l'assimilació de continguts. |
Treballs |
DEBATS. Consistirà en fòrums de discussió sobre les notícies de premsa i temes d'actualitat relacionats amb la matèria, amb l'objectiu de despertar l'interès de l'estudiant pel context polític actual, aprendre a interpretar la notícia i estimular l'expressió oral, completatr amb un TREBALL/Test final d'avaluació
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
TREBALL PRÀCTIC DE RECERCA. Consistirà en un treball pràctic en grup sobre un tema del programa de l'assignatura en el que s'haurà de realitzar una exposició individual, un vídeo resum i un dossier en paper, segons un calendari prèviament publicat.
En cada exposició hi haurà un petit debat sobre el contingut exposat.
|
Atenció personalitzada |
Per aquesta assignatura s'ha preparat una pàgina web específica de suport, on l'estudiant hi trobarà tot el material necessari i complementari adient.
Qualsevol dubte podrà ser consultat al professor, bé en les seves hores de despatx que seran comunicades degudament, o bé per correu electrònic, que seran contestades en temps breu.
L'alumne podrà seguir l'assignatura en una pàgina web creada pel professor específicament per la matèria. |
Descripció |
Al llarg del curs, el professor responsable de l'assignatura podrà establir tutories amb els estudiants per analitzar l'evolució de l'aprenentatge de cadascun i atendre i resoldre dubtes en relació a un tema en concret. Tota vegada que tindrà a disposició de l'alumnat el seu correu electronic. Qualsevol estudiant podrà conectar amb el professor per resoldre els dubtes, aclarir conceptes o quedar a hores de despatx. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
DEBATS sobre temes d'actualitat relacionats amb l'assignatura. Es valorarà la intervenció a classe i un TREBALL de resum final/TEST.
L'assistència a classe i el grau d'interès i implicació de l'estudiant podrà ser valorada, a criteri del professor.
|
20% |
Proves de desenvolupament |
|
La part teòrica de la primera convocatòria s'avaluarà a través d'una prova escrita.
PROVA ESCRITA DE DESENVOLUPAMENT. Consistirà en preguntes a desenvolupar cadascuna basades en la totalidad de la part teòrica de l’assignatura. Aquesta prova tindrà una ponderació del 50%.
EXERCICIS TIPUS TEST. Consistiran en diferents exercicis amb preguntes d'elecció múltiple. amb una periodicitat que podrà ser quinzenal i que versaran sobre els continguts teòrics del programa impartits en les classes anteriors. La realització d'aquests exercicis serà requisit indispensable per poder optar a la prova final de la primera convocatòria. La no superació de la prova final de la primera convocatòria suposarà que l'estudiant s'haurà de presentar a la segona convocatòria, malgrat tenir la pràctica superada.
|
50% |
Proves pràctiques |
|
TREBALL PRÀCTIC DE RECERCA en grup relacionat amb un tema del programa de l'assignatura més un video resum i una presentació oral, segons calendari d'intervencions. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Examen de la segona convocatòria. Consistirà en el plantejament de quatre preguntes, dues teòriques i dues pràctiques, valorades en 2,5 punts cadascuna.En aquest examen entrarà tota la matèria del curs. NOTA: No superaran l'assignatura els estudiants que en l'examen deixin una pregunta en blanc o sigui totalment errònia. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'estudiant no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Técnos, Madrid, 2008
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1994
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, Valencia, 1995
FOSSAS ESPADALER, E.; PÉREZ FRANCESC, J.Ll., Lliçons de Dret Constitucional, Proa, Barcelona, 1997
VIVER PI-SUNYER, C., L'ordenament constitucional. Constitucio, Vicens-Vives, Barcelona, 1991
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director i Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2012
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya.Comentari a l'Estatut, Ariel, Barcelona, 2007
BARCELÓ, M./ VINTRÓ, J.(Coords.), Dret Públic de Catalunya, Dykinson, Barcelona, 2011
CARRERAS CASANOVAS, A., https://sites.google.com/site/constiacc/, Google sites Web, 2012
|
Es recomana la utilització de la pàgina web de l'assignatura per tal de preparar les pràctiques i els continguts de les classes https://sites.google.com/site/constiacc/
• http://www.congreso.es
• http://www.senado.es
• http://www.parlament.cat
• http://www.casareal.es/
• http://www.poderjudicial.es
• https://sede.mjusticia.gob.es/cs/Satellite/Sede/es/1215197884559/DetalleInicioTramites.html
• http://www.tribunalconstitucional.es
• http://www.defensordelpueblo.es
• http://www.la-moncloa.es
• http://www.gencat.cat/generalitat/cat/govern/index.htm
• http://www.juntaelectoralcentral.es/portal/page/portal/JuntaElectoralCentral/JuntaElectoralCentral
• http://www.sindic.cat
• http://www.cac.cat
• http://europa.eu
. http://www.boe.es
|
Complementària |
|
Per la preparació dels debats s'haurà d'aprofundir fora de l'aula en els continguts dels temes a debatre, mitjançant la utilització dels materials assenyalats. |
|
Altres comentaris |
Es recomana destinar un temps de trebal i estudi fora de l'aula d'aproximanadament 1,30 hores diaries per aquesta assignatura. CAL UN TREBALL CONSTANT DES DEL PRIMER DIA DE CURS. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|