DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL Codi 15224007
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
francesc.valls@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
VALLS FONAYET, FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es realitza un estudi aprofundit de els indicadors i els procediments utilitzats en l'anàlisi de la població i en l'anàlisi quantitativa de la desigualtat social i de la pobresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 A7 Genèric
 A11 Identifica els elements dels sistemes socioeconòmics, sociopolítics i simbòlics inherents a les xarxes socials
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. L'ANÀLISI DE L'ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ. Tema 1. Introducció: l'observació dels fenòmens demogràfics.
Tema 2. Característiques de la població: volum i estructura.
Tema 3. Estudi dels principals fenòmens demogràfics.
Tema 4. Polítiques de població.
BLOC II. L'ESTUDI DE L'ESTRATIFICACIÓ SOCIAL. Tema 5. Concepte i sistemes d'estratificació social.
Tema 6. Clase social i mobilitat social.
Tema 7. L'estratificació per raó de gènere.
Tema 8. Polítiques socials i estratificació.
BLOC III. L'ESTUDI DE LA DESIGUALTAT, L'EXCLUSIÓ SOCIAL I LA POBRESA. Tema 9. Una mirada sociològica a la desigualtat i l'exclusió social: conceptes i factors.
Tema 10. Principals indicadors per a la mesura de la desigualtat, l'exclusió i la pobresa.
Tema 11. L'exclusió econòmica i el cicle vital.
Tema 12. Les polítiques de reducció de la desigualtat i de l'exclusió social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
3 0 3
Sessió Magistral
A2
A7
A11
A13
30 45 75
Pràctiques a través de TIC
A2
A11
C3
15 30 45
Atenció personalitzada
A2
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A2
A11
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A2
A11
C3
10 10 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del temari i explicació de les pràctiques amb programari estadístic
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Pràctiques a través de TIC Realització d'exercicis pràctics en entorn informàtic a través de programari estadístic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà l'alumnat de forma personalitzada tant presecialment en horaris de tutories com a través de la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A2
A11
C3
Realització d'un treball sobre continguts pràctics i amb la utilització de programari estadístic. 40%
Proves objectives de tipus test
A2
A11
Prova individual tipus test sobre els continguts de la matèria. 40%
Proves objectives de tipus test
A2
A11
C3
Prova individual tipus test sobre els continguts d'un dossier de lectures obligatòries 15%
Altres  

Participació en exposicions, fòrums i debats a l'aula.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació: Per fer la nota mitjana final (tant en primera com en segona convocatòria) és necessari tenir aprovades les dues proves amb major puntuació, és a dir les pràctiques a través de TIC i la prova objectiva tipus test (amb valor 40%).

Durant el quadrimestre i prèviament a la primera convocatòria es faran les següents proves com a avaluació contínua:

- Final del Bloc I: prova individual tipus test.

- Final Bloc II: prova individual tipus test.

- Final Bloc III: prova individual tipus test.

- Abans de Nadal (final de l'assignatura): prova sobre les lectures.

- La data límit d'entrega de les pràctiques serà el mateix dia de l'examen de la primera convocatòria.

Les persones que tinguin superades (amb un 5) dues de les tres proves dels Blocs i la tercerca prova almenys amb un 4, es considera que tindran superada la part del 40% corresponent a la prova objectiva tipus test.

Avaluació en primera i segona convocatòria: L'examen final en ambdues convocatòries constarà de dues parts: una prova tipus test sobre continguts dels tres Blocs de l'assignatura i una prova sobre les lectures (l'alumne s'haurà de presentar a les dues proves o a la que tingui no superada).

Si l'alumnat no pot assistir a classe durant el curs o intermitentment, el 5% de l'avaluació de la primera i de la segona convocatòria corresponents a Participació en exposicions, fòrums i debats, es substituirà per una recensió d'un llibre proposat pel professor.


Fonts d'informació

Bàsica


L'ALUMNAT TINDRÀ UN DOSSIER DE LECTURES OBLIGATÒRIES AL COMENÇAMENT DEL CURS QUE COMPLEMENTARAN ELS CONTINGUTS DE LES SESSIONS PRESENCIALS.

BRUNET, I., VALLS, F., BELZUNEGUI, A. (2008), "Pobreza, exclusión social y género", Revista Sistema, nº 207.

Fundació Jaume Bofill (2005), Estructura social i desigualtats a catalunya. VolumI i II. FJB, Barcelona.

FUNDACIÓN FOESSA (2008), VI Informe sobre exclusión y desarrollo social en España 2008, Fundación Foesa, Madrid.

GIL VILLA, F. (2002), La exclusión social, Ariel Social, Barcelona.

OBSERVATORI DE LA INCLUSIÓ SOCIAL (2008), Informe de la Inclusió social a Espanya, Caixa Catalunya, Barcelona.

SCHAEFER, R. (2006), Introducción a la Sociología, McGraw-Hill, Madrid.

TAPINOS, G. (1990), Elementos de demografía, Espasa Universidad, Madrid.

VIDAL FERNÁNDEZ, F. (2006), V Informe FUHEM de políticas sociales. La exclusión social y el estado de bienestar en España, Ed. Icaria, Barcelona.

VINUESA, J. i PUGA, D. (2007), Técnicas y ejercicios de Demografía, Instituto Nacional de Estadística, Madrid.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
L'alumnat haurà de superar independentment la prova individual tipus test i el desenvolupament individual de les pràctiques en l'entorn TIC. Només superant per separat aquestes dues proves es procedirà a sumar-les a la nota final.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent