DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL Codi 15224007
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica angel.belzunegui@urv.cat
Professors/es
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Web http://estructuraidesigualtats.blog.cat
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es realitza un estudi aprofundit de els indicadors i els procediments utilitzats en l'anàlisi de la població i en l'anàlisi quantitativa de la desigualtat social i de la pobresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 A7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 A11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 A13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Dissenyar i gestionar projectes d'intervenció social
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Sap aplicar tècniques d’interpretació o identificació de problemes socials
 A7 Genèric
 A11 Identifica els elements dels sistemes socioeconòmics, sociopolítics i simbòlics inherents a les xarxes socials
 A13 Genèric
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Genèric
 B3 Genèric
 B6 Genèric
 B7 Genèric
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Presentació: Les institucions de la UE i la lluita contra la pobresa.
Dr. Angel Belzunegui (Coordinador del curs Jean Monnet)
Sra. Marta Domenech (Directora de l'Oficina Europe Direct Tarragona)
Introducció: Construcció europea i cohesió social des d'un punt de vista jurídic
Dr. Santiago Castellà (URV)
Model social europeu i la política de benestar a Europa
Dr. Luis Moreno (CSIC)
Jornada d’Innovació Social: Treball comunitari i innovació social
Diferents ponents
Anàlisi dels indicadors harmonitzats de pobresa, privació i exclusió social a Europa
Dr. Francesc Valls (URV)
Indicadors d’ingressos a la UE i l’impacte de les polítiques europees en la seva evolució
Dr. Luis Ayala (URJC)
Diferències territorials als indicadors de pobresa i vulnerabilitat a la UE
Dr. Angel Belzunegui (URV)
Indicadors d’exclusió social a Europa: el cas de la manca d’habitatge
Dra. Rosario Sánchez-Morales (UNED)
Sistemes de benestar europeu després de la crisi económica
Dr. Pau Marí-Klose (UNIZAR)
Polítiques d’inclusió social amb perspectiva de gènere a Europa
Dra. Inma Pastor (URV)
Diferències de gènere en les taxes de participació de la força laboral a Europa: impacte sobre la pobresa i les desigualtats socials
Dra. Lina Gálvez (UPO)
Programes de la UE per a la igualtat de gènere: contribucions de l’EIGE
Dra. Paloma Pontón (URV)
Models de sistemes de garanties de renda a Europa
Dr. José Antonio Noguera (UAB)
La UE com a marc polític per al combat de l’exclusió social a debat
Diferents ponents
Modera: Dr.Angel Belzunegui (URV)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
1 0 1
Sessió Magistral
A2
C3
20 30 50
Treballs
A2
C3
20 30 50
Activitats d’auto seguiment
A2
A11
C3
8 30 38
Atenció personalitzada
A2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
B3
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del temari, del funcionament de l'assignatura i dels mecanismes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Treballs Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Activitats d’auto seguiment Participació grupal en seminaris pràctics sobre diverses temàtiques proposades a principi de curs. Lectura, debat i crítica de lectures relacionades amb els continguts.
Atenció personalitzada Tutories i orientació relatives als continguts de l'assignatura, en hores de dedicació o a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà l'alumnat de forma personalitzada tant presencialment en els horaris de tutories com a través de la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
C3
Realització d'un
treball en grup sobre indicadors a nivel de la UE
20%
Activitats d’auto seguiment
A2
A11
C3
Assistència a les conferències i realització d'un resum de cada conferencia segons plantilla que facilitarà el professor 40%
Proves objectives de tipus test
A2
B3
Realització d'una prova tipus test, individual sobre els continguts de l'assignatura 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura l'alumnat haurà de:

- Tenir un mínim de 12 sessions presencials justificades.

- Superar la prova individual tipus test.

- Superar la realització del treball.

En el cas que l'alumnat no assoleixi l'aprovat, la segona convocatòria s'avaluarà de la següent forma:

Un examen que englobarà el conjunt de continguts de l'assignatura, estructurat en una part tipus test i una altra de resposta de preguntes obertes.


Fonts d'informació

Bàsica

 

Ayala, L. (coord.). (2008). Desigualdad, pobreza y privación. Madrid: Fundación FOESSA / Caritas.

Belzunegui, A. et al. (2012). La socialización de la pobreza en España. Barcelona: Icaria Editorial.

Gálvez, Lina (2013). Una lectura feminista del austericidio. Revista de Economía Crítica, nº15, 80-110.

Marí-Klose, P., Gómez-Granell, C., Brullet, C., & Escapa, S. (2008). Temps de les famílies: anàlisi sociològica dels usos dels temps dins de les llars catalanes a partir de les dades del Panel de Famílies i Infància. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 211.
 

Moreno, L. (2002). Bienestar mediterráneo y "supermujeres". Revsita Española de Sociología, nº 2, 41-56.

Noguera, J. A. (2002). ¿ Renta Básica o «Trabajo Básico»? Algunos argumentos desde la teoría social. Sistema, 166, 61-85.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent