DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) IGUALTAT, GÈNERE I OCUPACIÓ Codi 15204122
Ensenyament
Grau de Relacions Laborals i Ocupació (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
CASAS VILLODRE, ROSA MARIA
MATU RANCU, RALUCA OANA
Adreça electrònica rosamaria.casas@urv.cat
ralucaoana.matu@urv.cat
Professors/es
CASAS VILLODRE, ROSA MARIA
MATU RANCU, RALUCA OANA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es presenta una revisió de la situació de les dones i els homes en relació a tot el treball que es realitza en la societat actual. S'incorpora la perspectiva de gènere per analitzar les desigualtats i diferències que es poden identificar en relació a l'ocupació i el treball.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Elaborar, implementar i avaluar estratègies de promoció socioeconòmica, d’inserció laboral i de formació del sistema d’ocupació
 A12 Analitzar i diagnosticar situacions i problemes del mercat de treball (immigració, igualtat per raó de gènere, desenvolupament local, ...)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B9 Dissenyar estratègies i solucionar problemes en matèria d'igualtat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Entén les claus de la igualtat de gènere en l’àmbit jurídic laboral
 A12 Comprèn els conceptes analítics de les polítiques públiques aplicables a les relacions sociolaborals i a l’ocupació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B9 Comprèn el fenomen de la igualtat de gènere en l'àmbit socio-laboral i les polítiques públiques d'intervenció
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. De polítiques de dones a polítiques d'igualtat.




2. Del treball a l'ocupació.






3. Les polítiqes d'igualtat d'oportunitats en el treball.

1. Contextualització político-jurídica: origen de les polítiques d'igualtat.
2. De les sufragistes al feminisme.
3. Conceptes bàsics entorn a la igualtat d'oportunitats.

4. El concepte treball i treball domèstic.
4.1. Càlcul econòmic del treball de cura.
4.2. La dimensió temporal del treball.
5. Ocupació i mercat de treball.
5.1. Entre la doble jornada i la doble presència. De les polítiques de conciliació a la corresponsabilitat.
5.2 Desigualtats i discriminacions: segregació, discriminació salarial i contractual, assetjament sexual i per raó de sexe.

6. Les polítiques d'igualtat d'oportunitats en el treball.
6.1 Agents d'igualtat.
6.2 Plans d'igualtat i avaluació.
6.3 Lideratge i promoció professional.
6.4 Actuacions per la igualtat en l'àmbit sindical: de l'afiliació a la negociació col·lectiva.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A12
C5
2 0 2
Debats
B3
B6
2 6 8
Presentacions / exposicions
B6
B9
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B6
C5
12 12 24
Treballs
A10
B9
C5
4 15 19
Pràctiques de camp/sortides
A10
B9
C5
2 0 2
Sessió Magistral
A10
A12
24 24 48
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació. (1 hora de classe teòrica)
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’una o dues ponents per aprofondir en el coneixement d’un tema (el del gènere a l'actualitat) (2 hora de classe)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on dos o més grups defensaran postures contràries. (4 hores de classe pràctica
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
(8 hores de classe pràctica o teòrica)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions dedicades al debat en base a unes lectures o informes amb dades quantitatives prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat (12 hores de classe pràctica).
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
Pràctiques de camp/sortides Visita a empreses o institucions per conèixer de primera mà l'aplicació de plans d'igualtat (2 hores de classe)
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura (24 hores de classe teòrica)

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
B3
B6
Participació en un debat a classe sobre un tema prèviament indicat pel professorat i treballat amb documentació per l'alumnat. 10%
Presentacions / exposicions
B6
B9
Exposició a classe del treball realitzat en grup 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B6
C5
Entrega de les pràctiques desenvolupades a classe i completades per l'alumnat a casa 20%
Treballs
A10
B9
C5
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'apartat altres fa referencia a dues proves escrites, una de parcial i una final, sobre els continguts treballats a la'assignatura i que tindran un pes cada prova del 20%.


Fonts d'informació

Bàsica

Recio, Albert y Recio, Carolina (2005), Les desigualtats en el mercat de treball. Panel de les desigualtats socials a Catalunya, Barcelona, Fundació Juime Bofill.

Torns, Teresa. (2007), “El tiempo de trabajo y las relaciones de género: las dificultades de un cambio ineludible”, en Carlos Prieto (ed-), Trabajo, género y tiempo social, Barcelona, Hacer.

Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

ASTELARRA, J. Veinte años de políticas de igualdad, Madrid: Ediciones Cátedra, 2005.

BORDERÍAS, c.; CARRASCO, C. y ALEMANY, c.: Las mujeres y el trabajo: rupturas conceptua­les, Barcelona-Madrid, FUHEM-ICARIA, 1994.

CARRASQUER, P.; TORNS, T.; TEJERO, E. y ROMERO, A.: «El trabajo reproductivo», Papers núm. 55/1998.

GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.

MARUANI, M.; ROGERAT CH. Y TORNS, T.: Las Nuevas fronteras de la desigualdad hombres y mujeres en el mercado del trabajo, Barcelona Icaria: 2000.

TORNS, T.: «Las asalariadas: un mercado con género», en MIGUÉLEZ, F. y PRIETO, c.: Las relaciones de empleo en España, Madrid, Siglo XXI: 1999.

TORNS, T., BORRÁS, V., CARRASQUER, P. (2003-2004). “La conciliación de la vida laboral y familiar: ¿Un horizonte posible?”,  Sociología del Trabajo, 50: 114-137.

Complementària

Artázcoz L. (2005): La salut des de la sensibilitat de gènere. Barcelona: Institut Català de les Dones. Quadern de l’Institut nº 2.

Consejo de la Unión Europea. Diario Oficial. Conclusiones del Consejo sobre la salud de las mujeres. (2006/C146/02) 22-6-2006.

Generalitat de Catalunya,(2005): Marcar les diferències: la representació de dones i homes a la llengua. Criteris lingüístics,6. Barcelona: Depatament de la Presidencia.

Navarro V, Quiroga A. (2004): “Politicas de Estado de bienestar para la equidad”. En Gaceta Sanitaria nº 18, pp.147-157

LEY  3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE nº 71 de 23-3-2007)

Organización Mundial de la Salud.(2002). Integración de las perspectivas de género en la labor de la OMS. Ginebra

Rivera M, (2003):Nombrar el mundo en femenino. Barcelona: ICARIA

Sau V. (1981): Un diccionario ideologico feminista. Barcelona: ICARIA.              

Sau V. Ser mujer . (1993): El fin de una imagen tradicional. 2 à ed.Barcelona: ICARIA.

Valls C. (2006):Mujeres invisibles. 2à ed. Barcelona: debolsillo.

Hernando, A. (2003) ¿Desean las mujeres el poder? Cinco reflexiones en torno a un deseo conflictivo, Madrid, Minerva.

GARCÍA DE LEÓN, A.: Las Académicas profesorado universitario y género, Madrid, Instituto de la Mujer: 2001.

GÓMEZ BUENO, C.: «Mujeres y trabajo: principales ejes de analisis», Papers 63/64,2001.

IZQUIERDO, M:J.: El sexismo en la UAB, UAB, 2004.

Gensana, A. Informes d'impacte de gènere. Barcelona, Col·lecció: Eines, Barcelona, Institut Català de

la Dona: 2005

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent