Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Analizar y sistematizar la información que proporciona el ejercicio profesional para crear nuevas estrategias que den respuesta a situaciones sociales emergentes |
| A7 |
Implementar correctamente las técnicas propias de la investigación social aplicada para analizar situaciones sociales |
| A11 |
Apoyar el desarrollo de redes para hacer frente a las necesidades sociales |
| A13 |
Identificar situaciones de riesgo y actuar preventivamente en su resolución |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprender a aprender |
| B3 |
Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación |
| B6 |
Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos |
| B7 |
Diseñar y gestionar proyectos de intervención social |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Coneix les eines d’anàlisi dels indicadors socials que li proporcionen les ciències socials
| | A7 |
Genèric
| | A11 |
Genèric
| | A13 |
Genèric
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
| | B7 |
Genèric
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Bloc I. Introducció a la sociologia |
Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.
|
Bloc II. Procés de socialització |
Tema 3. Els principals agents de socialització.
Tema 4. Les institucions i el control social
|
Bloc III. Les transformacions en la família i del sistema educatiu |
Tema 5. La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
Tema 6. Les funcions socials de l’educació.
|
Bloc IV. Les transformacions en el treball i el sistema productiu |
Tema 7. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 8. Canvis en la organització del treball.
|
Bloc V. Conflicte i desigualtats socials |
Tema 9. Estratificació i classe social
Tema 10. Ètnia i Gènere
|
Complements formatius |
- Pautes demogràfiques en les societats avançades. Estructura demogràfica i societat. Indicadors demogràfics.
- Pobresa, Exclusió social i Benestar
- Els moviments socials |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
34 |
51 |
85 |
Presentaciones/exposiciones |
|
4 |
6 |
10 |
Trabajos |
|
6 |
9 |
15 |
Seminarios |
|
10 |
15 |
25 |
Atención personalizada |
|
0 |
9 |
9 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia de treball i de la forma d’avaluació. Una segona sessió introductòria estarà destinada a la presentació de les pràctiques, la seva organització i temporització així com una presentació de les entitats amb les que es col·labora des de l'assignatura. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts teòrics bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives que es poden complementar amb la discussió de textos teòrics, activitats en grup, etc. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin sorgir per part de l'alumnat. |
Presentaciones/exposiciones |
Els alumnes hauran de presentar els resultats dels seus treballs en una jornada conjunta amb les entitats/institucions que col·laborin amb el projecte d'Aprenentatge Servei. |
Trabajos |
Aquesta assignatura desenvolupa un treball d'Aprenentatge i Servei (APS). L’alumnat haurà de desplaçar-se a una entitat externa a la Universitat on desenvoluparà una intervenció socioeducativa prèviament dissenyada, treballada i supervisada a classe. Aquell alumnat que no vulgui realitzar el treball APS realitzarà un treball acadèmic consistent en el desenvolupament del marc teòric/estat de la qüestió d’un article acadèmic. Al igual que el treball APS, serà necessari el seguiment i supervisió del mateix per ésser avaluat. |
Seminarios |
Les pràctiques a l'aula tindran forma de seminaris i seran imprescindibles per realitzar l’assessorament i seguiment de la intervenció a realitzar durant l'experiència APS. El contingut dels seminaris serà adaptable en funció de les necessitats detectades durant el transcurs del treball.
|
Atención personalizada |
Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). |
descripción |
Suport a les necessitats de l’alumnat en relació als continguts teòrics de l’assignatura així com al seguiment de la part pràctica de l’assignatura (treball APS o treball acadèmic). |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Presentaciones/exposiciones |
|
Exposició dels continguts en una jornada amb les entitats/institucions involucrades en el projecte. La nota de les presentacions serà compartida entre les institucions i el docent.
|
10% |
Trabajos |
|
Avaluació de la memòria final de la intervenció socioeducativa associada al treball APS (35%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació d’una proposta d’intervenció a meitat de les pràctiques (10%). Una part de la nota serà producte de l'autoavaluació (5%).
