DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ Codi 15224001
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Adreça electrònica nani.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és dotar l’estudiant de coneixements generals sobre el món de la comunicació i les lògiques de funcionament dels mitjans en un context de societat global i multicultural. L’assignatura transmet coneixements i habilitats per a l’anàlisi dels mitjans de comunicació i per al treball amb i per als mitjans. També es pretén que l'alumnat aprengui a avaluar el tractament mediàtic de grups culturals i socials minoritzats o que pateixin exclusió, així com l’impacte que els mitjans poden tenir en aquests col·lectius i en la percepció social que se'n té. Finalment, el curs té l'objectiu que l'estudiant adquireixi habilitats bàsiques de gestió de comunicació en organitzacions i institucions vinculades amb el Treball Social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix les teories de construcció del comportament humà i la influència dels mitjans de comunicació
 A11 Genèric
 A12 Genèric
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Genèric
 B4 Genèric
 B6 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció i conceptes bàsics 1. De la societat de comunicació de masses a la societat-xarxa: continuïtats i transformacions.
2. Els mitjans de comunicació i la construcció social de la realitat
3. Mitjans, "social media" i control social
2. Els emissors 2.1 El sector mediàtic a Espanya i Catalunya: estructura i finançament.
2.2. Com es produeix l'actualitat periodística? Rutines i agenda.
2.3. Les fonts d'informació: el paper dels gabinets i de les agències.
3. El suports o canals 3.1. La premsa en paper: característiques, condicionants, potencialitats. Models de premsa.
3.2. La ràdio: característiques, condicionants, potencialitats. Models d'emissores de ràdio.
3.3 La televisió: característiques, condicionants, potencialitats. Models de televisió.
3.4. Internet, nous mitjans i xarxes socials.
4. Els missatges. Models, gèneres i formats 4.1. Els gèneres periodístics en premsa, ràdio i televisió.
4.2. Normes professionals: el codi deontològic i el Consell de la Informació de Catalunya.
4.3. Els gèneres de programes i formats audiovisuals.
4.4. Programació i graelles.
4.5. La publicitat i el patrocini.
5. Representació mediàtica i conflicte social 5.1. El poder de la representació mediàtica
5.2. Tipus de distorsió representacional: infrarepresentació, biaix representacional, estereotip.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
2 1 3
Sessió Magistral
A9
30 40 70
Treballs
A9
C2
C3
25 49 74
Atenció personalitzada
A9
3 0 3
 
Proves objectives de preguntes curtes
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut, desplegament i avaluació de l'assignatura, amb la realització d'alguna activitat.
Sessió Magistral Sessions presencials mitjançant les quals el professor desenvoluparà el temari.
Treballs Exercicis pràctics, treball de curs i una prova de lectura.
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment i avaluació dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat. Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment dels treballs de l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
C2
C3
Elaboració de les pràctiques plantejades pel professor:

1.-Assistència i participació a classe. 10%
2.-Presentació per grups del treball d'analitzar un diari.-....................... 15%

3.- Nota de Premsa........................ 10%
4.- Compareixença Plató TV .....................................................45%
80%
Proves objectives de preguntes curtes
A9
Examen de coneixements (continguts impartits a les classes magistrals i lectures de reforç). 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura en avaluació continuada caldrà aprovar per separat cada un dels següents blocs: pràctiques, i examen de coneixements.

L'alumnat que no superi alguna de les parts de l'avaluació continuada l'haurà de superar en segona convocatòria.

En segona convocatòria es farà mitjana ponderada de tots els blocs avaluatoris.


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principis de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent