DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRÀCTIQUES EXTERNES Codi 15214401
Ensenyament
Grau de Dret (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Pràctiques Externes obligatòria Quart 2Q conv. única
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Privat,Processal i Financer
Dret Públic
Coordinador/a
DE LA VARGA PASTOR, AITANA
Adreça electrònica anna.pallares@urv.cat
aitana.delavarga@urv.cat
roser.casanova@urv.cat
Professors/es
PALLARÉS SERRANO, ANA
DE LA VARGA PASTOR, AITANA
CASANOVA MARTÍ, ROSER
Web
Descripció general i informació rellevant Pràctiques externes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic
 A2 Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades
 A3 Assessorar, mitjançar, negociar i resoldre conflictes des d’una perspectiva jurídica
 A4 Identificar qüestions jurídiques a partir d’un conjunt complex de fets no estructurats jurídicament
 A5 Seleccionar informació no jurídica rellevant per utilitzar-la en un context jurídic
 A6 Elaborar documents jurídics o amb rellevància jurídica complexos
 A7 Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques
 A8 Reconèixer el caràcter unitari de l’ordenament jurídic i la interdisciplinarietat dels problemes jurídics
 A9 Conèixer en profunditat les principals institucions jurídiques públiques i privades, la seva gènesi i evolució històrica
 A10 Utilitzar de manera precisa el dret aplicable, involucrant-se en els problemes d’actualitat
 A11 Distingir entre el raonament jurídic i els arguments de naturalesa ètica, política, econòmica i social
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp jurídic
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentatge
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix els valors i fonaments en els quals es basa el nostre ordenament jurídic
 A2 Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
 A3 Argumenta amb criteri jurídic la postura adoptada per a la resolució de conflictes que es plantegin en la pràctica professional
 A4 Identifica les institucions jurídiques aplicables a un conjunt de fets o problemes jurídics
 A5 És capaç d’identificar elements no jurídics amb incidència en la resolució de qüestions jurídiques
 A6 Adquireix les eines de l’argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional
 A7 Comprèn la transcendència i el sentit de les normes jurídiques processals a la regulació dels conflictes jurídics
 A8 Comprèn la necessària interrelació existent entre els diferents àmbits del Dret, sense perdre de vista el caràcter unitari de l’ordenament jurídic
 A9 És capaç de distingir i relacionar les diferents institucions jurídiques, públiques i privades
 A10 Respon i argumenta de manera precisa, utilitzant el dret aplicable, els casos i supòsits pràctics actuals relacionats amb la matèria
 A11 Coneix les característiques bàsiques del llenguatge, la interpretació i l’argumentació jurídica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
 B3 Identifica les causes i fins de la innovació
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis i participa de forma activa per al seu compliment
 B6 Adapta la forma del missatge als diferents grups i/o situacions
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entén les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Integra el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions, treballs i projectes, amb una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
Defineix i desenvolupa l'itinerari curricular considerant les necessitats formatives, interessos i motivacions acadèmico-professionals

Procediments de selecció i assignació
Procediments

El procediment de selecció i assignació de places és un procediment objectiu on la FCJ posa a disposició de l'estudiant un seguit d'entitats per a que l'estudiant pugui indicar la seva preferència. Per a la seva assignació es tenen en compte els criteris de preferència i l'expedient acadèmic. 

L'assignació de plaça es realitza en funció de la nota mitjana de l'expedient de l'estudiant i de les seves preferències. Aquest procés es duu a terme, com a norma general, a finals del primer quadrimestre. 

El responsable de l'ensenyament assigna a cada estudiant un tutor de pràctiques intern de la Universitat i un tutor de pràctiques externes durant la seva estada de pràctiques a l'oficina judicial, empresa, despatx, o institució. 

Remetem per a més informació a la web de la Facultat de Ciències Jurídiques a l'apartat corresponent a les pràctiques externes. 


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Selecció/assignació del lloc de pràctiques externes
1 0 1
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B6
9 1 10
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C6
0 135 135
Memòria
A1
B3
B4
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
  Descripció
Activitats Introductòries Trobada dels estudiants amb les responsables de la coordinació de les pràctiques, mitjançant sessions informatives.
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes El procés d'assignació, i el desenvolupament de les pràctiques es duu a terme per les coordinadores i tutores de les pràctiques amb el recolzament de l'Oficina de Suport del Deganat

D'altra banda es duen a terme vàries sessions informatives amb els alumnes abans de començar l'estada de pràctiques.

Durant l'estada es realitza el seguiment mitjançant tutories amb els estudiants, de manera presencial, i amb les entitats participants, per telèfon.

Estada de pràctiques Desenvolupament de les pràctiques en oficines judicials, altres entitats col·laboradores o òrgans de la URV on hagi estat assignada la plaça prèviament.
Memòria Un cop finalitzada l'estada l'estudiant elabora un treball avaluable, el qual consta d'unes preguntes a contestar per l'estudiant en relació amb l'estada en pràctiques.

Mecanismes coordinació/seguiment
Es durà a terme una coordinació interna (per part de la universitat) i una coordinació externa (per part del centre de pràctiques).
Descripció

Tutorització acadèmica i externa de les pràctiques. 

El tutor acadèmic (intern) serà l'enllaç de coordinació entre l'estudiant i el lloc de realització de les pràctiques externes, a través del tutor extern.

Aquest tutor acadèmic vetllarà pel bon funcionament de l'estada. 

Durant l'estada en pràctiques el tutor acadèmic realitzarà una tutoria presencial amb els estudiants i una tutoria telefònica amb l'entitat, com a mínim. 

El tutor extern farà el seguiment diari de l'estudiant durant la seva estada en l'entitat on desenvolupa les pràctiques, el qual es plasmarà en el document corresponent.


Criteris i procediments d'avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat), una valoració externa (per part del centre de pràctiques) i una autovaloració (per part de l’estudiant).
Metodologies Competències Descripció Pes        
Mecanismes de coordinació i seguiment de pràctiques externes
B6
alumnes a oficines judicials: tutoria obligatòria i sessions de refresc

alumnes a altres entitats: tutoria obligatòria
alumnes a oficines judicials: 10%

alumnes a altres entitats: 5%
Estada de pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C6
Informe realitzat per part del tutor extern en el qual s'avaluaran les competències treballades 40% en estada en oficines judicials

50% en estada en altres entitats
Memòria
A1
B3
B4
alumnes a oficicnes judicials: realització d'un diari setmanal i d'un treball final

alumnes a altres entitats:
lliurament del quadern de pràctiques, realització d'un treball i autoavaluació
alumnes a oficines judicials: 50%

alumnes a altres entitats:
45%
Altres
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver superat els cursos anteriors, amb un mínim de crèdits exigits per la normativa URV i el pla d'estudis, establert actualment en haver superat 168 crèdits. També es recomana que l'estudiant triï l'entitat on fer l'estada preferiblement en funció dels coneixements de dret teòrics i pràctics adquirits en les assignatures ja cursades.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent