DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) NACIONALITAT I ESTRANGERIA Codi 15214210
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Coordinador/a
PERDIGUERO GARRETA, CARLES
FONT MAS, MARIA
Adreça electrònica maria.font@urv.cat
carles.perdiguero@urv.cat
Professors/es
FONT MAS, MARIA
PERDIGUERO GARRETA, CARLES
Web
Descripció general i informació rellevant El canvi de la realitat social que vivim en el qual l’estat espanyol ha esdevingut un país receptor d’emigració, així com la normativa europea que ens afecta directament, fa necessari un estudi concret, per als futurs operadors jurídics, de dos règims jurídics diferents, que tenen a veure amb la presència d’estrangers a espanya: el dret de la nacionalitat i el dret d’estrangería. L’objectiu de l’assignatura pretén proporcionar una base teòrica del dret aplicable en un primer moment, per tal de passar a una fase eminentment pràctica posteriorment. Es tracta de conèixer els aspectes més pràctics del dret de nacionalitat i estrangeria que permetin analitzar la situació dels ciutadans estrangers al nostre país i la manera de resoldre els problemes que es generen diariament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 A3 Assessorar, mitjançar, negociar i resoldre conflictes des d’una perspectiva jurídica
 A10 Utilitzar de manera precisa el dret aplicable, involucrant-se en els problemes d’actualitat
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp jurídic
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Genèric
 A3 Dóna resposta a un problema plantejat aplicant la normativa, la jurisprudència i la doctrina autoritzada
 A10 Identifica la indissoluble relació existent entre la normativa estudiada i la realitat social amb rellevància en la matèria
Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisi de la informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció al dret de nacionalitat i estrangeria Consideracions generals i polítiques d’estrangeria. Condició jurídica de l’estranger. Característiques de la immigració a Espanya. Immigració en un context de crisi. Competències de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. Les polítiques d’acollida.
Marc normatiu espanyol en matèria d’estrangeria Característiques i evolució del marc normatiu espanyol. La Llei d’estrangeria i el seu reglament. Els drets dels estrangers. L’empadronament d’estrangers. Règim comunitàri.
Residència legal dels estrangers Idees generals. Situació dels estrangers: trànsit, estada i residència. L’entrada d’estrangers a Espanya: requisits.Règim general: a) Autorització de residència i treball inicial. b) Autorització de residència per reagrupament. c) Autorització de residència per circumstàncies excepcionals. d) Autorització de residència per a menors nascuts a Espanya fills de residents legals. e) Altres. Sol·licituds de modificació i renovació. El dret d’asil.
La integració europea i el règim d'estrangeria circulació de persones: lliure circulació de treballadors, lliure prestació de serveis i llibertat d'establiment. Entrada i permanència a Espanya: Normativa d'aplicació.- Àmbit d'aplicació.- Entrada: documents.- Permanència: Estada. concepte i documents. Residència.- concepte i documents.
Procediment administratiu sancionador.- Idees generals. Infraccions i sancions. El procediment administratiu en matèria estrangera. La denegació de l’autorització sol·licitada. Denegació d’entrada. Devolució. Recursos administratius.
Sortida i expulsió d’estrangers L’expulsió: causes d’expulsió, procediments i recursos. El procediment contenciós-administratiu: els diversos procediments i accions. L’escrit de demanda. La celebració de la vista i la prova documental. Mesures cautelars i cautelaríssimes. Els centres d’internament d’estrangers: regulació legal.
La nacionalitat i dret de la nacionalitat Concepte de nacionalitat. Concepte i naturalesa del vincle nacional. Aspectes interns i internacionals de la nacionalitat. Fonts de Dret en matèria de nacionalitat: a) Constitució espanyola b) Codi civil i darreres modificacions en matèria de nacionalitat. c) Reglament del Registre Civil d) Doctrina de la Direcció General de Registres del Notariat.
L’atribució de la nacionalitat Idees generals. La inscripció del naixement. La nacionalitat espanyola d’origen. Ius sanguinis i ius soli. La possessió d’estat. L’opció de nacionalitat. El dret d’opció.
L’adquisició de la nacionalitat Concepte. Atribució per carta de naturalesa. Atribució per residència en territori espanyol. Procediment i requisits.
Pèrdua i recuperació de la nacionalitat Idees generals. La pèrdua de la nacionalitat espanyola: a) la pèrdua voluntària: requisits; la pèrdua com a sanció: supòsits d’admissibilitat. La recuperació de la nacionalitat espanyola en els diversos supòsits.
Els conflictes de nacionalitat La doble nacionalitat. Tractats de doble nacionalitat. L’apatrídia. La lluita contra l’apatrídia en el dret convencional i en el dret intern espanyol.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A10
2 0 2
Sessió Magistral
A3
A10
B2
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A10
B2
10 10 20
Treballs
A3
A10
B2
3 10 13
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A3
A10
B2
6 12 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts; objectius; metodologies; sistemes d'avaluació; bibliografia recomanada
Sessió Magistral Desenvolupament del marc teòric. Sessions expositives del professor. Els alumnes han de participar amb dubtes, debats, i respondre. S'han d'utilitzar els textos normatius com a eina de treball.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària estudi de casos a l'aula ordinària Realització de casos pràctics a classe amb l'orientació del professor. Imprescindible l'ús dels textos legals. Així mateix, es proposaran lectura i comentari de textos legals, doctrinals, jurisprudència.
Treballs Es proposarà l'elaboració d'un document jurídic (p.ex. una demanda) que podrà anar acompanyat de preguntes complementàries. Caldrà la utilització dels textos legislatius i utilització de les TIC per a la seva resolució. Un altre treball pot consistir en el comentari jurídic d'un text legal, doctrinal o jurisprudència.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne disposa, a part de les hores de classe magistral i pràctiques per a poder realitzar consultes al professor, de les hores de tutoria personalitzada, per a les quals cal concertar cita prèvia per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A3
A10
B2
1 prova avaluativa de redacció d'un document jurídic (p.ex. demanda o recurs)

