DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ECONOMIA Codi 15214010
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CARRERAS ROIG, LLUÍS
SANZ CORDOBA, PATRICIA
Adreça electrònica lluis.carreras@urv.cat
patricia.sanz@urv.cat
carles.mendez@urv.cat
Professors/es
CARRERAS ROIG, LLUÍS
SANZ CORDOBA, PATRICIA
MÉNDEZ ORTEGA, CARLES
Web http://https://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant L'objectiu del curs és aconseguir que l'estudiant de Dret obtingui un coneixement suficient de la matèria econòmica i familiaritzar-lo en l'ús dels termes i les tècniques d'anàlisi econòmica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Seleccionar informació no jurídica rellevant per utilitzar-la en un context jurídic
 A7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
 A11 Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Comprèn el paper de l’economia i la política com a reguladora de les relacions socials
 A7 Genèric
 A11 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
MICROECONOMIA

I-INTRODUCCIÓ
LLIÇÓ 1.-L'economia com a ciència social.
1.1.- L'activitat econòmica
1.2.- Models econòmics
1.3.- Sistemes econòmics.
1.4.- La base demogràfica.
1.5.- Formació de mà d'obra i producció
II-EL MERCAT
LLIÇÓ 2.- Els mercats: Demanda i Oferta
2.1.- El mercat i la competència
2.2.- La teoria de la demanda
2.3.- La teoria de l'oferta.
2.4.- L'equilibri del mercat, desplaçaments i moviments
2.5.- L'elasticitat

LLIÇÓ 3.- L'oferta: l'empresa i els costos
3.1.- Tecnologia i funció de producció
3.2.- Funció de costos de l'empresa.
3.3.- Rendiments d'escala.

LLIÇÓ 4.- Diferents tipus de mercats
4.1.- Competència perfecta
4.2.- Competència imperfecta

LLIÇÓ 5.- Fallades del mercat
5.1.- Externalitats
5.2.- Béns públics
5.3.- Intervenció pública
III.- LA DESIGUALTAT DE LA RENDA I LA RIQUESA LLIÇÓ 6.- Eficiència i equitat
6.1.- Distribució de la renda i equitat
6.2.-El sistema impositiu
MACROECONOMIA

IV - INTRODUCCIÓ
LLIÇÓ 7.- Els agregats econòmics
7.1.- El PIB i els seus components
7.2.- La mesura del cost de la vida
7.3.- Cicles econòmics
7.4.- L'economia en el llarg termini
7.5.- El mercat de treball

LLICÓ 8.- Polítiques econòmiques
8.1.- Política fiscal
8.2.- Política monetària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
2 2 4
Sessió Magistral
A5
40 52 92
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
C2
20 20 40
Atenció personalitzada
A5
1 1 2
 
Proves pràctiques
A5
C2
4 4 8
Proves objectives de tipus test
A5
C2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura i del pla de treball.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Simulacions a través de les TIC
Atenció personalitzada Atenció presencial al despatx en els dies i horari prefixat.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció presencial al despatx en els dies i horari prefixats.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A5
C2
Es realitzaran dues proves pràctiques, una relacionada amb les quatre primeres lliçons


i l'altra, vinculada a la resta de lliçons del programa.


25%


25%
Proves objectives de tipus test
A5
C2
Es realitzarà una prova objectiva tipus test de caire teòric respecte dels continguts del programa. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal de superar l'assignatura en l'avaluació continuada, caldrà haver aprovat la part pràctica i la part teòrica, cadascuna de les parts per separat. Per tant, és necessari tenir un 2.5 sobre 5 de la part pràctica i un 2,5 sobre 5 de la part teòrica.

Només en el cas que l'alumne/a hagi obtingut un 2 sobre 5 a la part pràctica, aquest 2 se sumarà a la nota obtinguda a la part teòrica i si la suma és igual o superior a 5, haurà superat l'assignatura.

I només en el cas que l'alumne/a hagi obtingut un 2 sobre 5 a la part teòrica, se li sumarà aquest 2 a la nota obtinguda a la part pràctica i si la suma és igual o superior a 5, haurà superat l'assignatura.

En cas de no superació de l'assignatura en l'avaluació continuada, la segona convocatòria es correspondrà amb una prova objectiva tipus test de caire teòric (50%) i una prova pràctica (50%). Si un alumne/a ha aprovat la part teòrica en l'avaluació continuada o bé la part pràctica en l'avaluació continuada, a la segona convocatòria ja no cal que es torni a examinar de la part ja superada. Per tant, se li guarda la nota de la part superada. En aquesta segona convocatòria caldrà obtenir un 5 sobre 10 de la/les part/s suspesa/es a l'avaluació continuada.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.

Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar que s'iniciï un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica N.G. Mankiw/M. Taylor, Economía, 2017, Ed. Paraninfo
Krugman, Wells, Graddy, Fundamentos de Economía, 3ª 2015, Ed. Reverté
Avila, Gómez, Lozano, Mochón, Simón et al., Economía: Teoría y Política. Libro de Problemas, 1994, Ed. McGraw Hill
J, Torres, Economía Política, 2013, Ed. Pirámide

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent