DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) DRET DEL TREBALL II Codi 15204105
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
CISCART BEÀ, NEUS
Adreça electrònica neus.ciscart@urv.cat
Professors/es
CISCART BEÀ, NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant El contingut s'estructura en quatre blocs temàtics: 1.- Retribució 2.-Modificació del contracte de treball. 3.- Suspensió del contracte de treball. 4.- Extinció del contracte de treball.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació
 A4 Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica
 A5 Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals
 A6 Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals
 A7 Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Adquireix eines d’interpretació de les institucions polítiques i jurídiques
 A4 Genèric
 A5 Genèric
 A6 Genèric
 A7 Comprèn i interpreta les vicissituds del contracte de treball
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B2 Genèric
 B4 Genèric
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús

Continguts
Tema Subtema
Llicó 1. El salari 1. Concepte de salari. Principi d'igualtat retributiva
2. Tipus de retribució
3. Estructura salarial:
a) sou base
b) complements salarials
4. Les prestacions extrasalarials
5. Les gratificacions extraordinàries
6. Les comissions
7. La fixació del salari
8. El pagament del salari: lloc, temps, forma
9. La protecció del salari
Lliçó 2.- La modificació del contracte de treball

1. Concepte, fonament, finalitat i tipus

2. La mobilitat funcional
2.1. Concepte i fonament
2.2. Classes
2.3. Límits
2.4. Efectes

3. La mobilitat geogràfica
3.1. Concepte i fonament
3.2. Classes
3.3. Mobilitat geogràfica no regulada per l'Estatut dels Treballadors

4. La modificació substancial de les condicions de treball
4.1.Concepte i fonament
4.2.Classes
4.3. Règim jurídic

5. La transmissió d'empresa
5.1. Concepte i fonament
5.2. Objecte
5.3. Classes
5.4. Efectes
Lliçó 3.- La suspensió del contracte de treball

1. Concepte i fonament
2. Causes
3. Efectes
Lliçó 4.- Les excedències laborals

1. Excedència forçosa. Concepte i fonament
1.1. Excedència forçosa per càrrec públic
1.2. Excedència forçosa per càrrec sindical

2. Excedència voluntària. Concepte i fonament
2.1. Requisits
2.2. Condicions d'exercici
2.3. Efectes

3. Excedència per a tenir cura de fills i familiars
3.1. Concepte i fonament
3.2. Condicions d'exercici
3.3. Efectes

Lliçó 5.- L'extinció del contracte

1. Concepte i fonament

2. Classes

3. Causes

4. Efectes
Lliçó 6.- Extinció del contracte per voluntat del treballador


1. Resolució sense causa i amb preavís: la dimissió

2. Resolució sense causa i sense preavís: l'abandonament
2.1. Forma
2.2. Efectes

3. Resolució causal
3.1. Causes
3.2. Procediment
3.3. Efectes
Lliçó 7.- Extinció del contracte per voluntat concurrent. Desaparició i incapacitat de les parts



1. Mutu acord. La quitança

2. Condició resolutòria

3. Terme final

4. Mort, incapacitat i jubilació del treballador

5. Mort, incapacitat i jubilació de l'empresari

6. Extinció de la personalitat jurídica empresarial.

Lliçó 8.- L'acomiadament disciplinari

1. Concepte i característiques

2. Causes

3. Procedimient

4. Efectes
Lliçó 9.- L'acomiadament col.lectiu. L'acomiadament per força major

1. L'acomiadament col.lectiu
1. 1. Concepte i característiques
1. 2. Classes
1. 3. Causes
1. 4. Procediment
1. 5. Efectes

2. L'acomiadament per força major
2.1. Concepte i característiques
2.2. Classes
2.3. Causes
2.4. Procediment
2.5. Efectes
Lliçó 10.- L'acomiadament per causes objectives
1. Concepte i característiques

2. Causes

3. Procediment

4. Efectes




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
1 1 2
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A4
A7
B5
C3
20 9 29
Sessió Magistral
A1
30 1 31
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves mixtes
A1
6 54 60
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats introductòries adreçades a explicar els trets generals de la matèria, les pautes organitzatives, metodològiques i els objectius de l'aprenentatge.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Preparació, resolució escrita i exposició pública de diferents supòsits pràctics vinculats a les unitats temàtiques de l'assignatura. L'assistència és obligada a totes les sessions.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de les unitats temàtiques de l'assignatura.
Atenció personalitzada L'horari de l'atenció presencial constarà al Moodle.
L'atenció no presencial es durà a terme via Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció presencial al despatx en els dies i horari prefixat. Atenció no presencial via moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A4
A7
B5
C3
Per tal de desenvolupar aquesta activitat en avaluació continuada caldrà complir dos requisits: 1) acreditar els coneixements teòrics bàsics per dur a terme la praxis aplicativa d'aquests, a tal fi cal palesar-los en l'argumentació jurídica escrita i en la verbal, tant pel que fa respecte al raonament jurídic propi com en el cas d'intervencions per rebatre/complementar/matisar l'argumentari de la resta d'alumnat participant.
2) una assistència a totes les sessions pràctiques a l'aula.