-Document jurídic (30%)
Proves mixtes
A3
A10
B2
2 Proves avaluatives amb contingut teòric i pràctic -Comentari i estudi d'un document o situació jurídica (30%)
- Test teòrico pràctic (40%)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

PRIMERA CONVOCATÒRIA: ÚNIC SISTEMA D'AVALUACIÓ CONTINUADA CONSISTENT EN 3 ACTIVITATS AVALUATIVES. S'HAN DE REALITZAR LES TRES ACTIVITATS AVALUATIVES PER TAL DE SEGUIR L'AVALUACIÓ CONTINUADA.

ELS ESTUDIANTS QUE NO SUPERIN, SEGUEIXIN L'AVALUACIÓCONTINUADA O NO ES PRESENTIN, TINDRÀ LA SEGONA CONVOCATÒRIA DE JUNY CONSISTENT EN UN EXAMEN 50% TEÒRIC PRÀCTIC DE TOT EL TEMARI I UN 50% PRÀCTIC AMB LEGISLACIÓ.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica ÁLVAREZ RODRÍGUEZ, A., Nociones básicas de Registro Civil y problemas frecuentes en materia de nacionalidad, Madrid: GPS, 2015,
coords.: Diego Boza Martínez, Francisco Javier Donaire Villa, David Moya Malapeira ;, La Nueva regulación de la inmigración y la extranjería en España : régimen jurídico tras la LO 2/2009, el Real Decreto 557/2011 y la Ley 12/2009, Valencia : Tirant lo Blanch, cop. 2012 ,
Ana Paloma Abarca Junco... [et al.] , Legislación de nacionalidad y de extranjería , Valencia : Tirant lo Blanch,,
Teresa Díaz Oltra , Formularios de extranjería, Valencia : Tirant lo Blanch,
Reig Fabado (Dir.), "Libertad de circulación, asilo y refugio en la Unión Europea" , Tirant lo Blanch (Colección Monografías), 2014,
Carmen Parra; Marc Giménez, Nacionalidad y extranjería, H, 2016
Estudis especialitzats:

M. Font i Mas, “Los procedimientos de validación de los documentos públicos en el Derecho de extranjería: especial referencia a la apostilla electrónica”, Revista de Derecho Migratorio y Extranjería, 2012-3, núm. 31, pp. 223-246.

Marín Consarnau, D., La reagrupación familiar en el régimen comunitario: problemas de discriminación inversa. Barcelona: Bosch, 2010

Marín Consarnau, D., Las uniones no matrimoniales como familiares reagrupables: problemática específica en Cataluña, Revista de derecho migratorio y extranjería. Núm. 27, 2011, pp. 39-59.

Marín Consarnau, D., “La convivencia estable de pareja y cuestiones sobre la tarjeta de residencia de familiar de ciudadano de la Unión”. Revista jurídica de Catalunya. Núm. 2, 2012.

Marín Consarnau, D., “La evolución que brinda la protección de estatuto de ciudadanía de la Unión vs. el fenómeno de la discriminación inversa”, a Forner Delaygua, J.J.; González Beilfuss, C., Viñas Farré, C., Entre Bruselas y la Haya. Estudios sobre la unificación internacional y regional del Derecho internacional privado. Liber amicorum Alegría Borrás. Madrid: Marcial Pons, 2013, pp. 587-600.

Marín Consarnau, D.,  “El documento público extranjero en el procedimiento de extranjería y la “exigencia” de inscripción del matrimonio mixto celebrado ante autoridad extranjera”, en Font i Mas, M. (dir), El documento público extranjero en España y en la Unión Europea. Estudios sobre las características y efectos del documento público, Barcelona, Bosch Editor, 2014, pp. 333 a 357.

Marín Consarnau, D., “Luces y sombras del arraigo familiar como solución a la situación de los extranjeros progenitores de menores españoles”, en Políticas migratorias, Asilo y Derechos Humanos: Un cruce de perspectivas entre la Unión Europea y España, València, Tirant Lo Blanch,  2014, pp. 397 a 422.

Marín Consarnau, D., "Once again with reverse discrimination in the case of dual citizens: from McCarthy to Lounes", en Di Stasi, A.,Citadinanza, cittadinanze e nuovi status : profili internazonalistici ed europei e sviluppi nazional. Napoli: editoriale scientifica, 2018, pp. 335-350.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DRET INTERNACIONAL PRIVAT/15214121

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ACTIVITAT ADMINISTRATIVA I CONTROL DE LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES/15214111
PART GENERAL DEL DRET CIVIL/15214007
CONSTITUCIÓ I SISTEMA DE FONTS/15214005
 
Altres comentaris
En cas de plagi entre treballs la qualificació serà de 0, si fos un treball en grup, la qualificació serà de 0 per als dos grups sense distincions. El correu electrònic del professor només serveix per confirmar data i hora de tutoria, la resta de correus NO es respondran. NO ES MODIFICARAN LES DATES PER PARTICULARITATS DIVERSES DELS ALUMNES. Les dates s'informen amb temps suficient per a què no hi hagi solapaments amb les assignatures del mateix curs i trimestre. L'estudiant ha de ser capaç de gestionar el seu calendari.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent