Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
| A8 |
Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics |
| A11 |
Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix i distingeix les diferents funcions que el Dret pot complir a la societat
| | A8 |
Genèric
| | A11 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA I. INTRODUCCIÓ AL CONCEPTE DE DRET |
I. Algunes qüestions sobre la definició del Dret.
I.1. Notes preliminars sobre la noció de Dret.
I.2. Problemes de definició: ambigüitat i vaguetat.
II. Les concepcions del Dret. La polèmica entre el jusnaturalisme i el positivisme jurídic.
II.1. Introducció. La tridimensionalitat del Dret. La distinció entre concepte i concepció.
II.2. Les concepcions del Dret.
II.3. Jusnaturalisme i positivisme jurídic.
|
TEMA II. DRET I ALTRES ORDRES NORMATIUS |
I. Introducció. La distinció entre «ser» i «haver de ser».
II. Dret i altres ordres normatius.
III. Dret i usos socials.
IV. Dret i moral.
IV.1. Les esferes de la moral.
IV.2. Trets diferencials entre moral i Dret.
IV.3. Connexions entre Dret i moral. La relació entre el Dret i la moral en el jusnaturalisme i el positivisme jurídic.
|
TEMA III. DRET I ESTAT |
I. Dret i poder.
II. L´Estat de Dret.
II.1. Orígens i caràcters.
II.2. Estat liberal de Dret.
II.3. Estat social de Dret.
II.4. Estat constitucional.
III. La crisi de l´Estat nacional.
|
TEMA IV. LA NORMA JURÍDICA |
I. Prescripcions i normes.
I.1. Les diferents funcions del llenguatge.
I.2. Tipus de normes segons von Wright.
II. Estructura i classes de normes jurídiques.
II.1. Supòsit de fet i conseqüència jurídica.
II.2. Altres perspectives d´anàlisi.
II.3. El caràcter: normes imperatives i normes permisives.
II.4. Consideració especial de les normes permisives.
II.5. El contingut: normes abstractes i concretes.
II.6. La condició d´aplicació. Normes jurídiques hipotètiques.
II.7. Les classes de normes jurídiques segons l´autoritat.
II.8. El/s subjectes normatius: normes generals i particulars.
II.9. L´ocassió: marc territorial i temporal d´aplicació.
II.10. La promulgació: normes escrites i consuetudinàries.
II.11. El problema de la sanció.
III. Normes de conducta i normes d´organització: la seva funció.
IV. Sobre regles i altres enunciats. Especial atenció als principis jurídics.
|
TEMA V. EL DRET COM A ORDENAMENT JURÍDIC |
I. La noció d´ordenament jurídic.
II. Sobre la unitat de l´ordenament jurídic.
II.1. La noció de validesa.
II.2. La solució de la jerarquia normativa i la «norma fonamental» (Kelsen).
II.3. El criteri de la «regla de reconeixement» (Hart).
II.4. El criteri del reconeixement pels òrgans d´aplicació.
II.5. Plantejaments actuals sobre la regla de reconeixement.
III. Sobre la plenitud de l´ordenament jurídic.
III.1. Les llacunes del Dret i la seva integració.
IV. Sobre la coherència de l´ordenament jurídic.
IV.1. Les antinòmies jurídiques i els seus criteris de resolució.
|
TEMA VI. CONCEPTES JURÍDICS FONAMENTALS |
I. El deure jurídic.
I.1. Introducció històrica.
I.2. Concepte i funció.
I.3. Estructura. Les concepcions de Kelsen, Ross i Hart.
I.4. Conclusió.
II. El dret subjectiu.
I.1. Introducció.
I.2. El concepte de dret subjectiu.
I.3. Les modalitats de drets subjectius (Hohfeld i Ross)
III. La sanció jurídica.
IV.1. Introducció.
IV.2. El concepte de sanció en l´imperativisme jurídic.
IV.3. La revisió del concepte de sanció.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
40 |
80 |
120 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
3 |
5 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
2 |
3 |
5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
4 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
3 |
5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
3 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita). |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne. |
Descripció |
Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Capacitat de discurs i comunicació de continguts generals. |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Capacitat de resolució de problemes jurídics complexes. |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Contestació a les qüestions plantejades. |
20 |
Proves mixtes |
|
Prova final combinada de preguntes curtes i tipus test. |
50 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria s´avaluarà amb els mateixos paràmetres que la primera convocatòria. |
Bàsica |
VV.AA. (J. de Lucas, coord.), Introducción a la Teoría del Derecho, 3a edició, 1995, Tirant lo Blanch
M. ATIENZA, Introducción al Derecho, 1985, BARCANOVA
M. ATIENZA, Sobre el sentido del Derecho, 2001, Ariel
N. BOBBIO, Contribución a la Teoría del Derecho, 1990, Debate
N. BOBBIO, Teoría general del Derecho, 1991, Debate
R. CALVO, Teoría del derecho, 1992, Tecnos
R. DE ANGEL, Una Teoría del Derecho (introducción al estudio del Derecho), 6a edició, 1993, Civitas
L. DÍEZ-PICAZO, Experiencias jurídicas y Teoría del Derecho, 3a edició, 1993, Ariel
R. GUASTINI, Distinguiendo. Estudios de teoría y metateoría del Derecho, 1999, Gedisa
A. LATORRE, Introducción al Derecho, 1993, Ariel
L. MARTÍNEZ ROLDÁN, Curso de Teoría del Derecho y metodología jurídica, 1993, Ariel
C. S. NINO, Introducción al análisis del Derecho, 1983, Ariel
A. E. PÉREZ-LUÑO, Teoría del Derecho. Una concepción de la experiencia jurídica, 1996, Tecnos
J. G. RIDDALL, Teoria del Derecho, 1999, Gedisa
R. SORIANO, Compendio de Teoría general del Derecho, 2a edició, 1993, Ariel
VV.AA., 244 preguntas de introducción al Derecho, 1986, Ariel
VV.AA. (L. Prieto, coord.), Lecciones de Teoría del Derecho, 1997, MacGraw-Hill
VV.AA. (G. Peces-Barba, et. al.), Curso de Teoría del Derecho, 1999, Marcial Pons
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
FILOSOFIA DEL DRET/15072032 | RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ JURÍDICA/15072218 | SOCIOLOGIA DEL DRET/15073221 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA DEL DRET/15214003 | DRET ROMÀ/15214002 | HABILITATS DEL JURISTA/15214001 | CONSTITUCIÓ I SISTEMA DE FONTS/15214005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|