Per l’alumnat que faci el treball acadèmic, haurà de presentar el marc teòric/estat de la qüestió d’un article (35%). Per la seva avaluació serà condició necessària la presentació de la selecció d’articles que esdevindrà la base del marc teòric/estat de la qüestió a meitat de les pràctiques (10%). Una part de la nota serà producte de l'autoavaluació (5%).
*Els percentatges fan referència al pes de cadascun dels apartats del treball. |
50% |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Examen individual per valorar els coneixements teòrics adquirits al llarg de l’assignatura. La prova tindrà dos parts. Una primera tipus test per avaluar els conceptes bàsics de Sociologia i una segona de desenvolupament teòric. Es condició necessària aprovar aquesta prova per poder realitzar mitja amb la resta d’evidències d’avaluació. |
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
PLAGI: L'assignatura de Sociologia té en compte les directrius de prevenció, detecció i i tractament del plagi determinades per la URV. Més informació al respecte en: http://www.urv.cat/ca/vida-campus/serveis/crai/que-us-oferim/formacio-competencies-nuclears/plagi/ AVALUACIÓ NO CONTINUADA: L'alumnat que no pot assistir a classe amb regularitat haurà de contactar amb el professor durant les primeres setmanes del curs per tal d'organitzar individualment el seguiment de l'assignatura. L'avaluació per alumnat no presencial i la distribució de notes serà la següent: Examen: 40% Treball acadèmic: 50% Treball alternatiu pels alumnes no presencials: 10% SEGONA CONVOCATÒRIA: L'avaluació a la segona convocatòria segueix el mateix model que en la primera, tant per l'alumnat d'avaluació continuada com pel d'avaluació no continuada. En la segona convocatòria l'alumnat haurà de tornar a presentar aquelles evidències d'avaluació que han estat suspeses amb millores significatives respecte la primera convocatòria. |
Básica |
|
Al Moolde estarà
disponibles les directrius del curs així com tot el
material que sigui necessari per dur a terme el correcte
desenvolupament de l’assignatura. BIBLIOGRAFIA
GENERAL Aubert,
A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S.
(2008). Aprendizaje
dialógico en la sociedad de la información. Barcelona:
Hipatia Berger,
P. L. (1992). Invitació
a la sociologia. Una perspectiva humanística.
Barcelona: Editorial Herder. Giddens,
A. (2010). Sociología.
Madrid: Alianza Editorial. Flecha,
R., Gómez, J., & Puigvert, L. (2001). Teoría
Sociológica Contemporánea. Barcelona:
Paidós. |
Complementaria |
|
Beck,
U. (2006) La Sociedad del Riesgo. Hacia una nueva modernidad.
Barcelona: Paidós.
Berger,
P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un
tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.
Bourdieu,
P. (1997) Capital
cultural, escuela y espacio social.
Madrid: Siglo XXI.
Butler,
J.; Beck-Gernsheim, E.; Puigvert, L. (2001) Mujeres
y transformaciones sociales.
Barcelona: El Roure Ciència.Castells,
M. (1999). La
era de la Información. Economía sociedad y cultura. Madrid:
Alianza Editorial.
Durkheim,
E. (1992). El Suicidio. Madrid: Ediciones Akal.
Giddens,
A. (1994). La
estructura de clases en las sociedades avanzadas.
Madrid: Alianza Universidad.
Habermas,
J. (1999) Teoria de la Acción Comunicativa. Barcelona: Taurus
Editorial.
Marx,
K.; Engels, F. (2010) El manifiesto comunista. Madrid: Alianza
Editorial.
Touraine,
A. (2013) ¿Podremos vivir juntos? México: Fondo de Cultura
Económica.
Weber,
Max (2002), Economía y sociedad, Madrid: Fondo de Cultura Económica. |
|
Otros comentarios |
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en la primera setmana de curs. |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|