DATOS IDENTIFICATIVOS 2017_18
Asignatura (*) SOCIOLOGÍA Código 15224006
Titulación
Grado en Trabajo Social (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestión de Empresas
Coordinador/a
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
Correo-e mariadelosangeles.serrano@urv.ca
tinkatabea.schubert@urv.cat
Profesores/as
SERRANO ALFONSO, MARIA DE LOS ANGELES
SCHUBERT ., TINKA TABEA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura es presenta com a una introducció als conceptes, metodologia i instruments que fa servir la Sociologia per a poder conèixer i interpretar la realitat social. Alhora incorpora una metodologia d'Aprenentatge i Servei amb tres anys d'experiència i reconeguda per la URV i que posa en relació les necessitats de les entitats que treballen amb la Federació Mestral i les necessitats d'aprenentatge dels i les alumnes del Grau de Treball Social.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes
 A7 Implementar correctamente las técnicas propias de la investigación social aplicada para analizar situaciones sociales
 A11 Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales
 A13 Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender
 B3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación
 B6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
 B7 Diseñar y gestionar proyectos de intervención social
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
 A7 Genèric
 A11 Genèric
 A13 Genèric
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B7 Genèric
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Bloc I. Introducció a la sociologia Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.
Bloc II. Pautas demogràfiques en les societats avançades. Tema 3. Estructura demogràfica i societat.
Tema 4. Indicadors demogràfics.
Bloc III. Procés de socialització Tema 5. Els principals agents de socialització.
Tema 6. Les institucions i el control social
Bloc IV. Les transformacions en la familia i del sistema educatiu Tema 7. La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
Tema 8. Les funcions socials de l’educació.
Bloc V. Les transformacions en el treball i el sistema productiu Tema 9. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 10. Canvis en la organització del treball.
Bloc VI. Conflicte i desigualtats socials Tema 11. Estratificació i classe social
Tema 12. Pobresa, Exclusió social i Benestar
Bloc VII. Les estructures simbòliques en les societats avançades Tema 13. Religió, secularització, pluralisme
Tema 14. Sociologia de la cultura
Bloc VIII. Política i estructura social Tema 15. Estructures de poder polític i estructura social
Tema 16. Els moviments socials

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A11
1 0 1
Sesión magistral
A2
40 20 60
Presentaciones/exposiciones
A2
B1
5 5 10
Trabajos
A2
8 30 38
Seminarios
A11
10 5 15
Atención personalizada
A2
A11
26 0 26
 
Pruebas objetivas de tipo test
A2
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, de la metodologia innovadora de treball i de les entitats amb que es col·labora des de l'assignatura.
Sesión magistral Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Es faran servir diapositives/power point per una millor comprensió dels diferents temes. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat
Presentaciones/exposiciones Els alumnes hauran d'exposar fora de l'aula els resultats dels seus treballs en una jornada conjunta amb les entitats/institucions que col·laborin amb el projecte d'Aprenentatge Servei. Aquestes entitats també donaran una valoració de la feina feta que serà tinguda en compte en el resultat final.
Trabajos Aquesta assignatura desenvolupa un treball d'Aprenentatge i Servei. Els alumnes hauran de desplaçar-se a una entitat externa a la Universitat on desenvolupar un treball que serà la base per treballar a l'aula.
Seminarios Les pràctiques a l'aula tindran forma de seminaris on es treballaran les informacions recollides durant l'experiència APS per tal de progressar en el treball de curs.
El contingut dels seminaris serà adaptable en funció de les necessitats detectades durant el transcurs del treball.
Atención personalizada Suport a les necessitats dels estudiants en relació amb el treball APS. La dificultat i innovació de l'experiència proposada impliquen una sobrededicació del docent i un augment del nombre d'hores disponibles per donar resposta a les necessitats dels alumnes.

Atención personalizada
descripción
El treball APS tindrà un acompanyament per part del docent, qui estarà a disposició dels alumnes per resoldre dubtes o suggeriments en relació amb la feina desenvolupada.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
A2
B1
Exposició dels continguts en una jornada amb les entitats/institucions involucrades en el projecte. La nota de les presentacions serà compartida entre les institucions i el docent. 10%
Trabajos
A2
Treball col·lectiu amb metodologia APS que comportarà sortir fora a cercar informació. 40%
Pruebas objetivas de tipo test
A2
Examen individual per valorar coneixements adquirits 40%
Otros  

Pràctiques en l'aula

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

IMPORTANT: L'alumnat que no pot assistir a classe haurà de contactar amb el professor durant les dues primeres setmanes del curs per tal d'organitzar individualment el seguiment de l'assignatura.

Per als alumnes no presencials la distribució de les notes serà:

Exàmen - 60%

Treball de curs - 30%

Treball alternatiu pels alumnes no presencials - 10%

L'avaluació a la segona convocatòria segueix el mateix model que en la primera, tant pels estudiants d'avaluació continuada com pels d'avaluació no continuada.

Aquells alumnes que presentin un treball copiat, total o parcialment, de fonts no citades en la bibliografia no es podran presentar a l'examen, passant directament a la recuperació.


Fuentes de información

Básica

Estarà disponible al moodle tot el material que sigui posible i les directrius per seguir el curs. 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

Berger, Peter L. (1992), Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Editorial Herder, Barcelona.

Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.

Giddens, Anthony, Sociología (2010), Alianza Ed.

Schaefer, Richard T, (2012), Introducción a la sociología. Madrid, McGraw Hill.

Complementaria

Bourdieu, Pierre (1999): La miseria del mundo, Madrid, Akal.

Colectivo Ioé (1999): Inmigrantes, trabajadores, ciudadanos, València, Universitat de València.

Giddens, A. (1994): La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Madrid, Alianza Universidad.

Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, Madrid.

Recomendaciones


 
Otros comentarios
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluaran mitjançant l'examen tipus test (60%). El 40% restant es repartirà entre els comentaris d'un text i un treball sobre un llibre indicat pel professor en les primeres dues setmanes del curs.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.