Per superar la part pràctica haurà d'obtenir-se un mínim de 5 punts en el promig dels casos pràctics resolts (realització i debat posterior).
50%
Proves mixtes
A1
Durant el curs es faran a l'aula dos proves teòriques escrites.
La part pràctica podrà superar-se tal com consta a la descripció dels supòsits pràctics, amb el percentatge de qualificació que hi consta.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATORIA (AC):

a) Part teòrica:

Durant el curs es realitzaran dues proves teòriques, tipus test (TEST1 -TEST2), de forma individual, a classe i per escrit. La part teòrica de l'assignatura es superarà amb l' obtenció de 5 punts en ambdues proves. Els alumnes que no obtinguin els 5 punts en ambdues proves s' examinaran de tota la matèria inclosa a les unitats temàtiques no superades. Els que aprovin només una de les proves teòriques podran recuperar la part corresponent a la prova suspesa en la segona convocatòria.

b) Part pràctica:

La qualificació de la part pràctica s'avaluarà fent la mitja de tots els supòsits pràctics realitzats durant l'avaluació continuada. No obstant, caldrà assolir un mínim de 5 punts de mitja, en cadascun del supòsits pràctics, per tal de superar aquesta part. Els supòsits es resoldran en grup. La qualificació final s'obtindrà amb la nota obtinguda per el grup en cadascuna de les pràctiques, que podrà ser millorada, a títol individual, per cada un dels alumnes del grup amb les seves intervencions personals de defensa del cas pràctic.

c) Qualificació final:

La qualificació final de l'assignatura serà el resultat de la mitja obtinguda en la part teòrica i la part pràctica.

En cas d'aprovar només una de les parts obligatòries (teòriques o pràctiques) l'alumne s'haurà d'examinar de la part no superada en l' examen de segona convocatòria per tal de recuperar-la.

2. SEGONA CONVOCATORIA :

Els alumnes que no hagin cursat o no hagin superat el sistema d'avaluació continuada (total o parcialment), hauran d'examinar-se obligatòriament en aquesta convocatòria per tal de superar l'assignatura.

a) Alumnes que no han cursat avaluació continuada:

En aquest cas, l'alumne s'examinarà d´ ambdues parts i haurà d'obtenir un mínim de 5 punts en cadascuna d'aquestes (teoria/pràctica) per tal de superar l'assignatura.

b) Alumnes que no han superat l'avaluació continuada:

L'alumne que no hagi superat cap de les parts avaluables en l'avaluació continuada haurà d'examinar-se d'ambdues parts i haurà d'obtenir un mínim de 5 punts en cadascuna d'aquestes (teoria/pràctica).

Aquells que, havent seguit el sistema de l'avaluació continua, tinguin pendent només alguna de les parts avaluables (teòrica o pràctica), s'examinarà parcialment de la part no superada. En aquest cas haurà d'obtenir un mínim de 5 punts per tal de superar-la. La nota final serà la resultant del promig de la part de l'activitat superada en l'avaluació continuada i la nota obtinguda en l'examen d'aquesta convocatòria de la part recuperada.

En cas que l'alumne, no superi la part examinada pendent per recuperar, quedarà suspès de tota l'assignatura, havent-se de presentar amb totes les activitats avaluables novament al curs vinent.

Per a la part pràctica de l' examen, cadascú per desenvolupar l'argumentació jurídica en les respostes podrà portar-se tota la documentació/material que estimi oportú, única i exclusivament en suport paper. L'ús d'aquesta documentació serà personal, no transferible entre alumnes.

Per l' examen de la segona convocatòria, cal mirar dia/hora i lloc al calendari d' exàmens aprovat per la Facultat de Ciències Jurídiques i que consta al Web d'aquesta.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material, com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica , Base de datos Aranzadi/Westlaw. Experto Social, ,
, Legislación laboral y de Seguridad Social, 2015, Aranzadi
ALONSO OLEA, M. y CASAS BAAMONDE, M.E.:, Derecho del Trabajo., última edición, Servicio de Publicaciones de la Universidad Compl
GARCIA NINET, J.I., et al., Derecho del Trabajo , 2015, Aranzadi
MARTIN VALVERDE, A.; RODRIGUEZ-SAÑUDO, F. y GARCIA MURCIA, J.:, Derecho del Trabajo, 2015, Tecnos
MARTINEZ ABASCAL, V.A.; HERRERO MARTIN, J.B., Curso de Derecho del Trabajo, última edición, Tecnos
MONTOYA MELGAR, A.:, Derecho del Trabajo., 2015, Tecnos
PALOMEQUE LOPEZ, M.C. y ALVAREZ DE LA ROSA, M.:, Derecho del Trabajo, 2015, Ceura
, , ,

A l'aula s'indicaran les lectures recomanades per a les diverses unitats temàtiques.

Al moodle s' inclouran les lectures recomanades.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DRET DEL TREBALL I/15204006
 
Altres comentaris
Caldrà fer el seguiment del calendari previst des de l' inici del curs per tal de seguir la programació exigida per dur a terme una avaluació continuada en l'assignatura. També caldrà ajustar-se a les pautes i requisits assenyalats per desenvolupar el contingut de l'assignatura atesa la metodologia predeterminada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent