Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A3 |
Asesorar, mediar, negociar y resolver conflictos desde una perspectiva jurídica |
| A6 |
Elaborar documentos jurídicos o con relevancia jurídica complejos |
| A7 |
Ser consciente de la función del derecho como sistema regulador de las relaciones sociales y económicas |
| A9 |
Conocer en profundidad las principales instituciones jurídicas públicas y privadas, su génesis y evolución histórica |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B2 |
Resolver problemas complejos de forma efectiva en el campo jurídico |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B4 |
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A3 |
Da respuesta a un problema planteado aplicando la normativa, la jurisprudencia y la doctrina autorizada
| | A6 |
Genèric
| | A7 |
Genérico
| | A9 |
Genérico
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B2 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
|
tema |
Subtema |
TEMA 1. ELS SISTEMES PROCESSALS PENALS
|
1. Els sistemes processals penals: a)sistema acusatori, b) sistema inquisitiu, c) sistema mixt.
2. El sistema processal espanyol dissenyat per la LECrim de 1882.
3. Els principis informadors del procés penal: a) El principi d'oficialitat, b) El principi de legalitat. 4. Els principis del procediment penal: a) oralitat, b) immediació i c) publicitat.
|
TEMA 2. L'ACTIVITAT JURISDICCIONAL PENAL
|
1. La jurisdicció penal
2. La competència penal: objectiva, funcional i territorial |
TEMA 3. L'ACTIVITAT DE LES PARTS EN EL PROCÉS PENAL
|
1. Concepte de parts
2. Parts acusadores: a) el Ministeri Fiscal; b) l'acusador particular; c) l'acusador popular; d) l'acusador privat; e) l'actor civil
3. Les parts acusades: a) l'inculpat; b) el responsable civil
4. Pluralitat de parts en el procés penal
|
TEMA 4. ESTRUCTURA, FUNCIÓ I OBJECTE DEL PROCÉS PENAL
|
1. Estructura: instrucció, judici i execució
2. Tipus de processos penals
3. Objecte del procés penal: a)concepte; b) elements identificadors de l'objecte del procés: el fet punible i l'acusat; c) l'objecte civil del procés penal
|
TEMA 5. JUDICIS PENALS ORDINARIS I ESPECIALS
|
1. El judici ordinari per delictes
2. El procediment penal abreujat
3. El procediment per a l'enjudiciament ràpid de determinats delictes
4. El judici davant del Tribunal del Jurat
5. El judici per a l'enjudiciament de delictes lleus
|
TEMA 6. LA INICIACIÓ DEL PROCÉS PENAL
|
1. Nocions introductòries
2. La denúncia
3. L'atestat
4. La querella
5. La citació de l'imputat |
TEMA 7. LA INSTRUCCIÓ
|
1. Perspectiva constitucional de la instrucció
2. Subjectes de la instrucció
3. Procediment d'instrucció
4. Diligències d'instrucció
5. L'auto de processament
6. Conclusió de la instrucció
7. El sobreseïment
|
TEMA 8. LES MESURES CAUTELARS
|
1. Mesures cautelars personals
2. Mesures cautelars de contingut patrimonial |
TEMA 9. EL JUDICI ORAL
|
1. Els escrits de qualificació provisional
2. Els articles de previ pronunciament
3. La prova en el judici oral
4. La celebració del judici oral
|
TEMA 10. CONCLUSIÓ DEL PROCÉS PENAL
|
1. La sentència penal
2. La prejudicialitat
3. La cosa jutjada
4. Els mitjans d'impugnació |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
1 |
2 |
Sesión magistral |
|
20 |
5 |
25 |
Debates |
|
10 |
12 |
22 |
Trabajos |
|
7 |
11 |
18 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
1 |
1 |
2 |
Pruebas prácticas |
|
2 |
2 |
4 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
0.5 |
0.5 |
1 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Exposició general de l'assignatura |
Sesión magistral |
Explicació dels temes del programa |
Debates |
Discussió a classe de problemes o qüestions prèviament seleccionades |
Trabajos |
Redacció d'escrits jurídics i resolució de casos pràctics |
Atención personalizada |
Realització de tutories |
descripción |
A mesura que es desenvolupi l'assignatura, el professor atendrà els dubtes de l'alumne durant l'horari d'atenció als alumnes, prèvia petició per correu electrònic. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas prácticas |
|
Realització d'una pràctica integrada |
40% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Realització d'un examen tipus test |
30% |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
Realització d'un examen de preguntes curtes |
30% |
Otros |
|
Durant el curs es realitzaran activitats pràctiques l'elaboració de les quals es valorarà positivament de cara a la nota final |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per seguir l'avaluació continuada cal que l'estudiant es presenti, necessàriament, a totes les proves avaluatives proposades. Per tant, la nota final de l'avaluació continuada serà la que resulti de la mitjana de les activitats desenvolupades durant el curs. La no presentació a una concreta activitat implicarà que l'alumne no pugui ser avaluat d'acord amb el sistema d'avaluació continuada i, en conseqüència, hagi de presentar-se a la segona convocatòria per a poder superar l'assignatura. En segona convocatòria es realitzà un únic examen de tot el temari. En cap cas es guardaran les notes de les activitats desenvolupades durant l'avaluació continuada. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Básica |
|
Es recomana l'última edició dels següents manuals: - RAMOS MÉNDEZ, Francisco: Enjuiciamiento Criminal, lectura constitucional, edit. Atelier, Barcelona - NIEVA FENOLL, J., Derecho Procesal Penal, Marcial Pons, Madrid. - ARMENTA DEU, T.: Lecciones de Derecho Procesal Penal, edit. Marcial Pons. - DE LA OLIVA SANTOS, A., (et altri): Derecho Procesal Penal, edit. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid. - GIMENO SENDRA, V., Manual de Derecho Procesal Penal, Ediciones Jurídicas Castillo de Luna, Madrid. - MONTERO AROCA, J., GÓMEZ COLOMER, J.L., BARONA VILAR: Derecho Jurisdiccional III, Proceso Penal, edit. Tirant lo Blanch, Valencia. |
Complementaria |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
INTRODUCCIÓN AL DERECHO PROCESAL/15214006 | DERECHO PROCESAL CIVIL/15214119 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|